1515

Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017

Trettiofem startupbolag gör upp om en miljon kronor i årets upplaga av Di Digitals Startup Tour. Nu är det klart vilka som som tävlar i delfinalen i Stockholm den 27 september.

Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.
Från vänster: Foodtruster, Inkbay, Landfall Games, Techbuddy, Globhe och Tracy. Ej med på bild: Bitrefill.

I slutet av månaden inleds Startup Tour, Di Digitals pitchtävling som reser land och rike runt i jakten på nästa techsuccé. Första delfinalen sker i Stockholm den 27 september och de sju tävlande bolagen nu valts ut av Di Digitals redaktion (se nedan). 

Totalt här närmare 200 bolag redan ansökt om att pitcha på någon av de fem orterna, Stockholm, Umeå, Linköping, Göteborg och Malmö. Vinnarna av deltävlingarna gör sedan upp i en final den 7 december på Kulturhuset i Stockholm. 

Startup Tour blir både större och bättre i år.

Thomas Danielsson, projektchef Dagens Industri, lovar att Startup Tour ska bli ännu bättre i år. 

”Startup Tour blir både större och bättre i år. Vi har brutit ut finalen till en egen dag och därmed utökat till sex datum. Vidare har vi satt ännu mer fokus på mingelytorna för att bli ett ännu bättre forum för entreprenörer och investerare”, säger han.

I fjol överraskade health tech-bolaget Amra genom att vinna delfinalen i Linköping och plocka hem förstapriset på finalen i Stockholm. Bolaget, som mäter kroppsfetter med magnetkamera, belönades bland annat med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier.

Foto: Patrik Olsson
Juryn och finalisterna samlas på scen när Amra vinner första priset vid Startup Tour 2016. Moderatorer är Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud.

Läs mer: Efter vinsten i Startup Tour: Amra tar in 80 Mkr

Själva tävlingen går ut på att bolagen får tre minuter på sig att pitcha sin affärsidé inför en jury med några av Sveriges tyngsta tech-investerare. Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum är redan ombord, och fler ska tillkomma. Juryn väljer sedan ut tre finalister, men publiken ansvarar för att rösta fram vinnarna i delfinalerna.

Vid sidan av tävlingarna utlovas även inspirerande intervjuer med techprofiler som Norrskens Anna Ryott, Izettles Jacob De Geer och spelmiljardären Fredrik Wester, som gästar sin hemstad Umeå.

Pitchexpertern Aurore Belfrage ger sina bästa tips:

Två bolag har redan direktkvalificerat sig till tävlingen. Den ena är det medicinska drönarbolaget Globhe som vann Di Digitals pitchtävling Female Founders. Det andra är Doctrin som tog hem segern i Di Digitals Health Tech Pitch Day

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder

Förstapris i finalen: En miljon i annonspengar från Bonnier samt en rad andra priser från SJ, Volkswagen, Zacco och Epicenter. Mer om detta här.


Di Digital Startup Tour:
Stockholm 27 september - Hotel Rival
Umeå 11 oktober - Väven
Linköping 25 oktober - Torn1
Göteborg 8 november - Kajskjul8
Malmö 22 november - Slagthuset
Final i Stockholm 7 december - Kulturhuset
(Deadline för ansökningar tre veckor innan aktuellt datum)

Dörrarna öppnas kl 15:30.
Biljett- och praktisk information till Stockholm hittas här.
Allt om tävlingen: Startuptour.di.se


De pitchar i delfinalen i Stockholm:
1. Bitrefill
(NTL), bitcoinbetalningar för mobilabonnemang
Foto:
Grundare: Sergej Kotliar (ska pitcha) 
Grundades: 2015 
Årsomsättning: 7,7 Mkr 2017 
Antal anställda: 10
2. Swiftr (NTL) digitalt gymmedlemskap
Foto:
Grundades: 2016 av Fanny Sjöström och Johanna Sjögren
Antal anställda: 3
Årsomsättning: –
3. Inkbay (NTL), tatueringssalonger på nätet
Foto:
Grundades: I maj 2016 av Fredrik Glimskär, Pelle Nyman och Linus Sörensen 
Anställda: 5 
Omsättning:  –
4. Techbuddy (NTL), Uber för tech-support
Foto:
Grundandes: 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian. Lanserades i juli 2016.
Antal anställda: 12 
Omsättning: just nu 700 000 kronor i månaden
5. Landfall Games (NTL), spelbolag
Foto:
Grundades: I maj 2015 av Wilhelm Nylund, Petter Henriksson och Philip Westre 
Antal anställda: 11 
Årsomsättning: 871 000 kronor
6. Foodtruster (NTL), recensioner av livsmedelFoto:
Grundades: 2016 av Anna Lindblad, Björn Poppe och Sanna Danell (ska pitcha).  
Antal anställda: 0 
Omsättning: –
7. Globhe (NTL), medicinska drönartransporter
Grundades:  2015  av Helena Samsioe (ska pitcha)
Anställda: 3 
Årsomsättning: 860 000 kronor
Foto: Jonas Eng.
Helena Samsioes, vd och grundare av Globhe, tog hem segern vid Female Founders tidigare i år.

Läs alla artiklar om Startup Tour och Di Digitals övriga pitchtävlingar under fliken Startup Tour. 

 Fotnot: Tracy var tidigare utvalt att pitcha i delfinalen i Stockholm. Bolaget fick tyvärr förhinder och ersätts nu av uppstickaren Swiftr.


Mer om Startup Tour 2017 i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/alltljuspaapplesiphonex

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?