1515

Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden

Digitala mat-tjänster som Mathem, Foodora och Karma håller på att ändra våra restaurang- och ätvanor i rask takt. Di Digital har branschens matigaste trend-lista.

Medsols från vänster: Ett av Foodoras cykelbud, Uber Eats app, Grundarna bakom Linas Matkasse, Wunderchef, kassar från Mat.se, gänget bakom Wolt och Spotify-veteranen Sophia Bendz som investerat i "rädda mat"-appen Karma.
Medsols från vänster: Ett av Foodoras cykelbud, Uber Eats app, Grundarna bakom Linas Matkasse, Wunderchef, kassar från Mat.se, gänget bakom Wolt och Spotify-veteranen Sophia Bendz som investerat i "rädda mat"-appen Karma.

Vill du rädda mat, jämföra matpriser eller kanske bara beställa en fet hamburgare till soffbordet? Di Digital listar de sju viktigaste trenderna just nu:

1. Vi vill sluta slösa mat

Allt fler startupbolag grundar sin affärsidé på att sälja mat som annars riskerar att slängas. Ofta agerar de enbart som förmedlare, eller marknadsplats för själva varuutbytet. De har därmed låga kostnader och kan locka kunder med det sympatiska argumentet om att ”rädda mat”. 

Matsmart
Matsmart.se grundades i december 2013 med idén att skapa en marknadsplats för varor som annars skulle kastas. Det handlar om överskottsvaror med kort datum eller utgående förpackningar – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten och annat – som säljs till ofta markant lägre priser än i den vanliga dagligvaruhandeln.

Läs mer: Matsmart.se fyller på kassan med 36 miljoner

Karma
Karma jobbar med ett 100-tal restauranger och caféer i centrala Stockholm som har anslutit sig. Man har även lanserat tjänsten i Göteborg, Malmö och Umeå. Via appen kan man se hur frukostmackor, sallader och middagsrätter dyker upp och reas ut på olika håll i staden. Målet är att rusa runt och rädda dessa måltider.

 

Läs mer: Spotify-veteranen Sophia Bendz investerar i Karma

Foto:
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Ludvig Berling, produktchef, Elsa Bernadotte, operativ chef, och Mattis Larsson, teknikchef.

Resq 
Resq Club är en finsk räddningstjänst i likhet med Karma som kopplar ihop gäster och restauranger för att rädda ätbar mat med hög kvalitet från att hamna i soptunnan. 

Sopköket 
Bolaget samarbetar med matbutiker och lagar mat av butikernas råvaror som är nära utgångsdatum eller har skador och annars skulle ha slängts.

Yourlocal 
En dansk startup som har tagit sig över Öresundsbron. Bolaget kopplar samman lokala matbutiker, take away-restauranger och boende i närområdet för att minska matsvinnet.

Andra exempel: Allwin och Matmissionen.


2. Vi vill boka bord och betala i mobilen

Att boka bord via appar som Bookatable och Last Grab blir allt vanligare i landets storstäder. Flera appar vill även göra det möjligt att beställa mat och betala i mobilen. 

Bookatable
En delvis svenskgrundad app som låter dig boka bord på restauranger. Affärsmodellen bygger på att restauranger kan locka fler kunder per bord. Vidare får de koll på sina kunder och kan gå ut med olika specialerbjudanden till dem.

Bookatable såldes i fjol till Michelin för en dryg miljard. Affären blev jackpot för medgrundaren PG Nilsson, som bland annat står bakom restaurangen Riche i Stockholm, och Creandums Johan Brenner, som investerat i bolaget tidigt.

Läs mer: Bookatable-affären jackpot för Creandum-toppen 

Last Grab
Lastgrab är som sista minuten-resor, fast för restaurangplatser. Appen låter restauranger att marknadsföra sig via rabatter under tider av låg beläggning. Foto:
Last Grabs app.

Waitress
Waitress är en app som hjälper dig hitta restauranger i närheten, se deras meny, beställa och betala direkt med mobilen.


