1515

Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017

Trettiofem startupbolag gör upp om en miljon kronor i årets upplaga av Di Digitals Startup Tour. Nu är det klart vilka som som tävlar i delfinalen i Stockholm den 27 september.

Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.
Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.

I slutet av månaden inleds Startup Tour, Di Digitals pitchtävling som reser land och rike runt i jakten på nästa techsuccé. Första delfinalen sker i Stockholm den 27 september och de sju tävlande bolagen nu valts ut av Di Digitals redaktion (se nedan). 

Totalt här närmare 200 bolag redan ansökt om att pitcha på någon av de fem orterna, Stockholm, Umeå, Linköping, Göteborg och Malmö. Vinnarna av deltävlingarna gör sedan upp i en final den 7 december på Kulturhuset i Stockholm. 

Startup Tour blir både större och bättre i år.

Thomas Danielsson, projektchef Dagens Industri, lovar att Startup Tour ska bli ännu bättre i år. 

”Startup Tour blir både större och bättre i år. Vi har brutit ut finalen till en egen dag och därmed utökat till sex datum. Vidare har vi satt ännu mer fokus på mingelytorna för att bli ett ännu bättre forum för entreprenörer och investerare”, säger han.

I fjol överraskade health tech-bolaget Amra genom att vinna delfinalen i Linköping och plocka hem förstapriset på finalen i Stockholm. Bolaget, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, belönades bland annat med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier.

Foto: Patrik Olsson
Juryn och finalisterna samlas på scen när Amra vinner första priset vid Startup Tour 2016. Moderatorer är Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud.

Läs mer: Efter vinsten i Startup Tour: Amra tar in 80 Mkr

Själva tävlingen går ut på att bolagen får tre minuter på sig att pitcha sin affärsidé inför en jury med några av Sveriges tyngsta tech-investerare. Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum är redan ombord, och fler ska tillkomma. Juryn väljer sedan ut tre finalister, men publiken ansvarar för att rösta fram vinnarna i delfinalerna.

Vid sidan av tävlingarna utlovas även inspirerande intervjuer med techprofiler som Norrskens Anna Ryott, Izettles Jacob De Geer och spelmiljardären Fredrik Wester, som gästar sin hemstad Umeå.

Pitchexpertern Aurore Belfrage ger sina bästa tips:

Två bolag har redan direktkvalificerat sig till tävlingen. Den ena är det medicinska drönarbolaget Globhe som vann Di Digitals pitchtävling Female Founders. Det andra är Doctrin som tog hem segern i Di Digitals Health Tech Pitch Day

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder

Förstapris i finalen: En miljon i annonspengar från Bonnier samt en rad andra priser från SJ, Volkswagen, Zacco och Epicenter. Mer om detta här.


Di Digital Startup Tour:
Stockholm 27 september - Hotel Rival
Umeå 11 oktober - Väven
Linköping 25 oktober - Torn1
Göteborg 8 november - Kajskjul8
Malmö 22 november - Slagthuset
Final i Stockholm 7 december - Kulturhuset
(Deadline för ansökningar tre veckor innan aktuellt datum)

Dörrarna öppnas kl 15:30.
Biljett- och praktisk information till Stockholm hittas här.
Allt om tävlingen: Startuptour.di.se


De pitchar i delfinalen i Stockholm:
1. Bitrefill
(NTL), bitcoinbetalningar för mobilabonnemang
Foto:
Grundare: Sergej Kotliar (ska pitcha) 
Grundades: 2015 
Årsomsättning: 7,7 Mkr 2017 
Antal anställda: 10
2. Swiftr (NTL) digitalt gymmedlemskap
Foto:
Grundades: 2016 av Fanny Sjöström och Johanna Sjögren
Antal anställda: 3
Årsomsättning: –
3. Inkbay (NTL), tatueringssalonger på nätet
Foto:
Grundades: I maj 2016 av Fredrik Glimskär, Pelle Nyman och Linus Sörensen 
Anställda: 5 
Omsättning:  –
4. Techbuddy (NTL), Uber för tech-support
Foto:
Grundandes: 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian. Lanserades i juli 2016.
Antal anställda: 12 
Omsättning: just nu 700 000 kronor i månaden
5. Landfall Games (NTL), spelbolag
Foto:
Grundades: I maj 2015 av Wilhelm Nylund, Petter Henriksson och Philip Westre 
Antal anställda: 11 
Årsomsättning: 871 000 kronor
6. Foodtruster (NTL), recensioner av livsmedelFoto:
Grundades: 2016 av Anna Lindblad, Björn Poppe och Sanna Danell (ska pitcha).  
Antal anställda: 0 
Omsättning: –
7. Globhe (NTL), medicinska drönartransporter
Grundades:  2015  av Helena Samsioe (ska pitcha)
Anställda: 3 
Årsomsättning: 860 000 kronor
Foto: Jonas Eng.
Helena Samsioes, vd och grundare av Globhe, tog hem segern vid Female Founders tidigare i år.

Läs alla artiklar om Startup Tour och Di Digitals övriga pitchtävlingar under fliken Startup Tour. 

 Fotnot: Tracy var tidigare utvalt att pitcha i delfinalen i Stockholm. Bolaget fick tyvärr förhinder och ersätts nu av uppstickaren Swiftr.


Mer om Startup Tour 2017 i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/alltljuspaapplesiphonex

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?