1515
Annons

Siktar på snabb tillväxt med omdebatterad cannabisolja

Med 25 nya miljoner i kassan vill Mantle-grundaren Josefin Landgård ta CBD-bolaget till Storbritannien och sedan vidare ut i världen. Vid sidan om entreprenörskapet har hon gjort ängelinvesteringar i 14 bolag och nyligen blivit ”venture partner” på riskkapitalbolaget Cherry Ventures.

Stina Lönnkvist och Josefin Landgård har tillsammans startat Mantle.
Stina Lönnkvist och Josefin Landgård har tillsammans startat Mantle.Foto:Weronika Bela
Entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård har investerat i 14 bolag.
Entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård har investerat i 14 bolag.

Josefin Landgård har hittat en liten vrå på co-working-kontoret Alma i Stockholm, där hennes CBD-bolag Mantle sitter. Under det senaste året har teamet mer än dubblerats i antal.

”Vi är 13 nu och tre är på väg in, så det börjar bli trångt för oss här”, säger Josefin Landgård, som är vd för bolaget.

Hon och medgrundaren Stina Lönnkvist, marknadschef på Mantle, har precis kommit tillbaka från en Londonresa, där de bland annat träffade investerare. Nästa år hoppas de komma igång med försäljningen av Mantles CBD-olja (se faktaruta), som utvinns av hampablad, och hudvårdsprodukter i Storbritannien. 

”Vi finns i Sverige och har börjat gå bra i Danmark, men Storbritannien är en annan slags marknad. CBD är inte en nyhet där på samma sätt och det gäller att komma igenom bruset”, säger Josefin Landgård.

Målet med Mantle är att bli ett globalt ledande varumärke på flera marknader inom två år och Josefin Landgård har tidigare erfarenhet från att bygga upp skönhetsvårdbolaget Glossy Box i Sverige. 

De båda grundarna lanserade Mantle 2020 under brinnande pandemi. Det första året beskriver Josefin Landgård som kämpigt och Mantle stötte på patrull hos Läkemedelsverket som stoppade försäljningen av cannabidiol-oljan, CBD-olja förkortat. Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. 

Mantle har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten och processen har dragit ut på tiden. Samtidigt menar Josefin Landgård att det inte spelar så stor roll för bolaget om CBD-oljan inte kan säljas just i Sverige.

”EU kommer att reglera CBD som kosttillskott precis som man har reglerat kosmetiska. Men när det blir är oklart”, säger Josefin Landgård.

Läs mer: Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket

I fjol hade Mantle också problem med att få ut sina hudvårdsprodukter i tid då glasburkarna till krämerna blev försenade från Italien. När det väl löste sig var året nästan slut och Mantle lanserade den 17 december. 

”Vi missade all jul- och Black Friday-försäljning, men från mars släppte det och har gått jättebra. I år har vi växt med i snitt 30 procent från månad till månad.”

Under 2021 omsätter Mantle runt 10 miljoner kronor, en siffra som Josefin Landgård tippade på i en intervju med Di Digital redan i maj i år. 

”Nästa år siktar vi på en omsättning med 50 miljoner kronor.”

Under året har bolaget släppt nya produkter ungefär var sjätte vecka och har nu ett sortiment på tio olika krämer, serum och hudvårdsmasker. Majoriteten säljs från Mantles egen e-handel, men bland annat också via Lyko, Kicks och Bangerhead.

För att finansiera utvecklingen av produkterna och marknadsföra dem, bland annat genom influerare, har Mantle tagit in investeringar i olika omgångar. Senast 25 miljoner kronor i juli i år, från namnkunniga investerare som Cristina Stenbeck, Sophia Bendz, Susanna Campbell och Oriflame-delägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. De var också med vid den tidigare kapitalrundan då Mantle tog in 12 Mkr i november 2020.

Ny ägare i bolaget från och med den nya investeringen är det brittiska riskkapitalbolaget Samos som har fokus på konsumentprodukter. Inklusive kapitaltillskottet på 25 miljoner kronor uppgår den nya värderingen av Mantle till 105 miljoner kronor. 

Förutom att jobba som vd för Mantle är Josefin Landgård också själv affärsängel. Hon är medgrundare av vårdtjänsten Kry och sedan hon lämnade bolaget 2018 har hon hunnit med ett år i Niklas Zennströms svensk-brittiska riskkapitalbolag Atomicos investerarprogram. Totalt har hon gjort 14 ängelinvesteringar, varav fyra i år – bland annat det digitala djurförsäkringsbolaget Lassie och i kvinnohälsovårdstjänsten Ester Care.

”Det borde investeras mer inom konsumentbolag och nya varumärken. Svenska investerare gör inte så mycket inom det området numera”, tycker hon.

Själv har hon en övervikt av kvinnliga grundare i sin portfölj, där tolv bolag är grundade av kvinnor eller har mixade grundarteam. Hon tycker att det generellt finns en annan medvetenhet i dag kring obalansen i kapitalfördelning, än när hon var med och startade Kry 2014.

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid”

”Vi behöver jobba med frågorna på många olika sätt och en viktig del är att undersöka varför så många kvinnliga entreprenörer försvinner på vägen.”

Själv upplever hon det som att fler bolag med kvinnor i grundarteamen är gång och snart kommer att ta in större investeringar.

”Då borde procentandelarna börja skifta”, tror hon.

Josefin Landgård har också nyligen hoppat på rollen som så kallad ”venture partner” på Berlin-baserade Cherry Ventures, där också investeraren Sophia Bendz är partner. Hon säger att det inte är en operativ roll i investeringsteamet, utan handlar om att dela med sig av sitt ”deal flow”. 

”Jag brukar vara tillgänglig för att bolla saker och tycker om att backa grymma grundare med mina erfarenheter och nätverk.”

Det tar tid, men hon tycker det är alldeles för roligt för att sluta med:

”Nästa år ska jag stänga en till ängelinvestering, men sedan ska jag trappa ner lite och fokusera allt på Mantle”, säger Josefin Landgård.

Läs också: Tunga investerare lockas till växande cannabisbranschen

Läs mer: Serieentreprenören sponsrar byprojekt i Indien: ”Ett sätt att bli självständig”


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?