3. Vi vill att restaurangen kommer till oss

Wolt, Foodora och Uber Eats

Just nu pågår en febril kamp om leveranser av restaurangmat. De tre storspelarna är finska Wolt, tyska Foodora och amerikanska Uber Eats. De har börjat kriga i storstädernas mest centrala delar, men jobbar sig stegvis utåt.

Foto:
Gänget på Wolt och Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.

Läs mer: Fulspel när mat-appar krigar om krogar
Läs mer: Matkriget trappas upp – Uber Eats lanserar i Stockholm


4. Vi vill laga mat åt varandra 

Viljan att själv vara kock för en kväll tycks vara stark i Sverige. En klassiker i sammanhanget är Airdine, ett Airbnb för middagsgäster. Tjänsten hjälper både de som vill ta emot gäster och de som vill betala en slant för att gå hem till någon annan för att äta.

Nyligen kunde Di Digital bland annat rapportera om Malmöbolaget Wunderchef, som låter folk köpa hemlagad mat av varandra. Sedan mitten av november är tjänsten tillgänglig för alla och sedan dess har man fått in fler än 1000 registrerade användare och fler än 60 hemmakockar har ansökt om att sälja sin mat på plattformen. I snitt levererar Wunderchef 50 måltider om dagen, veckans alla dagar.

Läs mer: Wunderchef vill revolutionera hämtmat med hemlagatFoto:
Alexander Baltaev är grundare av Wunderchef.


5. Vi vill få hjälp med det hemlagade 

Matkassor och matboxar blir allt vanligare. Trenden drivs på av stora aktörer som Middagsfrid och Linas Matkasse, som fått mängder av små utmanare.

Linas Matkasse och Middagsfrid
Störst på matkassor är Linas matkasse som omsatte omkring 1,1 miljard kronor i fjol. I liket med Middagsfrid erbjuder bolaget en prenumerationstjänst där livsmedel levereras ihop med recept i matkassar direkt till dörren. 

Läs mer: Linas matkasse slukar norsk konkurrent 

Foto:
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck (på bilden ovan), som grundade Linas matkasse 2008.

Foodiebag
Hemleverans av restaurangmat som tillagas i hemmet.

Läs mer: Omstart för Foodiebag

Bakboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem recept, ingredienser och köksredskap för att göra ett hemligt bakverk. Bolaget Crate Inventors som står bakom Bakboxen har nyligen även lanserat andra boxar, som exempelvis Dejtboxen. 

Fikabox
En prenumerationstjänst som levererar en låda med valda nötter och choklad. Bolagets framtid är osäker sedan Fikabox har ansökt om rekonstruktion.

Veganboxen
En prenumerationstjänst som varje månad skickar hem veganska godsaker och djurvänliga snacks. 


6. Vi vill ha livsmedel hemlevererat

Just nu är Mathem störst på marknaden för hemleverans av livsmedel. Men man utmanas av Axfood, som nyligen köpte konkurrenten Mat.se

 Foto:
Mat.se med vd Måns Danielson.

Axfood har även egna e-handelsatsningar på sina kedjor Hemköp och Willys. 

Även Coop, Ica och Bergendalhs erbjuder hemleveranser av livsmedel. Samtliga dessa utmanar matkasse-aktörerna genom egna matkassar och andra typer av måltidslösningar.

Läs mer: Willys öppnar lågprisbutik på nätet

En bubblare inom detta område är Icas Infridge – Ett pilotprojekt där Ica, det digitala låsföretaget Glue och Postnord leverade matvaror direkt till kundernas kylskåp. Partnerna utvärderar nu pilotprojektet för att se hur det ska passa in i ett större projekt.


7. Vi vill jämföra priser

Den senaste trenden är jämförelsesajter för matpriser. Fyra exempel på detta är MatpriskollenMatsparMatpriser och Matvarupriser.

Läs mer: Pristjänst för matkassar tar in 8 miljoner

Foto:   


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?