1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Skånsk startup slåss mot hackare med ai-övervakning

Allt fler bolag anammar öppen källkod, men samtidigt medför det vissa risker. 

Skånska Debricked samlar automatiskt in säkerhetsrisker inom tekniken. Nu tar bolaget in 22 miljoner kronor för att växla upp verksamheten.

Debrickeds vd och medgrundare Daniel Wisenhoff.
Debrickeds vd och medgrundare Daniel Wisenhoff.

Med öppen källkod, eller open source, menas vanligtvis datorprogram eller kod som är fri att användas, ändras, läsas och vidaredistribueras som man vill.

Det är populärt för programmerare då de öppet kan återanvända eller plocka kod utan att behöva ha licens eller betala för det. Samtidigt kan det innebära en säkerhetsrisk då fler har tillgång till koden. 

Debricked startade som ett forskningsprojekt via Vinnova tillsammans med Axis, Ericsson och Advenica för att automatiskt spåra säkerhetsbrister inom öppen källkod.

Debricked har med den nya investeringen tagit in totalt 50 miljoner kronor. Det nya kapitalet ska gå till att utveckla tjänsterna och lansering av produkten Select som fungerar som en slags sökmotor för utvecklare. 

”Vi jobbar med en ny funktion som identifierar om koden blir skadlig för kunden. Det här gör att vi kan bli ännu mer specifika och exakta än vad som tidigare setts i vår bransch”, säger medgrundaren Emil Wåréus.

Bolaget har idag 25 anställda, varav 20 är inom teknik och ska nu bygga upp en organisation med säljare ute i Europa.

Debricked har idag användare och kunder i tio länder och fick nyligen sin första större kund i USA med energijätten Ameresco. Bland kunderna finns sedan tidigare fintechbolaget Tink och nätläkarbolaget Kry.

”Vi jobbar med att bygga en närvaro där. Framförallt ser vi att det är viktigt för mjukvarubolag inom finans, medicin och dylikt”, säger vd:n och medgrundaren Daniel Wisenhoff.

Bolaget är fortfarande i startfasen och omsatte 0,5 miljoner kronor 2020 med en förlust på 5,9 Mkr. I år är prognosen att omsätta 2–3 Mkr. 

I den senaste rundan är Brightly Ventures och Luminar Ventures huvudinvesterare.

 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?