1515

Silicon Valley ligger öde – ”Håll er hemma så mycket som möjligt”

Sedan i tisdags har San Franciscos invånare fått order om att hålla sig hemma. Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery rapporterar om läget i techvärldens huvudstad.

Korsningen Market Street och 1st Street i centrala San Francisco ligger öde sedan staden har utlyst ”shelter in place” och att alla ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.
Korsningen Market Street och 1st Street i centrala San Francisco ligger öde sedan staden har utlyst ”shelter in place” och att alla ska hålla sig hemma så mycket som möjligt.Foto:Miriam Olsson Jeffery/Banfa Jawla

(Di Digital/San Francisco) Jag kör bil i stadsdelen Sunset i utkanten av San Francisco där vi bor. Det är lunchtid och bilar står parkerade utanför husen. Vanligtvis är gatorna tomma på vardagar när alla åker till jobbet.

Men inte i dag. För det råder undantagstillstånd i San Francisco. På tisdagen utlyste staden, tillsammans med fem andra områden i Bay Area i Kalifornien där Silicon Valley ligger, så kallat ”shelter in place” fram till den 7 april. Det innebär att nära 7 miljoner människor har fått direktiv om att vara hemma så mycket som möjligt. Andra städer, som New York City och Portland, är på väg att göra samma sak.

Vi får gå ut för att handla mat, tanka, gå till apoteket och till banken. Alla andra butiker, gym, frisör- och skönhetsalonger är stängda. Restauranger och en del kaféer är öppna, men endast för avhämtning eller matleveranser. Kollektivtrafiken är begränsad och taxitjänster ska bara användas för nödvändiga transporter som till matbutiken eller till och från jobb inom vården.

Skolorna i San Francisco är stängda i tre veckor framåt, och på tisdagen sa Kaliforniens medborgare Gavin Newsom att de kanske inte kommer att öppna igen under vårterminen.

Kalifornien hade 897 bekräftade fall av coronavirus på onsdagen och 18 personer har dött, enligt San Francisco Chronicles liveviruskarta. I Bay Area är det strax över 400 bekräftade fall och i San Francisco runt 50. I USA ligger siffran på över 9 400 smittade och 152 personer har avlidit, men det är fortfarande få som har testats här. Mellan tisdag och onsdag lunch ökade antalet bekräftat smittade med över 2 500 personer.

Läs också: Google-bolag igång med gratis coronatester i Kalifornien – redan fulltecknat

För min familj innebär nedstängningen av samhället att vi har ett skolbarn som nu hemskolas. Vi får material från läraren, skriver ut saker från nätet, använder matteappar, bygger robotar av kartong, lägger vackra konstverk på hög och deltar i Frozen- och Trolls-yogaklasser på Youtube.

Vi vuxna diskuterar allt från barnens hemskolescheman, planerar afterwork via Zoom och vältrar oss i läget i en Whatsapp-grupp med andra San Francisco-föräldrar. 

Det går ingen nöd på oss. Vi är lyckligt lottade som kan varva jobb och hemskola mellan oss föräldrar, även om det inte är en idealisk situation för varken våra barn eller våra jobb. Min man gillar att ha mycket råvaror hemma och vi har mat på bordet. Men det finns många familjer här som har det svårt nu. Och de som jobbar inom vården, var ska deras barn ta vägen?

Det görs insamlingar till låginkomsttagarfamiljer på dotterns skola. Och det finns avhämtning av mat för skolbarn och tillfällig barnpassning i de annars stängda biblioteken. Staden agerar nu med krafttag för det som väntas komma. För oss som varken är läkare, experter på smittspridning eller statistiker är det bara att hänga med och följa direktiven.

Sunset där vi bor ligger längs med Golden Gate Park i San Francisco. Parken är full med folk som promenerar och jobbar. Vi får gå ut, men inte gå nära varandra – så kallad ”social distansering”. Armlängds avstånd är det som gäller. Det står polisbilar i flera gathörn på vägarna in till centrum.

