1515

Sinch-utmanaren tar in 1,77 miljarder – Bonnier och Atomico med i jätterundan

Den molnbaserade kommunikationstjänsten Messagebird tar in 200 miljoner dollar till en värdering av 3 miljarder dollar – nära 27 miljarder kronor. Det är en tio gånger högre värdering än för ett år sedan. ”Rundan visar att det finns en uppdämd efterfrågan”, säger vd Robert Vis.

Niklas Zennströms Atomico investerar i Messagebird.
Niklas Zennströms Atomico investerar i Messagebird.

Europas senaste enhörning heter Messagebird.

Bolaget, hemmahörande i Holland, tar in massiva 200 miljoner dollar i en kapitalrunda som leds av Spark Capital – som tidigare investerat i bolag som Slack och Twitter.

Värderingen uppges vara 3 miljarder dollar, upp tio gånger från en uppskattning av 300 miljoner dollar för ett år sedan.

Även svenska Bonnier Ventures och Niklas Zennströms Londonbaserade riskkapitalbolag Atomico finns bland investerarna i rundan.

Tjänsten är en kommunikationsplattform inom så kallad ”omni channel”, där olika meddelandetjänsten kan kommunicera med varandra.

Bland konkurrenterna finns den svenska börsraketen Sinch, som stigit med över 200 procent sedan årsskiftet och värderas till 52 miljarder kronor, samt amerikanska Twilio.

Läs mer: TIN Fonders grundare: Så klarade vi coronakrisen – pekar ut guldkornen i portföljen

Messagebird beskriver hur slutkunder i dag vill kunna använda såväl sms som Whatsapp – eller andra tjänster – för att kommunicera med företag.

”Jag vill leva i en värld där jag kan interagera med ett företag utan att behöva stå i kö och vänta. Messagebird bryter ny mark med ”OPaaS” (Omnichannel Platform as a Service, Di:s anm.) det hela baseras på idén att globala företag ska ha en friktionsfri kommunikation med sina kunder över hela världen genom den kanal som de föredrar”, säger Robert Vis, grundare och vd Messagebird.

Bland företagets kunder i dag märks jättar som Lufthansa, Heineken, Hugo Boss och SAP samt uppstickare som Uber, Hellofresh och Deliveroo.

Det nya kapitalet kommer att användas för att tredubbla antalet anställda globalt och expandera på nyckelmarknader i Europa, Asien och Sydamerika, skriver bolaget.

Enligt ihärdiga medieuppgifter närmar sig Messagebird också en börsnotering.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?