1515

Silicon Valley-profilen: "Tech-raset har bara börjat"

De privatägda teknikbolagen i Silicon Valley är för högt värderade. Det säger den tidigare riskkapitalisten och Workday-grundaren Aneel Bhusri, som tror att vi får se sjunkande värderingar en lång tid framöver. 

Aneel Bushri, grundare och vd av Workday.
Aneel Bushri, grundare och vd av Workday.Foto:FT

Aneel Bhusri är en profil i Silicon Valley. Han har arbetat som partner på riskkapitalbolaget Greylock under början av 2000-talet när man investerade i bland annat Facebook, Dropbox och Airbnb.

Di Digital träffar honom vid ett besök på Stockholmskontoret för bolaget Workday, som han är medgrundare till och vd för. Workdays affärsidé kommer från hans erfarenheter från stora konsumentbolag som Facebook och Amazon.

"De arbetade konstant med användargränssnittet. Det behövdes inga instruktionsböcker, allt var intuitivt. Inom företagsmjukvara var det inte alls så. Vi tittade på hur man jobbade i de här konsumentbolagen och startade ett bolag riktat mot företagsmarknaden byggt efter samma principer", säger Aneel Bhusri.

Den enkla insikten har varit nyckeln till att bygga upp Workday. Bolaget är i dag börsnoterat och värderas till 135 miljarder kronor, bara 11 år efter att Aneel Bhusri startade det.

"Vi har varit ett riktigt distruptivt bolag inom vårt område. Mjukvara för HR och finans var  varken molnbaserade eller intuitiva när vi startade", säger han.

Om vägen från starten för Workday 2003 fram till i dag har handlat om användargränssnitt och enkelhet så kommer kampen mellan mjukvaruföretagen de kommande åren att handla om analys, enligt Aneel Bhusri.

"Det görs stora framsteg inom maskininlärning. Vi har nu lanserat våra första produkter som bygger på den typen av analys och som kan ge råd till beslutsfattare. De kommande åren kommer vi att se nästa generation av beslutsstöd", säger han.

Läs mer: EQT Ventures storsatsar på maskininlärning

Workday har till exempel tagit fram verktyget Talent insights som kan larma en chef om att en anställd funderar på att sluta och föreslå lösningar på det.

"När vi testat Talent insights på vår data kan vi förutse 90 procent av alla tillfällen då personer funderar på att sluta. Sen hänger det naturligtvis på hur bra data ett specifikt företag har", säger han.

I och med att fler och fler företag använder Workdays mjukvara kan bolaget dra bättre och bättre slutsatser baserade på större mängder data. Strategin påminner mycket om bolag som till exempel Salesforce eller Microsoft i och med köpet av Linkedin.

"Det var ett smart köp av Microsoft och de kommer antagligen att använda datan för att förbättra sin mjukvara för försäljning. Vi är partners med Linkedin och kommer antagligen att fortsätta vara det om inte Microsoft stänger den möjligheten", säger Aneel Bhusri. 

Läs mer: Microsoft köper Linkedin för 215 miljarder

Ett annat fokusområde för Workday är att bygga ut sin läroplattform för företagsutbildning. Än så länge handlar det mest om verktyg för företag att enkelt lägga upp och distribuera internutbildningar, men de kommande åren kan man komma att integrera externa partners.

"Vi ser att företag går mer mot små interaktiva kurser snarare än undervisning i klassrum. Där finns aktörer som Udacity som kan komma att bli en partner längre fram", säger Aneel Bhusri. 

Utöver arbetet som vd för Workday sitter Aneel Bhusri också i styrelserna för Cloudera och Intel. Det, kombinerat med hans erfarenhet som teknik-investerare, gör att han har en god inblick i vad som händer på marknaden.

Bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999.

Och när det kommer till bolagsvärderingar ser det inte alltför ljust ut, enligt honom.

"Generellt sett är de onoterade teknikbolagen övervärderade medan de noterade bolagen är rimligt värderade. De bolag som går till börsen i dag tenderar att ha sunda affärsmodeller, till skillnad mot hur det var 1999", säger han och fortsätter:

"Men på privatmarknaden är värderingarna galna och ännu viktigare: bolagen gör av med för mycket pengar för snabbt. I Silicon Valley ser vi nu nedvärderingar och nedskärningar, vi kan konstatera att det har varit en tech-bubbla bland de onoterade bolagen."

I vilket stadie av den bubblan befinner vi oss?

"Vi är nog precis i början av upprensningen, den har bara startat. Under en lång tid har det varit enkelt att få in mycket pengar från investerare men nu när det är svårare måste bolagen hitta sätt att få verksamheterna att gå runt och det är där vi befinner oss. Vissa kommer att lyckas, andra inte."

Läs mer: Skarpt läge i Silicon Valley: "Vi kommer att se många krascher i höst"


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?