1515
Annons

Siri-grundaren: ”Vi står vid ett paradigmskifte”

Adam Cheyer är en av skaparna till röstassistenten Siri. På techkonferensen SXSW lägger han fram tesen att inom två till tre år kommer röstassistenter ersätta internet och mobilen på flera områden.

Adam Cheyer är AI-expert med tre bolag bakom sig, bland annat Siri och Viv labs.
Adam Cheyer är AI-expert med tre bolag bakom sig, bland annat Siri och Viv labs.Foto:Joey Abrait.

Apples röstassist Siri, Amazons Alexa, Microsofts Cortana och Google Assistant, det är tjänsterna som inom några år kommer att hjälpa oss att hitta rätt information på nätet och assistera oss med det vi i dag använder mobilen till. Så blir det i alla fall om Adam Cheyer har rätt i sin framtidspaning.

Adam Cheyer är en av grundarna av röstassistentbolaget Siri inc, som 2010 förvärvades av Apple. Han är även en av grundarna till Viv labs, som ofta beskrivs som en smartare version av Siri. Viv labs grundades 2012 och såldes fyra år senare till Samsung för drygt 1,7 miljarder kronor. Numera driver Adam Cheyer AI-bolaget Sentient Technologies med bas i Silicon Valley, och är en av AI-experterna som gästar årets upplaga av konferensen SXSW i Austin.

”Jag tror att vi är vid ett paradigmskifte. Tänk det som att vi är 1-2 år in på internetvågen. Det är där vi är igen. Vart tionde år så förändras vårt sätt att agera med datorer”, säger Adam Cheyer under ett panelsamtal.

I sin analys utgår han från perioden i mitten av 80-talet då den stationära datorn slog igenom. Tio år senare kom webbläsare som Netscape och Microsoft Internet Explorer. Den smarta mobiltelefonen och appstore har stått för den senaste tioårsperiodens genomslag i samhället. Och trots att röstassistenter i dag används mest för enklare uppgifter som att skicka meddelanden, berätta om vädret eller spela en låt, tror Adam Cheyer att det bara är en tidsfråga innan assistenten gör mycket mer. 

”Inom två till tre år så kommer du att använda en assistent för allt du använder internet och mobilen för och det kommer att vara bättre”, säger han.

Läs även: Hennes uppdrag: Hantera Ubers kris 

Enligt Adam Cheyer kommer det inte bero på att assistenten är röstbaserad utan på att den kommer att känna till användarens alla preferenser. Anledningen till att vi inte redan är där beror mycket på att företagen i dag inte samarbetar kring ett gemensamt ekosystem för data, anser han. Däremot tror Adam Cheyer att det problemet kommer att lösas inom ett till två år. 

”När alla varumärken och tjänster är tillgängliga för assistenterna, då kommer vi ha ett paradigmskifte som är viktigare än både internet och mobilen”, säger han.

Daphne Koller på Calico Labs, Adam Cheyer, grundare av Viv Labs, och Singularity Universitys Nell Watson diskuterar framtidens AI på SXSW.
Daphne Koller på Calico Labs, Adam Cheyer, grundare av Viv Labs, och Singularity Universitys Nell Watson diskuterar framtidens AI på SXSW.Foto:Joey Abrait.

Konferensen SXSW
South by South West, även kallad SXSW, är en tech-, film- och musikfestival som årligen lockar över 100 000 besökare till Austin, Texas. Konferensen är bland annat känd för lanseringen av Twitter 2007 och livestreamingbolaget Meerkat 2015. Under 30-årsjubiléet 2016 gästades konferensen av Barack Obama. Under årets upplaga har bland annat serieentreprenören Elon Musk och Melinda Gates från Gates Foundation talat. 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?