1515
Annons

Silicon Valley-profilen: ”Ingen poäng för startups att flytta hit”

Randy Williams är investeraren som skapat världens största investerarnätverk ­– Keiretsu. Med 3000 medlemmar är de en växande maktfaktor som vill utmana riskkapitalbolagen.

Randy Williams, grundare av ängelnätverket Keiretsu.
Randy Williams, grundare av ängelnätverket Keiretsu.

Randy Williams är i Stockholm för att träffa den svenska delen av nätverket Keiretsu. Keiretsu består av totalt 3000 investerare runt om i världen. Genom att dela kunskap och affärsmöjligheter med varandra är tanken att de ska bli starkare som grupp än var och en för sig.

”Ängelinvesterare kommer i regel in tidigt i ett bolag. Men tack vare att vi är så många kan vi fortsätta att göra följdinvesteringar under en längre tid. Vi har nu ett bolag som ska börsnoteras, de har tagit in 350 miljoner kronor från privatinvesterare i vårt nätverk”, säger han när Di Digital träffar honom på Grand Hotel i Stockholm.

Keiretsu har de senaste åren börjat titta allt mer på att expandera sitt nätverk utanför USA. Anledningen är att värderingarna stigit i Silicon Valley och att såväl inkubatorer som riskkapitalbolag nu tittar efter nya möjligheter i andra delar av världen.

”Det finns många ineffektiviteter när det gäller startupsektorn. Att värderingarna varierar över världen är en sådan sak. Vi tror att världen är platt och att det kommer att jämna ut sig över tid därför är det viktigt att vi hittar rätt företag att investera i nu”, säger han. 

Läs mer: Här är superänglarnas första investeringar

Keiretsu letar, precis som många andra investerare, särskilt efter bolag inom big data, maskininlärning, självkörande fordon, fintech och life science-bolag inriktade på åldrande. Eftersom nätverket Keiretsu vuxit sig så pass stort menar Randy Williams att de nu på sätt och vis utmanar riskkapitalbolagen.

”Riskkapitalbolag och storföretag som investerar är en viktig del men om ett företag inte vill ge sig in i det så behöver de inte göra det i dag. Vi kan göra följdinvesteringar under lång tid eftersom vi är så många”, säger han och tillägger:

”Dessutom, riskkapitalbolagen säger att de har resurser för att hjälpa portföljbolagen men de är kanske bara fyra partners. Vi är 3000 personer”.

Läs mer: Svenska affärsänglar tar in halv miljard till ny fond

Den svenska delen av Keiretsu har 50 medlemmar och drivs av privatinvesterarna Ted Elvhage, Eva Lunderquist, Mikael Ramnö och Jesper Wikström Förne.

Under det första året som aktivt i Sverige har medlemmarna undersökt 57 bolag noggrant och investerat i 8 av dem. Globalt gjorde Keiretsu 96 såddinvesteringar 2015 vilket enligt data från Pitchbook gjorde dem till världens mest aktiva investerare i startups före till exempel 500 Startups, Techstars och Y Combinator.

 Eftersom Randy Williams själv kommer från den amerikanska västkusten startade Keiretsu med fokus på Silicon Valley. Men i dag tycker han att IT-sektorns hetaste plats tappat i betydelse.

”Alla bolag tror fortfarande att de behöver flytta till Silicon Valley. Det tror att de behöver närvaro där men det finns ingen poäng för startups att flytta dit. Historiskt fanns det en poäng men det gör det inte idag. Alla investerare, som Keiretsu, 500 Startups och Y combinator letar nu investeringar över hela världen”.

Läs mer: Silicon Valleys superaccelerator Y Combinator från insidan

Foto:


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?