1515

Sju skäl att hålla koll på Malmös startup-scen

I höst besöker Di Digital Startup Tour Malmö. Här ger Mårten Öbrink, vd på inkubatorn Minc, en snabbintroduktion till stadens entreprenörsscen.

Mårten Öbrink är vd på inkubatorn Minc i Malmö.
Mårten Öbrink är vd på inkubatorn Minc i Malmö.Foto:Minc.

Den 11 november anländer Di Digital Startup Tour, årets viktigaste startup-tävling, till Malmö. Anmäl ditt företag för att tävla om fina priser, bland annat en marknadsföringsbudget på en miljon kronor och en resa till Silicon Valley. Läs mer här!

Vill du pitcha ditt bolag inför juryn? Anmäl dig här!


Vad kännetecknar Malmös startup-scen?

Gemenskapen, helt klart. Malmö är en ganska liten stad där man hjälps åt och det märks på startup-scenen också. Jag tror det är därför vi vuxit oss så starka i förhållande till vår storlek. Det finns lite av en underdog-mentalitet här i och med att vi är så mycket mindre än Stockholm, men det har gjort att startup-communityt håller ihop. Det vinner alla på.

Vilka fyra spännande företag bör man hålla ögonen på i Malmö?

Dels finns det ju de som varit med i spelet en längre tid, t ex Mapillary (NTL) som tagit in runt 80 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades 2013. Neo Technology tillhör också en av Malmös tungviktare, de har tagit in runt 380 Mkr i riskkapital och har bland annat eBay och Walmart bland sina kunder.

Läs även: Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Bland de nyare bolagen finns Boostified, en plattform där Instagram-användare får produkter i utbyte mot recensioner samt Studybee, ett bedömningsverktyg för lärare att effektivt följa elevers utveckling.

Det finns lite av en underdog-mentalitet här i och med att vi är så mycket mindre än Stockholm.

Vad gör Malmö till en bra stad att starta företag i?

Det är relativt lätt att få tag på bostad, mycket billigare än till exempel Stockholm och samtidigt har vi Köpenhamn en halvtimme bort. Dessutom har vi inte alls samma problem med att hitta utvecklingstalanger i Malmö som många andra startup-hubbar har. Bland våra fem universitet i närområdet finns ju både Technical University of Denmark och Lunds Tekniska Högskola. Och dessutom är ekosystemet för startups och tech väl utvecklat.

Vad saknas eller kan bli bättre?

Malmö är en fantastisk stad att starta bolag i och där har vi gjort ett bra jobb på att profilera oss. Det är däremot inte helt ovanligt för bolag att lämna Malmö när de växer sig större. Där både kan och ska vi göra mer. Men sen finns det ju också de som kommer tillbaka - GetAccept (NTL), till exempel, flyttade nyligen tillbaka sitt huvudkontor från Stockholm till Malmö eftersom man saknade gemenskapen som är så typisk för Malmö.

Läs även: Malmö-startup om Y-combinator: “Det känns lite som i serien Silicon Valley”

Hur är tillgången på riskkapital och annan finansiering?

Långt mycket bättre än vad man kanske skulle kunna tro. The Nordic Web rapporterade för ett tag sedan att bortsett från huvudstäderna har Malmö tagit emot mer riskkapital än någon annan stad i Skandinavien. Malmöbolag har tidigare lockat till sig investeringar från jättar som till exempel Sequoia Capital och Wellington Partners. Däremot får vi ju jobba betydligt hårdare än till exempel Stockholm på att faktiskt få hit investerare på högre nivåer och det är där mycket av vårt fokus ligger.

Det behövs inte så mycket för att starta ett bolag i Malmö - har man en bra idé finns det alltid folk som vill och kan hjälpa till.

Vilka är de starkast bidragande faktorerna till Malmös startup-sektor?

Innovationsandan, nyfikenheten och gemenskapen. Det behövs inte så mycket för att starta ett bolag i Malmö – har man en bra idé finns det alltid folk som vill och kan hjälpa till. Det gör att folk har lättare för att våga testa olika idéer. På Minc till exempel har vi Startup Labs där vem som helst kan komma och jobba på sin idé helt gratis i ett halvår.

Läs även: Affärsängel i Malmö bygger nätverk för kvinnliga investerare

Vilka är de viktigaste organisationerna, nätverken och knytpunkterna i staden?

Minc är en viktig mötesplats för Malmös entreprenörer, vare sig de sitter i inkubatorn eller ej. Det är ett öppet space där man kan komma och bolla idéer och träffade likasinnade. Sen har vi the Ground, ett relativt nyöppnat coworking space för startups som också anordnar investerarträffar och olika events. Malmö Startups främjar stadens startup-scen och är till stor del finansierat av företag i regionen, aktörer som helt enkelt vill se ett fortsatt blomstrande av startups i Malmö.

Läs även: Pitcha på Startup Tour – vinn marknadsföring för en miljon


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?