1515
Annons

Sharevillegrundarens sociala investerar-app får in tysk storbank

Shareville-grundaren Fabian Grapengiessers investerarplattform Stockrepublic har inlett ett samarbete med Commerzbank och tar samtidigt in investeringar från den tyska storbanken och kända affärsänglar för att fortsätta tillväxtresan.

Ett av Commerzbanks kontor i Frankrike och Stockrepublics grundare Fabian Grapengiesser.
Ett av Commerzbanks kontor i Frankrike och Stockrepublics grundare Fabian Grapengiesser.Foto:Alex Kraus, press

Fabian Grapengiesser grundade aktiespararsajten Shareville som han sedan sålde till Nordnet 2013 för 16 miljoner kronor. För två år sedan startade han istället plattformen Stockrepublic.

’Vår ambition är att skapa ett globalt nätverk av banker och sparare från alla länder”, säger Fabian Grapengiesser. 

Stockrepublic har ett nätverk som olika banker kan koppla upp sig till. I plattformen kan sedan aktie- och fondsparare följa andra sparares portföljer, och se hur de som är mest framgångsrika agerar.

Bolaget har startat ett ”proof of concept” med tyska Commerzbanks Comdirect som har tre miljoner kunder. Det ska ge kunderna tillgång till samtliga social trading-funktioner och applikationer för mobil, webb och desktop från Stockrepublic.

”På comdirect tror vi starkt på StockRepublics idé om att koppla samman trading med sociala funktioner. Deras lösning känns helt rätt i tiden, och tillsammans med Stockrepublic planerar vi att göra aktie- och fond handeln mer tillgänglig, social och transparent. Det kommer inte att dröja länge innan det blir en självklarhet för alla banker att erbjuda den här typen av verktyg”, säger Björn Andersen, från Comdirect i ett uttalande.

Enligt Fabian Grapengiesser använder Stockrepublic anonymiserad data, vilket ska innebära en fördel vid internationalisering. Enligt honom spelar det ingen roll om partnerbankerna ligger i Sverige, USA eller Kina eftersom lokala regler och licenser tas om hand av partnerbanken.

”Det partnerskap vi startar i dag är ett stort steg i den riktningen och en bekräftelse på det värde vi skapar för människor och banker i det nya finansiella landskap som fort växer fram”, säger Fabian Grapengiesser.

Samtidigt går inkubatorn in som huvudinvesterare i en finansieringsrunda på 2 miljoner euro, motsvarande drygt 20 miljoner kronor. Med på investeringen är också affärsänglarna Mattias Miksche, grundare till Stardoll, Yubico-investeraren Simon Josefsson och Jonas Karles, medgrundare till Minna.

”Att kunna följa andra intressanta investerare, se hur klimatvänliga deras portföljer är, och jämföra sin egen portfölj med andras är precis vad den nya generationens investerare efterfrågar. Utöver detta får användarna den vägledning som de behöver för att fatta välgrundade investeringsbeslut. Vi är stolta över att stödja detta paradigmskifte genom vår investering”, säger Sebastian Scheib, investeringschef på Commerzbanks inkubator, i ett uttalande.

Enligt Fabian Grapengiesser är bolaget fortfarande i tidig fas ock omsatte omkring 1 miljon kronor 2020 och räknar med att öka den 3–4 gånger i år. Modellen bygger på licenser på prenumerationsbasis, så kallad Software-as-a-service eller Saas.

”Det innebär stor skalbarhet och höga marginalvinster när maskinen väl är igång, vilket den nu är.”

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?