1515

Shanghai-entreprenörens råd till svenska småbolag: Planera för noll intäkter

”Antingen svänger man om sjukt snabbt eller så stoppar man blodflödet omedelbart”, det är rådet till svenska techbolag från Tom Xiong, som växte upp i Umeå men i dag bygger bolag i Kina.

Entreprenören Tom Xiong, som driver en fitness-app i Shanghai och har varit på plats i megastaden under utbrottet.
Entreprenören Tom Xiong, som driver en fitness-app i Shanghai och har varit på plats i megastaden under utbrottet.Foto:Press

Under större delen av coronautbrottet i Kina har den svenske entreprenören Tom Xiong varit på plats i Shanghai, där han sedan ett par år tillbaka driver ett techbolag.

Han konstaterar att saker och ting så smått har börjat återgå till det normala i megastaden, som har drabbats lindrigt jämfört med exempelvis Wuhan.

Han bedömer också att svenska företag generellt är i en tidigare fas i sin krishantering än kinesiska bolag, eftersom virusutbrottet skedde tidigare i Kina än i Sverige.

”Jag upplever att många svenska småbolag fortfarande är i fasen där man försöker förstå hur illa det kan bli, men jag kan ha fel”, säger Tom Xiong och syftar på de ekonomiska effekterna av virusutbrottet.

Ta din existerande 'worst case'-plan, och gör den 99 procent värre. Då är du väl någorlunda nära hur detta kommer att drabba ditt bolag

Erfarenheten från coronavirusets effekter på Kina säger honom att det kommer att bli svårt för de allra flesta företag.

”Vi snackar inte om att tappa 30-40 procent av intäkterna under en månad. Man måste planera för att tappa 80-100 procent av sina intäkter i flera månader”, säger han.

Det här har han själv upplevt. Hans Shanghai-baserade bolag MoveSH är en digital träningsplattform som kopplar ihop fysiska gym. Således är verksamheten helt beroende av att gymmen är öppna – och att folk vågar gå dit.

”Från slutet av januari har vi inte haft en enda krona i intäkt, helt enkelt för att gymmen stängde. Och som det ser ut nu planerar vi att det kanske blir halvnormalt igen om en månad, det vill säga tre månader efter att det tog stopp”, säger han.

Läs även: Hundratals svenska tillväxtbolag: Vi tappar intäkter – och varslar

Tom Xiong är känd som ena halvan i podcasten ”Den Digitala Draken” och som sommarpratare i P1. Dessutom hjälper han Scania med deras digitala labb i Kina och videoteknikbolaget Bambuser i Sverige.

I det här läget är han glad över att han under arbetet med sin fitness-app har haft koll på bolagets finanser.

”Vi klarar oss, men hade vi jagat tillväxt till varje pris så hade vi varit döda för länge sen.”

Vad kan svenska småbolag och startupbolag lära sig av hur de kinesiska har hanterat situationen?

”Min största lärdom kring detta, inspirerat av hur många entreprenörer i Kina agerade, är extremt snabb katastrofplanering”, säger han och fortsätter:

”Antingen svänger man om sjukt snabbt eller så stoppar man blodflödet omedelbart. Det går inte att tro att något halvdant fungerar nu. Ta din existerande 'worst case'-plan, och gör den 99 procent värre. Då är du väl någorlunda nära hur detta kommer att drabba ditt bolag”, säger han.

Läs även: Riskkapitalnestorn: Oron nu liknar Lehman-kraschen 2008

Hur hanterade kinesiska småbolag och startups karantänen?

”Jag tror att de flesta gick igenom en liknande mental fas, första veckan gjorde man upp planer för att halvera intäkterna i en månad eller så. Och sedan andra eller tredje veckan insåg man att oj, det är mycket mycket värre än så.”

Företag med stora team och kraftiga utgifter har sagt upp mycket personal medan andra bolag har försökt hitta nya produkter eller sätt att få intäkter, konstaterar Tom Xiong.

”Det man ska komma ihåg är att under en sån här kris finns det ingen som kan rädda en. Investerarna är inte så himla sugna på att stoppa ner pengarna i ett svart hål som kan fortsätta hur länge som helst”, säger han.

Lyssna på Di:s podd: Tom Xiong: ”Det är mer vilda västern i Kina”

Trots läget så har Tom Xiong inte hört om särskilt många kinesiska bolag som helt har stängt ner.

”Men väldigt många har helt enkelt hamnat i lägen där de bara betalat delar av lönen – allt för att slippa sparka folk, eller bara sagt upp folk hejvilt.”

Det är lite för tidigt att säga huruvida bolagen i Kina nu har börjat återhämta sig, menar han.

Kundbeteendet ser han som en viktig indikation: När börjar folk känna sig så säkra igen att de vågar konsumera?

”Exempelvis har köpcentrum i Shanghai varit öppna i mer än en månad, men först nu har jag börjat se folk gå i dom”, säger han.

Läs även: Mårder om bolagskrisen: Tvärstopp – men här är ljusglimtarna

Mitt i allt detta finns det faktiskt också möjligheter för företagare, enligt Tom Xiong.

Karantäner och självisolering har lett till att konsumenterna snabbt har skiftat över till en helt digital närvaro.

”Onlinetrafiken ökar dramatiskt, samtidigt som de flesta slutar annonsera. Och folk blir uttråkade av att vara hemma. Vilket innebär att kostnaderna för att skaffa nya kunder sjunker drastiskt – om man har kassan till det så klart”, säger han.

Det här har också snabbat på utvecklingen i olika branscher. De har, som Tom Xiong uttrycker det, ”blivit superdigitala nästan över en natt”.

”Det är allt från retailkedjor som helt plötsligt börjar livestreama från sina butiker för att sälja ut lagret eftersom ingen shoppar, till artister som börja livesända hemma-konserter istället”, säger han.

Digitala tjänster som spel och ”live video shopping” har ökat starkt i Kina under karantänen, konstaterar han. Delar av e-handeln har också sett ett uppsving.

”Man kanske inte sitter hemma och köper nya Iphones när man är orolig för ekonomin generellt. Men däremot att testa nya livsstilsprodukter för nån hundring här eller så – det gör man mer”, säger han.

Tom Xiong lyfter också fram situationen för mindre kinesiska bolag i traditionella branscher, långt från techvärlden.

”Ta det där lilla nudelstället runt hörnet. Inte nog med att de har tappat alla sina kunder, men de har ju en hel familj som är beroende av pengarna som kommer in, för att de själva ens ska ha råd att överleva”, säger han.

Läs även: Profilen efter krispaketet: ”SAS klarar sig – men inte pizzerian på hörnet”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?