1515

Skattesmällen tynger ner King – betalar in 445 miljoner

Svenska myndigheter har krävt King på drygt en halv miljard kronor. Nu har bolaget, som står bakom succéspelet Candy Crush, börjat betala av skulden. Med en effektiv skattesats på hela 73 procent tynger boten ner resultatet och utdelningen.

Sebastian Knutsson är en av grundarna till mobilspelsuccén King.
Sebastian Knutsson är en av grundarna till mobilspelsuccén King.Foto:Jesper Frisk

Den svenska spelutvecklaren King, som ligger bakom mobilsuccén Candy Crush, noterade ett tufft fjolår. I januari 2017 krävdes koncernens svenska bolag, Midasplayer AB, på 590 miljoner kronor av Skatteverket.

Myndigheten menade att bolaget redovisat för låga intäkter och istället valt att ta ut oproportionerligt mycket av vinsten på lågskatteön Malta. Där finns King-koncernens juridiska ägare till spelkatalogen, it-systemen och användarbasen.

Granskningen gällde pengaflödena inom King-koncernen mellan 2013 och 2015. Enligt Skatteverket borde vinsterna ha delats lika mellan Midasplayer i Sverige och dess brittiska systerbolag Midasplayer.com.

Läs mer: Gömde vinster på Malta – nu åker King på ny skattesmäll 

Det höll King inte med om, men bolaget har nu ändå valt att betala av stora delar av skatteboten, kan Di Digital avslöja. I den färska årsredovisningen för 2017 har Midasplayer bokfört en upptaxering på 445 Mkr.

Skatteverket bekräftar samtidigt för Di Digital att merparten av skulden har betalats in på skattekontot. 

Den effektiva skattesatsen för Candy Crush-skaparna landade därmed på nästan 73 procent under 2017, att jämföra med knappt 20 procent året innan. Det tyngde kraftigt ner det svenska koncernbolagets vinst, som föll till 230 Mkr från 795 Mkr på sista raden.

King köptes ut från börsen i USA av spelutvecklaren Activision Blizzard för 50 miljarder kronor i slutet på 2015. Affären gjorde fyra av Kings fem grundare till miljardärer.

Hittills har det svenska bolaget varit en kassako för amerikanska Activision Blizzard. Speljätten har hämtat hem hela vinsten från Midasplayer i form av utdelningar på 1,7 miljarder och 795 Mkr under de senaste två åren. I år kan de således förvänta sig en minskad utdelning som landar på 230 Mkr, orsakat av skatteboten, om de står fast vid samma princip.

Hela King-koncernen noterade en omsättning på två miljarder dollar, drygt 18 miljarder kronor, under 2017. Resultatet före skatt landade på 700 miljoner dollar eller 6,4 miljarder kronor, enligt Activision Blizzards årsredovisning.

Di Digital har sökt King för en kommentar. Bolaget avböjer dock att svara på frågor utan hänvisar till årsredovisningen.

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?