Union Square i centrala San Francisco är nästan folktomt. På det här övergångsstället brukar turisterna annars trängas.
Union Square i centrala San Francisco är nästan folktomt. På det här övergångsstället brukar turisterna annars trängas.Foto:Miriam Olsson Jeffery

Väl inne i stan kör jag några gator upp och och ner i det finansiella distriktet och det är i princip tomt på bilar och människor. Några få går på trottoarerna, de flesta med munskydd, några med platshandskar och en del med matkassar. Union Square som vanligtvis kryllar av turister och folk som jobbar i området är tomt.

Två personer närmar sig mig och ber om pengar. Den kommande framtiden kommer att bli tuff för de drygt 8 000 hemlösa i San Francisco. Staden jobbar för att hitta sängplatser, men en siffra jag läser är att 3 500 fortfarande inte har tak över huvudet på nätterna.

Det finns många förlorare i den här ekvationen. Alla som inte har samhällsnödvändiga jobb ska skickas hem. Ser man till techbranschen som vi bevakar så är taxitjänsterna hårt utsatta när ingen åker till sina arbetsplatser eller till olika möten. Publikationen The Information siar om att Uber och Lyft kanske inte ens klarar sig igenom den här krisen. Bolagen hade redan tappat stora värden på börsen innan coronakrisen började.

Vinnare i krisen är bland andra de digitala vårdgivarna och matleveranstjänsterna som just nu jobbar för högtryck. Amazons matleveranstjänst Fresh har inte längre några leveranstider att erbjuda, för att efterfrågan är så stor. Samtidigt så har gig-arbetare höjt sina röster för riskerna med att smittas av coronavirus, och vill att de ska få rätt till statlig sjuklön.

Flera av techjättarna, som många har kontor både i Silicon Valley och i San Francisco, betalar ändå sina timanställda och servicepersonal på kontor och campus, fast de är permitterade för att anställda jobbar hemma. 

Läs mer: Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Majoriteten av techarbetare håller på att anpassa sig till en ny verklighet med att jobba hemma. De digitala verktygen blir ännu viktigare och flera bolag erbjuder just nu gratistjänster för att hjälpa till med omställningen. 

Inom techvärlden finns det många jobb som kan göras på distans, men för startupbolag som behöver finansiering kan det vara värre. Frågan har kommit upp om det går att investera i entreprenörer man inte har träffat öga mot öga på ett av de traditionsenliga kaffemötena i sann Silicon Valley-anda. Av de investerare jag har pratat med vill ingen uttala sig än om vad konsekvenserna blir, för att det är för tidigt att säga.

På kort sikt går det kanske att urskilja läget utifrån hur det går för bolagen som just tog examen från startupvärldens främsta plantskola – Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator. Vanligtvis presenterar alla bolagen på en ”demo day”, men det här året stod coronahotet i vägen och i måndags lade de istället upp sina presentationer på en sajt.

1 200 investerare stod på anmälningslistan till Y Combinators demo day när den ställdes in. Nu kommer de som är intresserade istället att ”träffa” entreprenörerna i videosamtal eller på telefon. I snitt brukar det ta fyra till åtta veckor för majoriteten av Y Combinator-bolagen att få in pengar (andra investeringscykler är ofta längre), men nu skulle den cykeln kunna brytas. 

Den svenska entreprenören Daniel Nordh, som deltog i det senaste programmet på Y Combinator med sin krypto-betalapp, har i alla fall kalendern full av digitala investerarmöten de kommande två veckorna. Och vem vet, kanske är det den nya tidens kaffemöten – i alla fall ett tag. För en sak vi vet säkert i coronatider är att allt förändras väldigt snabbt.

Läs mer: Svensk gör global Swish-tjänst för kryptovaluta

Motorvägen längs med centrala stan i San Francisco brukar vanligtvis vara full av bilar på eftermiddagen.
Motorvägen längs med centrala stan i San Francisco brukar vanligtvis vara full av bilar på eftermiddagen.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?