1515
Annons

Ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Nystartade Transfer Galaxy vill blir ett “Swish för utlandsbetalningar”. Efter ett par år i uppstartsfasen har bolaget tagit in runt två miljoner kronor från bland annat Backing Minds, med H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen.

Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.
Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.Foto:Amanda Lindgren

Det började med en stegrande irritation över de dåliga öppettiderna och höga priserna på Dahabshiil, en somalisk konkurrent till Western Union. Barndomsvännerna Khalid Qassim och Yosef Mohamed stod på det loka Dahabshiil-ombudet hemma i Vivalla i Örebro och överförde pengar till släkten i Somalia.

”Jag sa till Yosef att man borde skapa ett Swish för det här överföringarna”, säger Khalid Qassim.

Yosef Mohamed höll med och de bestämde sig i princip där och då för att starta bolag.

Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss

”Jag tänkte hur svårt kan det vara”, skrattar Yosef Mohamed, som idag är vd och medgrundare för Transfer Galaxy (NTL).

De två kompletterade varandra väl. Khalid Qassim är ekonom i botten. Yosef Mohamed är högskoleingenjör från KTH. Men för att bygga själva tjänsten behövde de hjälp. Yosef bjöd därför in sin lillebror, systemutvecklaren Ali Mohamed, som tredje medgrundare.

”Ali är hjärnan bakom tekniken”, säger Yosef Mohamed.

I november i fjol lanserades Transfer Galaxy. I dag är det en fungerande tjänst som erbjuder pengaöverföringar på nätet från Sverige till ett 10-tal länder i Afrika och Asien. Och man gör det till en serviceavgift på cirka 4 procent av beloppet. 

”Vi vill få ner avgiften till 3 procent. Men om man jämför är det redan billigt! Dahabshiil tar 10 procent och amerikanska Western Union tar 10–15 procent beroende på land”, säger Yosef Mohamed och hänvisar till en jämförelse från Konsumentverket.

Just nu sker merparten av överföringarna till Somalia och Kenya, där många somalier bor. Något förenklat kopplar systemet ihop svenska internetbanker med olika teleoperatörer i mottagarländerna.

Inte minst i Somalia, som plågats av flera decennier av inbördeskrig, har de privatägda teleoperatörerna blivit en ofattbart viktig del av landets infrastruktur. Tjänsterna är billiga, tillförlitliga och tekniskt avancerade. Detta trots att kunderna fortfarande använder gamla gsm-telefoner av typen Nokia.

”Eftersom Somalia inte har finansiella institutioner har teleoperatörerna även axlat rollen som bank. I princip alla använder telefonen för att betala räkningar, köpa varor och göra överföringar till varandra. Banktjänsterna är gratis med abonnemanget”, förklarar Yosef Mohamed.

Än så länge har Transfer Galaxy endast nått ut till cirka 600 återkommande kunder. Men tillväxten är snabb, 15–20 procent per månad, enligt grundarna. Och sedan lanseringen för åtta månader sedan har man hjälpt till med överföringar på cirka 13,5 miljoner kronor.

Vidare har man lockat till sig kring 2 Mkr i så kallat såddkapital.

Läs mer: Storbanker skapar egen kryptovaluta

En investerare är affärsängeln Emad Zand, mannen bakom hörapparatsbolaget Avesina.

Men den största, och mest uppmärksammade, investeringen kommer från riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), med pengar från H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Vi hade identifierat det här området som intressant redan innan vi kom i kontakt med Transfer Galaxy. Men det dök upp ganska fort när vi började höra oss för i vårt kontaktnätverk”, säger Susanne Najafi, partner på Backing Minds.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Hon får medhåll från sin kollega, Sara Wimmercranz , även hon partner på Backing Minds.

”Grundarna bakom Transfer Galaxy har hittat en lösning på ett problem som hundratals miljoner människor i världen upplever”, säger hon.

Pengarna kommer väl till pass. Men grundarna bakom Transfer Galaxy tror på en ny kapitalrunda, en så kallad a-runda redan till årsskiftet.

”Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss. Det verkar gilla oss”, ler Yosef Mohamed.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Han hoppas utöka marknaden genom ett nytt, dyrköpt tillstånd från Finansinspektionen.

”Vi är en registrerad betaltjänstleverantör. Men det räcker bara i Sverige. För att kunna erbjuda överföringar från hela Europa behöver vi bli ett betalningsinstitut. Det söker man också hos Finansinspektionen, men processen kostar en hel del”, säger han.

Lyckas man med det tror grundarna att de kan komma upp i nivån 10 000–20 000 kunder ganska fort.

Men tillväxtmöjligheten är närmast oändlig.

”Det finns 2,5 miljarder människor i världen utan bankkonton. Vidare kan dessa överföringar betyda mycket för hela biståndssektorn”, säger Yosef Mohamed.

Fotnot: Sedan denna artikel publicerades har Dahabshiil hört av sig och hävdat att deras avgifter är lägre än vad Transfer Galaxy påstår. Di Digital har därför lagt in en länk till Konsumentverkets jämförelse som visar att den totala avgiften för att skicka 1000 kronor med Dahabshiil till Somalia är 110 kronor, det vill säga 11 procent. Värt att notera är att Transfer Galaxy ännu inte ingår i Konsumentverkets jämförelse.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?