1515

Sju skäl att hålla koll på Malmös startup-scen

I höst besöker Di Digital Startup Tour Malmö. Här ger Mårten Öbrink, vd på inkubatorn Minc, en snabbintroduktion till stadens entreprenörsscen.

Mårten Öbrink är vd på inkubatorn Minc i Malmö.
Mårten Öbrink är vd på inkubatorn Minc i Malmö.Foto:Minc.

Den 11 november anländer Di Digital Startup Tour, årets viktigaste startup-tävling, till Malmö. Anmäl ditt företag för att tävla om fina priser, bland annat en marknadsföringsbudget på en miljon kronor och en resa till Silicon Valley. Läs mer här!

Vill du pitcha ditt bolag inför juryn? Anmäl dig här!


Vad kännetecknar Malmös startup-scen?

Gemenskapen, helt klart. Malmö är en ganska liten stad där man hjälps åt och det märks på startup-scenen också. Jag tror det är därför vi vuxit oss så starka i förhållande till vår storlek. Det finns lite av en underdog-mentalitet här i och med att vi är så mycket mindre än Stockholm, men det har gjort att startup-communityt håller ihop. Det vinner alla på.

Vilka fyra spännande företag bör man hålla ögonen på i Malmö?

Dels finns det ju de som varit med i spelet en längre tid, t ex Mapillary (NTL) som tagit in runt 80 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades 2013. Neo Technology tillhör också en av Malmös tungviktare, de har tagit in runt 380 Mkr i riskkapital och har bland annat eBay och Walmart bland sina kunder.

Läs även: Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Bland de nyare bolagen finns Boostified, en plattform där Instagram-användare får produkter i utbyte mot recensioner samt Studybee, ett bedömningsverktyg för lärare att effektivt följa elevers utveckling.

Det finns lite av en underdog-mentalitet här i och med att vi är så mycket mindre än Stockholm.

Vad gör Malmö till en bra stad att starta företag i?

Det är relativt lätt att få tag på bostad, mycket billigare än till exempel Stockholm och samtidigt har vi Köpenhamn en halvtimme bort. Dessutom har vi inte alls samma problem med att hitta utvecklingstalanger i Malmö som många andra startup-hubbar har. Bland våra fem universitet i närområdet finns ju både Technical University of Denmark och Lunds Tekniska Högskola. Och dessutom är ekosystemet för startups och tech väl utvecklat.

Vad saknas eller kan bli bättre?

Malmö är en fantastisk stad att starta bolag i och där har vi gjort ett bra jobb på att profilera oss. Det är däremot inte helt ovanligt för bolag att lämna Malmö när de växer sig större. Där både kan och ska vi göra mer. Men sen finns det ju också de som kommer tillbaka - GetAccept (NTL), till exempel, flyttade nyligen tillbaka sitt huvudkontor från Stockholm till Malmö eftersom man saknade gemenskapen som är så typisk för Malmö.

Läs även: Malmö-startup om Y-combinator: “Det känns lite som i serien Silicon Valley”

Hur är tillgången på riskkapital och annan finansiering?

Långt mycket bättre än vad man kanske skulle kunna tro. The Nordic Web rapporterade för ett tag sedan att bortsett från huvudstäderna har Malmö tagit emot mer riskkapital än någon annan stad i Skandinavien. Malmöbolag har tidigare lockat till sig investeringar från jättar som till exempel Sequoia Capital och Wellington Partners. Däremot får vi ju jobba betydligt hårdare än till exempel Stockholm på att faktiskt få hit investerare på högre nivåer och det är där mycket av vårt fokus ligger.

Det behövs inte så mycket för att starta ett bolag i Malmö - har man en bra idé finns det alltid folk som vill och kan hjälpa till.

Vilka är de starkast bidragande faktorerna till Malmös startup-sektor?

Innovationsandan, nyfikenheten och gemenskapen. Det behövs inte så mycket för att starta ett bolag i Malmö – har man en bra idé finns det alltid folk som vill och kan hjälpa till. Det gör att folk har lättare för att våga testa olika idéer. På Minc till exempel har vi Startup Labs där vem som helst kan komma och jobba på sin idé helt gratis i ett halvår.

Läs även: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

Vilka är de viktigaste organisationerna, nätverken och knytpunkterna i staden?

Minc är en viktig mötesplats för Malmös entreprenörer, vare sig de sitter i inkubatorn eller ej. Det är ett öppet space där man kan komma och bolla idéer och träffade likasinnade. Sen har vi the Ground, ett relativt nyöppnat coworking space för startups som också anordnar investerarträffar och olika events. Malmö Startups främjar stadens startup-scen och är till stor del finansierat av företag i regionen, aktörer som helt enkelt vill se ett fortsatt blomstrande av startups i Malmö.

Läs även: Pitcha på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?