1515
Annons

Skånska änglar bildar fond – ska investera i minst 15 startups

Tio av södra Sveriges främst affärsänglar går samman och bildar en riskkapitalfond knuten till acceleratorn Fast Track Malmö. Bland investerarna finns Magnus Wide, Hampus Jakobsson och Anders Berglund.

Malmöprofilen Hampus Jakobsson är bland investerarna som står bakom nybildade Fast Track Capital.
Malmöprofilen Hampus Jakobsson är bland investerarna som står bakom nybildade Fast Track Capital.

Fonden, som får namnet Fast Track Capital, samlar tio affärsänglar och två family offices som i ett första steg går in med 6 miljoner kronor i fonden. Pengarna ska gå till bolag som antas till acceleratorn Fast Track Malmö (NTL).

Läs mer: Malmö startar accelerator för att locka talanger

Det är första gången som södra Sverige får en egen fond som huvudsakligen utgörs av affärsänglar.

Vi har valt att enbart bjuda in lokala investerare

“Vi är många änglar som är aktiva lokalt i södra Sverige, men det här är första gången som så många av oss går ihop i en ängelbackad fond. Det känns som ett naturligt och kostnadseffektivt steg – nu får vi möjlighet att tillsammans backa bolag i en riskspridd portfölj”, säger Magnus Wide, affärsängel och mentor för Fast Track Malmö.

Som Di Digital tidigare berättat antas mellan fem och åtta bolag till den andra upplagan av acceleratorn. Alla bolag som antas är garanterade en investering på minst 300 000 kronor, men minst två av bolagen erbjuds 500 000 kronor.

Läs mer: Skåne spränger miljardvallen

”Vi är den accelerator som har den största investeringsmöjligheten i Sverige just nu. Det gör att bolagen utöver coachning från affärsänglarna också får tillgång till kapital under hela resans gång”, säger Joel Larsson, programansvarig på Fast Track Malmö.

De affärsänglar som backar Fast Track Capital är Peter Enberg, Björn Andersson, Hampus Jakobsson (NTL), Magnus Wide, Anders Berglund, Marcus Söderberg, Magnus Kenneby (NTL), Eva Hultman, Sven Wennhall och Arne Nilsson samt två family offices, Grenspecialisten och Tibia Konsult.

Fonden ska investera i tre omgångar av Fast Track Malmö, vilket innebär att minst 15 antagna bolag får affärsänglarnas ögon på sig.

”Vi har valt att enbart bjuda in lokala investerare och har fått ihop en bra mix av starka änglar med väldigt olika bakgrund”, säger Joel Larsson.

Magnus Wide är en av grundarna till Mobenga, som 2011 köptes upp av det brittiska mjukvarubolaget Playtech.

”Det känns extra kul med acceleratorn eftersom Malmö har ett så starkt track record för tidiga bolag. Bara senaste tiden har vi ju haft tre bolag i Y Combinator. Det är imponerande, framförallt med tanke på Malmös storlek”, säger han.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera