1515

Sju nischade sociala nätverk att ha koll på

De är mobila, beroendeframkallande och bygger på användargenerad data. Nischade sociala nätverk som Fishbrain och Vivino håller på att rita om spelreglerna i bransch efter bransch.
Di Digital listar sju heta exempel du bör ha koll på.

Nischade sociala nätverk dyker upp i bransch efter bransch.
Nischade sociala nätverk dyker upp i bransch efter bransch.

1. Fishbrain

Detta ”Facebook för sportfiskare” är det kändaste exemplet på ett svenskt nischat socialt nätverk. Appen har fått stor uppmärksamhet i USA och Sverige det senaste året.

Idén kan låta liten. Men branschen är enorm. Enligt den svenska grundaren Johan Attby finns det 60 miljoner sportfiskare bara i USA.


Fishbrains grundare Johan Attby har fått 1,5 miljoner användare på kroken.

Fishbrain grundares 2013 och appen har redan 1,5 miljoner användare. Hur många sportfiskare som vill chatta och dela bilder av sina baddare återstår att se. Men mycket talar för att Fishbrain kan fortsätta växa och med tiden börja tjäna rejält med pengar på premiummedlemskap och e-handel.

Läs mer: Succéappen Fishbrain börjar ta betalt

Appen innehåller även premiumtjänster som Big Fish Forecast, en prognos baserad på användargenererad data över var och när man kan fånga en riktigt stor fisk av en given art. Lägger man tusentals kronor om året på sportfiske är detta troligtvis värt premiumavgiften på 50 kronor per månad.

Ska man tro Johan Attby är nischade sociala nätverk lite av en vinnaren-tar-allt-bransch. Och nu tycks många riskkapitalbolag tro att just Fishbrian ska samla all världens sportfiskare. Sedan starten 2013 har Fishbrain lockat till sig cirka 90 Mkr i riskkapital.



2. Vivino

Ett Facebook för vinälskare. Precis som svenska Fishbrain visar danska Vivino varför mobilen har banat väg för nischade sociala medietjänster.

Med Vivino kan man nämligen fota av etiketter på vinflaskor med sin smartphone, spara det i ett bibliotek, ranka vinet och läsa hur andra rankat det. Lite som ett Tripadvisor för vin.

Vivino och Johan Brenner, partner på Creandum som investerat i bolaget.

Man kan även se vad vinet vanligtvis kostar. I många länder kan man även beställa en flaska (eller en låda) direkt över nätet. Dock inte i Sverige.

”Vivino är världens största vinapp. Man har även knäckt koden för hur man ska sälja vin på nätet”, säger Staffan Helgesson, partner på Creandum som investerade i appen i ett tidigt skede.

I mitten av januari tog bolaget in 210 Mkr i en investeringsrunda med Moet Hennessys vd i spetsen. Affären värderar Vivino till mellan 1 och 1,4 miljarder kronor, enligt Di Digitals uträkning.

Läs mer: Creandums vinapp lockar 210 Mkr från Moets vd mfl



3. Forza Football

Fotboll är ju en mycket stor nisch som potentiellt kan rymma många sociala medietjänster.  Det är ändå värt att nämna Göteborgsbaserade Football Addicts med appen Forza Football som lanserades 2012. 

Football Addicts lanserade nyligen livestreaming-appen Blåvitt inifrån.

I grunden aggregerar Forza Football resultat och nyheter från 560 ligor och turneringar i hela världen. Appen har 3 miljoner användare och användarna röstar i olika frågor totalt sex miljoner gånger per månad.

Läs mer: Hans Football Addicts vill “demokratisera fotbollen”


4. Youpic

Svenska Youpic grundades 2013 av Navid Razazi för att skapa en mötesplats för fotointresserade. Tanken är att allt från etablerade fotografer till hobbyfotografer ska kunna dela med sig av sina bästa bilder och få återkoppling från varandra.

Företaget, som är från Göteborg och fick plats i ett av Chalmers Ventures acceleratorprogram 2012, har tagit in finansiering från affärsänglar. Både den tidigare operativa chefen på Getty Images, Nick Evans-Lombe och fotografen Chris Ryan har gått in som delägare. Även Chalmers Ventures har gått in med kapital.

Spotify-veteranen Mengmeng Du är rådgivare på Youpic.

När Di Digital skrev om bolaget i november var man på väg att ta in ytterligare 5 miljoner dollar i finansiering.

YouPic har växt från 5 000 användare 2013 till drygt en miljon användare i dag. Målet är att ha en halv miljon användare dagligen.

En nyckelperson i den planerade tillväxtresan är Mengmeng Du, som fungerar som rådgivare åt bolaget sedan i våras. Mengmeng Du var tidigare chef för utlandslanseringen av Spotify och sitter numera med i ett antal bolagsstyrelser samt är operativ chef på poddcastplattformen Acast.

Läs mer: Spotify-stjärna ska hjälpa YouPic ut i världen


5. Oceans

Lite av en "bubblare" i branschen, kan man säga. Bolaget grundades 2013 av bröderna Jimmy och Daniel Reuterwall, båda med en bakgrund inom it- och telekombranschen och med dykning som främsta hobby.

Oceans började som en digital loggbok för dykare. Steg två var att utveckla ett socialt nätverk där dykare kan följa varandras dykresor, lägga ut bilder och tagga vilka fiskar de har sett.

Hittills har man tagit in cirka en halv miljon kronor i riskkapital och deltagit i Spingfields acceleratorprogram. Tjänsten är fortfarande liten, med cirka 5.000 användare, varav de flesta i USA och Brasilien. Men tillväxten är 20 procent per månad och potentialen är enorm.

Oceans app för Ios och Android.

”Det finns 20 miljoner dykare i världen. Vi vill nå en miljon på tre års sikt. Vi tar in mycket data som vi kommer ha nytta av i framtiden”, säger medgrundaren Jimmy Reuterwall, vd på Oceans som sitter på startupkontoret SUP46.

Han förbereder nu en andra såddrunda som ska ta in 2,5 Mkr under året.

På sikt är Oceans ambition att nå ut till icke-dykare med bilderna (man har redan 11.000 följare på Instagram) och bidra till vetenskapen med sin rådata. Man hoppas kunna sammanställa information om vattentemperatur, sikt, samt djurlivets rörelser och populationer.

”Vi ska även låta användare rapportera när de hittar miljöproblem, som plast i vattnet eller korallrev som skadats av fiske med dynamit”, säger Jimmy Reuterwall.


 

6. Happytail

I USA finns det ett hundcommunity som heter Dogster. I Sverige är det appen Happytail som försöker greppa kopplet om hundbranschen.

Happytail lanserades i november 2015 som en tjänst för hundägare som ville hitta hundvakter. Men tjänsten förändras snabbt och liknar allt mer ett regelrätt hundcommunity.

En ny version kommer ut redan i mars där man ska kunna bygga en profil, gilla och kommentera andras bilder, boka sociala promenader hundägare emellan och tipsa varandra om hundvänliga platser, säger medgrundarna.

Söta hundbilder. Saxat från Happytails blogg.

Än så länge har appen färre än 1 000 användare. Men många tror på idén. Bland annat investerade Kings Sverigechef och medgrundare Lars Markgren och Marcus Wallén, tidigare studiochef på King, nyligen 800 000 kronor i Happytail.

Läs mer: King-grundare investerar i hund-app


7. Strava

Fishbrains grundare Johan Attby är inte sen med att hylla detta amerikanska sociala nätverket för löpare och cyklister. Strava har på kort tid lyckats engagera folk på ett sätt som jätten Runkeeper inte gjort. På Strava kan man tävla mot sitt eget personbästa, men även med andra om bästa tiden på en viss sträcka, som en backe eller bro.

Inspirationsfilmerna duggar tätt på Stravas hemsida.

Har du sett en cyklist ta sig över en bro i en löjligt ambitiös takt nyligen? Det kan mycket väl vara en Strava-dåre.

Uppföljning: Sedan Di Digital skrev detta har vi uppmärksammats på ännu ett hett nischat socialt nätverk från Sverige. Det är Johan Ulfströms sociala jaktnätverk Easyhunt som redan lockat 50.000 användare. Läs vår artikel om Ulfströms kapitaljakt här.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?