1515
Annons

Shekarabi ryter ifrån mot lootlådor i datorspel – öppnar för förbud

Lootlådor i tv- och datorspel kan leda till problemspelande, konstaterar Konsumentverket i en kartläggning. Nu ryter Ardalan Shekarabi ifrån mot fenomenet. ”Vi har nolltolerans mot att barn lockas in till spelande om pengar”, säger ministern.

Ardalan Shekarabi är socialförsäkringsminister med ansvar för spelfrågor.
Ardalan Shekarabi är socialförsäkringsminister med ansvar för spelfrågor.Foto:Adam Ihse /TT

Lootlådor är ett samlingsnamn för en företeelse i tv-spel som på många sätt påminner om en form av lotteri. De kan ofta köpas både med riktiga pengar och med valuta i spelet, och innehåller olika typer av föremål som tas fram slumpmässigt. Därmed vet inte köparen av lootlådan vad den innehåller.

Konsumentverker har under en tid granskat fenomenet och anser att lootlådor kan leda till problemspelande. Nu tas frågan över av spelmarknadsutredningen, som har i uppdrag att lägga fram förslag som skyddar konsumenter på spelarmarknaden.

”Regeringen menar att frågan om lootlådor ska ses som en fråga som rör spel om pengar, därmed innebär det också att vi har nolltolerans mot att barn lockas in till spelande om pengar”, säger Ardalan Shekarabi (S), socialförsäkringsminister med ansvar för spelfrågor.

Ministern är inte nöjd med den situation som råder i dag avseende de så kallade lootlådorna.

”Nu kommer höstlovet. Finns det en lagstiftning i Sverige som gör att alla föräldrar kan vara säkra på att deras minderåriga barn som spelar datorspel inte kommer in i ett spelande om pengar? Nej. Så vi kan inte garantera att barn som spelar datorspel inte hamnar i kontakt med spel om pengar, vilket inte alls är tanken med den spellagstiftning vi har”.

Funktionen finns bland annat i Electronic Arts ”Fifa”-spel, och hamnade i kraftigt blåsväder i samband med svenska Dices titel ”Star wars: Battlefront 2” under 2017.

Konsumentverket slår inte i sin rapport fast att fenomenet med lootlådor ska omfattas av spellagen, men för regeringen räcker det med att ”det är i gränslandet för spel om pengar”, säger Ardalan Shekarabi.

”Är det så att ett enda barn i Sverige lockas in i problemspelande på grund av datorspel som riktas till minderåriga är det ett misslyckande, och vi måste visa krafttag här”.

TT: Är nationell lagstiftning lösningen på en sådan internationell fråga?

”Ja, så till vida inte branschen tar sitt ansvar och frivilligt tar bort fenomenet som vi ser det i dag”, säger Ardalan Shekarabi.

Dataspelsbranschen, som organiserar merparten av de svenska spelutvecklarna, har tidigare menat att lootlådor inte bör värderas som lotteriverksamhet.

”Det är olyckligt om dessa två skilda branscher blandas samman. Lootlådorna finns till för att ge spelaren en bättre spelupplevelse, och hela branschen arbetar ständigt för att utveckla bättre spel, bättre speldesign och bättre affärsmodeller som spelarna efterfrågar och uppskattar”, skrev man i ett pressmeddelande hösten 2018.

(TT/Di Digital)

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera