1515
Annons

Silicon Valley-svenskarna i Lookback tar in 55 miljoner

Det började med ett motiv på en t-shirt och slutade med en investering på 55 miljoner kronor. Det svenska Silicon Valley-baserade startupbolaget Lookback har fått en kapitalinjektion och precis börjat ta betalt från kunder som Spotify och Netflix.

Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.
Teamet på Lookback, som har sitt huvudkontor i Silicon Valley men anställda på olika ställen i världen.

(Di Digital/Silicon Valley) I december förra året stod Lookbacks medgrundare och tekniska chef Nevyn Bengtson i kön till Subway på en tågstation i San Francisco för att köpa en macka. På sig hade han en t-shirt från Oculus AI:s Kickstarter-kampanj, VR-bolaget som numera ägs av Facebook. ”The 6 million dollar t-shirt”, kallar han den.

I kön till Subway stod också Shvet Jain, partner i det då nystartade riskkapitalbolaget Spectrum 28 i Silicon Valley. Han frågade om Nevyn Bengtsson jobbade på Oculus AI och de började prata om sitt gemensamma intresse för VR.

Det där samtalet mynnade till slut ut i att Spectrum 28 ledde en investeringsrunda i Lookback på 6 miljoner dollar, motsvarande runt 55 miljoner kronor, tillsammans med befintliga investerare Index Ventures och det europeiska riskkapitalbolaget Lakestar.

Foto:

T-shirten som Nevyn Bengtsson hade på sig och som fångade investeraren Shvet Jains intresse.

”Jag har inte varit så involverad i rundan, mer än att jag var på rätt plats vid rätt tid”, säger Nevyn Bengtsson, som istället har fokuserat på att bygga vidare på Lookbacks produkter.

Totalt har bolaget tagit in 8,2 miljoner dollar i riskkapital, varav de aktuella 6 miljonerna i en A-runda.

Sådant kan bara hända i Silicon Valley.

Lookbacks tjänst riktar sig främst till personer som jobbar med användarupplevelser på olika sätt, titlar som ofta sätts samman med förkortningen UX. Med Lookbacks mjukvara kan de ta reda på hur användaren uppfattar ens app och använda den för förbättra produkten.

Det var 2013, när Nevyn Bengtsson jobbade som utvecklare på Spotify, som han kom på idén. Traditionellt jobbar UX-personer med fysiska kameror, ögonstyrning och fysiska fokusgrupper för att förstå användarna.

”Ju enklare tekniken blir, desto mer självgående kan UX-folket bli. Som utvecklare behöver du ofta ha empati för vad som händer, till exempel om folk står i regnet och Uber-appen inte fungerar”, säger Mai-Li Hammargren, marknadschef på Lookback.

Vi försöker att överlappa tidszoner.

Lookback startades i Stockholm i slutet av 2013, men har sedan två år tillbaka sitt huvudkontor i Silicon Valley. Mai-Li Hammargren, Nevyn Bengtsson och medgrundaren och vd:n Jonatan Littke håller till här, medan resten av de anställda finns i Stockholm, Delray Beach i Florida, Bend i Oregon, Montreal, Madrid och Bath.

Bolaget är definitionen av att jobba så kallat distribuerat, det vill säga att de tolv anställda är utspridda i världen.

”Vi försöker att överlappa tidszoner och jobbar i team över landsgränserna”, säger Mai-Li Hammargren.

Flytten över Atlanten till Silicon Valley för två år sedan var en direkt effekt av att Lookback fick Facebook som kund. Men samtidigt var pengarna på väg att ta slut och den första utmaningen var att försöka få in nytt riskkapital. Det visade sig inte vara så lätt och det var tufft där ett tag innan Nevyn Bengtsson tog på sig en viss t-shirt på rätt dag.

”Sådant kan bara hända i Silicon Valley”, säger Mai-Li Hammargren.

Med hjälp av pengarna, som kom in till bolaget innan sommaren, har Lookback vidareutvecklat sin första tjänst och lanserat två nya produkter – Participate och Live, som numera är integrerade.

Foto:

Skärmdump av Lookbacks tjänst Live, som fungerar för datorer, IOS och Android.

De nya tjänsterna innebär att man kan bjuda in en testperson från var man vill i världen och som inte fysiskt behöver vara på plats. Dessutom kan man bjuda in andra personer i ens team att titta på hur testpersonen använder en viss app i realtid.

”Det är det här alla kunder har bett oss om. Vi har tittat jättemycket på hur de jobbar och försökt digitalisera det”, säger Nevyn Bengtsson.

Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är, till att fokusera helt på UX.

Det har till exempel tidigare varit svårt att spela in från Apples mobiloperativsystem IOS, i och med att bolaget har en kontrollerad miljö, och man har behövt en sladd eller ladda ner ett mjukvarukit. Men numera går det även att göra direkt i Lookbacks mobilapp.

