1515

Ska motverka ångest på arbetsplatser – backas av Michael Wolf

Psykologplattformen Ahum fyller kassan med 18 Mkr från flera namnkunniga investerare. Nu satsar tjänsten stort på att knyta till sig företagskunder – och minska den psykiska ohälsan på svenska arbetsplatser. 

Allireza Aromäki Ghahremani tillträdde som vd på Ahum för lite mer än ett år sedan.
Allireza Aromäki Ghahremani tillträdde som vd på Ahum för lite mer än ett år sedan.

Matchningstjänsten Ahum erbjuder en plattform där patienter matchas med terapeuter via en saas-modell, lite som en psykologins Tinder. Nu tar bolaget en ny riktning med målet att att motverka psykisk ohälsa på svenska arbetsplatser. Detta görs via en modell som riktar sig till företag, och som ska fånga upp medarbetare med till exempel ångest eller utmattningssymptom i ett tidigt skede. 

”Psykisk ohälsa är ett växande problem och det kommer att fortsätta vara det så länge vi organiserar våra företag så som vi gör. Vi har byggt en modell vars huvudfokus är att dra ner trösklarna för medarbetare och chefer att söka hjälp”, säger Ahums vd Allireza Aromäki  Ghahremani. 

Bolaget grundades 2015 och samlar runt 150 psykologer på sin plattform. Man har även flera stora försäkringsbolag i kundportföljen. 

Den nya satsningen finansieras av en runda på totalt 18 miljoner kronor som man nu stänger. Det följer inte långt efter bolagets senaste runda i december, på 11 miljoner kronor. Totalt har man nu tagit in 58 miljoner kronor i riskkapital. 

”Vi fyller på kassan nu för att kunna gasa och satsa på b2b. Vi ser en jättestor affärspotential i att arbeta preventivt och skapa modeller som bryter ner stigmat hos organisationer.” 

Pengarna kommer från de tidigare delägarna Michael Wolf, tidigare vd på Swedbank, och Per Granath, tidigare vd på Humana. Även de nya delägarna Per Båtelson, tidigare vd på Capio och Maria Rankka, tidigare vd på Stockholm Handelskammare, investerar. 

”Våra delägare har en erfarenhetsbank som är väldigt värdefull för oss. Jag använder några av dem som bollplank rätt frekvent”, säger Allireza Aromäki Ghahremani. 

Samtidigt som man nu satsar på att lansera företagssatsningen fortsätter man även arbetet med den tidigare plattformen. Visionen är enligt Allireza Aromäki Ghahremani att bli Sveriges största psykologbolag vad gäller antalet anslutna psykologer. Ahum har även planer på att expandera tjänsten utomlands, även om det lär dröja minst ett år till. 

”Men det långsiktiga målet är att förändra hur vi konsumerar psykologi och terapi. Det är så mycket mer än att gå på psykoterapi och ligga i en schäslong. Genom att prata om vad det kan vara når vi ut till fler, och kan i längden hjälpa fler.”  

Läs mer: Erik Selin investerar i deras health tech-bolag 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?