1515

Skatteåterbäring lyft för digitala brevlådan Kivra

Skattepengar kommer för första gången någonsin att delas ut redan till påsk – till de som deklarerat genom en digital brevlåda. Bolaget Kivra som erbjuder den tjänsten fick under mars månad in 240 000 nya användare.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Hela 555 485 svenskar får sin skatteåterbäring redan innan påsk. Utbetalningarna är på 4,3 miljarder kronor och startar redan denna vecka. Det skriver Skatteverket i ett pressmeddelande.

Den som har skatt att få tillbaka och som deklarerat via en digital brevlåda före 29 mars, samt har anmält konto för utbetalning, ska normalt ha pengarna insatta på sitt konto mellan den 5 och 7 april, uppger Skatteverket. Sista dag att deklarera är den 2 maj.

Läs även: Deras e-brevlåda har lockat en miljon svenskar

I januari kom nyheten att de som deklarerar via en digital brevlåda kan få pengar redan till påsk. På en vecka skaffade över 50 000 personer en digital brevlåda. Därefter anslöt sig 30 000 - 50 000 nya användare i veckan enligt DN Ekonomi.

För bolaget Kivra som dominerar privatmarknaden för digitala brevlådor har det här inneburit en rejäl användartillväxt. Under mars månad fick bolaget enligt egen utsago in 240 000 användare.

"Vi förväntar oss en fortsatt kraftig tillväxt under resten av året. Även om takten kommer vara väsentligt lägre än i mars så är nu siktet inställt på två miljoner användare", säger Kivras vd Stefan Krook.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.

Läs även: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Huvudägare i Kivra är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?