”Vi har gått ifrån att inte riktigt veta vad vi är och rikta oss generellt mot produktutvecklingsteam, till att fokusera helt på UX. Det är en enkel lärdom som fungerar – fokus”, säger Nevyn Bengtsson.

I samband med lanseringarna de senaste två månaderna har Lookback också börjat ta betalt på allvar, enligt en prenumerationsmodell. Under första veckan efter man lanserade tjänsten Live fick bolaget över 1 000 nya kunder.

Vad intäktsmålet är för 2017 vill bolaget inte uppge.

”Jag är ute med mina lilla säljbil hos kunder säkert tre–fyra gånger i veckan”, säger Lookbacks vd Jonatan Littke.

I dag är förutom Facebook även Netflix, Buzzfeed, Spotify, SAP och Soundcloud bland kunderna. Totalt har Lookback 3 000 aktiva företag som använder bolagets tjänster och nu gäller det att få fler av dem att gå över från gratisversionen till att betala.

”Design- och UX-communityt berättar saker för varandra och det är ett område vars behov har vuxit”, säger Jonatan Littke.


Innehåll från CitrixAnnons

Snabb inloggning löser en av sjukvårdens största utmaningar

Svensk sjukvård står inför flera stora utmaningar. Ett av de större problemen är att sjukvårdspersonal tvingas lägga tid på att logga in och ut ur olika system – något som stjäl tid från den faktiska vården av patienter. Med en ny blixtsnabb inloggningslösning kan vården nu spara in tid som motsvarar flera heltidstjänster så att personalen istället kan ägna sig åt det som är allra viktigast.

Att sjukvårdspersonal arbetar under mycket stress och press är allmänt vedertaget. För de som arbetar inom sjukvården är det heller ingen nyhet att enorma mängder tid under en arbetsdag läggs på att logga in och ut ur olika system när man rör sig mellan olika platser på sjukhuset. 

Det som skiljer vårdarbetsplatser från andra är att man har en så kallad delad arbetsplats där man frekvent gör kortare aktiviteter i journalsystemet som att registrera medicin eller patientinformation. På grund av lagkravet på spårbarhet i systemen infördes krav på individuella inloggningar där ett smart kort användes för både inlogg och digitala underskrifter. Något som visade sig bli en rejäl tidstjuv. 

– Varje gång man loggade in med kortet tog i snitt två minuter. Med 25 till 30 inloggningar per dag blev den tiden sammantaget något som motsvarar flera heltidstjänster per vecka för ett sjukhus. Vårdpersonal har uttryckt en enorm frustration över detta, förklarar Peter Söderholm, CTO på Citrix. 

Läs om en läkares frustration här 

Inloggning på under sex sekunder

För att kunna frigöra tid för personalen att lägga på faktisk vård togs en ny lösning fram av Citrix i samarbete med flera andra aktörer. Det smarta kortet används fortfarande men istället för en inloggning varje gång så har man möjlighet att återansluta till sin befintliga inloggning på under tio sekunder. 

– Det har aldrig funnits fler applikationer än i dag och kraven från verksamheterna är att man ska kunna vara mobil och flexibel – något som inom sjukvården innebär att man själv rör sig runt på sjukhuset medan enheterna finns kvar på samma plats. Med lösningen kan du återuppta din session där du lämnade senast på en annan fysisk plats och du slipper sitta och vänta på inloggningen. Precis som när man fortsätter att titta på en film på Netflix. 

”Gett stora tidsvinster”

Efter att lösningen infördes på sjukhuset Capio S:t Göran i Stockholm har chefer och personal märkt av enorma besparingar i tid som de nu kan lägga på patienterna. 

– På en akutmottagning är varje sekund dyrbar. Personalen tar hand om stora patientflöden och är väldigt beroende av att vara mobila och samtidigt komma åt sina digitala system. När vi byggde en ny akutmottagning så passade vi även på att införa helt nya IT-arbetssätt med hjälp av ny teknik från bland annat Citrix, säger Rene Lambin, Enhetschef på Capio S:t Göran. 

– Numera kan personalen snabbt och säkert byta arbetsplats och samtidigt ta med sig sin inloggade session i journal- och röntgensystem. Vi minskade tiden för in- och utloggning från tidigare två minuter till under sju sekunder. Över tid har detta gett stora tidsvinster tillbaka till verksamheten, avslutar Rene. 

17-19 maj finns Citrix på plats på Vitalis, Skandinaviens ledande eHälsomöte. Där visar de denna lösning. Besök gärna Citrix på plats i monter B09:11. Anmäl dig via denna länk, och delta utan kostnad (värde 495kr) 

Vill du redan nu boka en demo under Vitalis, kontakta malou.ekblom@citrix.com.

Mer från Citrix

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Citrix och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?