1515
Annons

Skånska krisande elbilen visade sig vara kinesisk

Skånska Uniti skulle ta fram en innovativ elbil, men bolagets resa har kantats av ekonomiska problem och konkurshot. Och den bil som senast visats upp är egentligen en kinesisk Zhidou D3 som fått ny färg och stötfångare, enligt ett reportage i tidningen Filter.

Unitis grundare Lewis Horne och den tidigare prototypen av bolagets bil.
Unitis grundare Lewis Horne och den tidigare prototypen av bolagets bil.Foto:Karin Olander (Di).

Sedan 2016 har Uniti haft en storslagen vision om att bli ”världens mest resurssnåla fordonstillverkare”. Men som Di Digital tidigare rapporterat om har bolaget kantats med ekonomiska problem och leveransplanerna har skjutits fram i omgångar. 

Senast nu i december gick grundaren Lewis Horne ut med en öppen vädjan om 5 miljoner kronor för att bolaget inte skulle gå i konkurs inom en vecka. Till nyheten hörde att en kinesisk stor partner var på väg in i bolaget. Uniti lyckades få in kapitalet, men enligt ett längre reportage i tidningen Filter blev det inget av affären med Kina.

Digitalpodden den 8 december diskuterades Unitis vädjan och kritiken mot att grundaren samtidigt befann sig ute på en flera månader lång seglats.

Bolaget har fått mycket medieuppmärksamhet internationellt och kallades för en ”utmanare till Tesla”. Totalt har tusentals investerare och småsparare gått in med omkring 6,5 miljoner euro, motsvarande 69 miljoner kronor, framför allt genom gräsrotsfinansiering. Även minst 3.000 personer har betalat för förhandsbokning av bilar från Uniti.

Mars 2017 hade bolaget lyckats få ett samarbete med Siemens och sökte investeringar om en halv miljard kronor för att bygga en fabrik i Skåne. Till hösten sänktes summan snabbt till 35 miljoner kronor.

”Den här rundan handlar inte om pengar. Det vi vill göra nu är att skapa en gräsrotsrörelse innan vi visar upp bilen i slutet av året”, sa Unitis grundare Lewis Horne till Di Digital då.

Enligt Filter började tomma skal av en prototyp för Uniti ställas ut i Mediamarkt-butiker runtom i Sverige. Kunder kunde där betala för en förhandsbokning av bilen för 149 euro och samtidigt tävla om Iphone-mobiler. Den prototyp som visades upp i slutet av 2017 puttades in på scen för att den skulle vara självkörande.

”Men jag har en massa svenskar i teamet och de accepterar inte en enda pixel risk, så jag sa okej, vi bara ställer den där”, ska Lewis Horne ha sagt då.

Enligt Filter visades det i maj 2018 upp filmer med en Uniti ute på vägarna. Men när det började ställas frågor om krocktester och säkerheten så blev svaret att ”Uniti hoppas ha en miljon fordon ute inom fem år”.

Trots den storslagna visionen ska utvecklingschefen och nästan alla ingenjörer ha sagt upp sig strax efter det. Samma år byttes planerna till produktion i Storbritannien och en brittisk gräsrotsfinansiering drogs igång. Enligt Filter tog Uniti då in nära 14 miljoner kronor vilket värderade bolaget till 1,2 miljarder kronor.

Sedan gick åren och ännu ingen bil i produktion. Och våren 2020 rapporterade Di Digital och andra medier att Uniti ansökt om rekonstruktion.

Läs mer: Skånska elbilsföretaget ansöker om rekonstruktion: ”Bra att krascha ned till jorden”

Strax efter det visades en ”ny” Uniti upp. Den hade inte alls samma banbrytande och strömlinjeformade design som den tidigare prototypen.

”Handlar det om en ommärkt kinesisk bil?”, ska en investerare ha frågat under ett möte, enligt Filter.

”Naturligtvis byggs den på en plattform, Volvo och Polestar tillverkas på samma plats av samma människor, men vi tillför kvalitet, design, mjukvara och vissa tekniska lösningar”, ska Lewis Horne ha svarat.

En ny strategi presenterades också som handlade om bildelning. Våren 2021 så visades en ny bil upp för investerare, men som egentligen var en ommålad kinesisk lågprisbil, Zhidou D3, och som inte är godkänd att köras på svenska vägar av Transportstyrelsen.

”Vi har gjort om mjukvaran så att bilen är uppkopplad. Något jag lärt mig under resans gång är att man inte måste designa varenda bult och mutter själv. Och vi målade inte bara om den, vi ändrade stötfångaren. Då är det lätt att säga: Åh, det är bara en bit plast! Ja, det är en bit plast som måste anpassas till bilens kylning, som måste ha rätt stöttålighet. Det är en hel del jobb med att göra en stötfångare”, säger grundaren Lewis Horne till Filter.

Flera tidigare Uniti-medarbetare som Filter pratat med är kritiska mot grundaren.

”Lewis har höga tankar om sig själv, han tror han är Elon Musk. Men han vet ingenting om bilar, han är en ren bluff. Jag kan inte minnas ett enda löfte som han höll”, säger en tidigare anställd som vill vara anonym till Filter.

Enligt henne så fungerade inte prototypen heller som rullades upp på scen 2017. Dörrarna öppnades via fjärrstyrning och inte genom den nyckel som visades upp.

”Lewis har ett enormt ego och är en riktigt duktig berättare, men det räcker inte såvida man inte är en riktigt god lagspelare. Istället var stämningen ofta toxisk, gränsöverskridande, med flödande testosteron”, säger Unitis tidigare pr-chef Verena Kitowski, till Filter.

Fotnot: Journalisten Nikolai Atefie, som har skrivit reportaget i Filter, gick själv in som investerare i Uniti 2017.


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?