1515

Skatteverket jagar Airbnb-värdar

Skatteverket granskar just nu personer som hyr ut sina lägenheter via tjänster som Airbnb. Det kan röra sig om enskilda upptaxeringar på tiotusentals kronor, enligt uppgift till Di Digital.

Skatteverket började nyligen upptaxera personer som hyr ut sin bostad via Airbnb.
Skatteverket började nyligen upptaxera personer som hyr ut sin bostad via Airbnb.Foto:Hasse Holmberg/TT

”Skatteverket har uppmärksammat att du hyrt ut din privatbostad på (...) under inkomstår 2014 och 2015 via förmedlingstjänsten Airbnb. I din inkomstdeklaration för 2015 har du inte lämnat någon redovisning gällande uthyrning.”

Det är en pågående kontroll som omfattar ett stort antal personer.

Det är budskapet i det brev som nyligen landat hos många av de svenskar som hyrt ut sin lägenhet via den populära uthyrningstjänsten Airbnb. Skatteverket har tidigare kommunicerat att en granskning är på gång, men nu har alltså de första besluten fattats.

”Det är en pågående kontroll som omfattar ett stort antal personer. Vi kan i dagsläget inte gå in på hur vi valt ut personerna som granskas”, säger Tim Käll, rikssamordnare på Skatteverket.

Di Digital har varit i kontakt med en av de personer som upptaxerats. Under det senaste året har personen tjänat runt 100 000 kronor på att hyra ut sin bostad och krävs nu på cirka 22 000 kronor från Skatteverket, inklusive skattetillägg på grund av upptaxering. 

I dag är det tillåtet att tjäna upp till 40 000 kronor årligen på att hyra ut sin privatbostad utan att betala skatt. Tjänar du mer ska detta redovisas som inkomst av kapital, något som många uthyrare i dag inte gör.

”Skatteverket granskar löpande under året flera grenar av delningsekonomin, som en del av ett pågående regeringsuppdrag. En del i kontrollen består av att granska personer som hyr ut sin bostad via en marknadsplats på internet, exempelvis Airbnb”, säger Tim Käll.

Antalet svenska bostäder som hyrs ut via Airbnb har ökat kraftigt.

Från närmare 8 000 svenska bostäder i maj i fjol hade antalet växt till 13 000 i juli i år, enligt statistik från Airbnb. Det är en ökning på 69 procent.

Läs mer: Airbnb växer i Sverige – trots dom i Hyresnämnden

För Stockholm, som står för närmare hälften av alla uthyrningar i Sverige genom Airbnb, ligger ökningen på 49 procent. Från 4 400 bostäder i fjol till drygt 6 500 i år.

Tidigare har Skatteverket gjort en liknande granskning av personer som inte betalat skatt för sina inkomster från att ha kört för den numera nedlagda tjänsten Uberpop.

Granskningen av Uberpop har i dagsläget lett till 239 upptaxeringar till ett värde av 5,2 miljoner kronor sedan i juli.


Mer om delningsekonomin:

”Välkommen till folkhemmet, Airbnb!”Foto:
Airbnb är fortfarande en kontroversiell tjänst i Sverige. Men Skatteverkets jakt på Airbnb-värdar borgar ändå för att appen är på väg att bli en del av det svenska folkhemmet, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Foto:
Efter återkommande kritik om skattefusk hårdgranskar nu Skatteverket Uber-förare i Sverige, kan Di Digital avslöja. På kort tid har fler än 50 förare upptaxerats – vissa med hundratusentals kronor.

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:
Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.



Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?