1515
Annons

Sextech-appen för kvinnor lanserar med Silvana Imam

Erotikljudappen AVA Stories tar in 6 miljoner kronor i en investering från bland andra artisten Silvana Imam. ”Pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger medgrundaren Rosanna Thun.

Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.
Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.

Linnea Taube och Rosanna Thun sitter på sitt kontor i centrala Stockholm. De jobbar med lanseringen av deras erotikapp AVA Stories som riktar sig till kvinnor. Det är en prenumerationstjänst med erotiska noveller, intervjumaterial och guider med sexuella anspelningar.

”AVA är en plattform av kvinnor för kvinnor som själva vill äga sin sexualitet och ser det som en självklar rättighet att få njuta på sina egna villkor. Vi vill öppna upp för fler kvinnor att våga ta plats även när det kommer till erotik – ett område som i dag tyvärr till största del styrs och ägs av män”, säger Rosanna Thun.

Hon visar upp ett kit de snart ska skicka ut till 66 influerare med tubstrumpor att mysa i när man lyssnar på en erotisk novell, ett kassettband med innehåll från AVA Stories och antingen en bandspelare eller freestyle att spela upp bandet i. Om de som får kitet ens kommer att veta hur man spelar ett kasettband är oklart, men det är en del av pr-tricket.

”Det kommer att bli superspännande att se hur det tas emot”, säger Rosanna Thun.

En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.
En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.

Hon och Linnea Taube startade AVA Stories på riktigt förra sommaren och appen har smugits ut i Apples och Googles appbutiker för några veckor sedan. I dag består bolaget av ett team på runt tio personer och utöver det jobbar man med manusförfattare till noveller som läses in av skådespelare, programledarna Malin Gramer och artisten Mimmi Sandén som gör intervjuer och expertguider som till exempel om tantrasex eller sex under graviditeten.

Lanseringen av appen sker i samarbete med artisten Silvana Imam, som också är med och investerar i AVA Stories. Totalt är sju investerare med och lägger in 6 miljoner kronor i bolaget, bland andra också modellen och skådespelaren Frida Gustavsson, Helena Hedin som är del av Hedin Bil-familjen och Loppi-medgrundaren Katarina Bergegård.

”Målet är att börja i Sverige och vända och vrida på innehåll och marknadsföring för att hitta rätt mix. Sedan är tanken att pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger Rosanna Thun.

AVA Stories finns än så länge på svenska och en prenumeration kostar 69 kronor i månaden.  Investeringen ska användas till att utveckla appen och även släppa den i engelsktalande länder.

”Vi jobbar redan med partners i Storbritannien och har fått bra kontakter där genom vår styrelseordförande och investerare Lotta Malm Hallqvist som bor i London”, säger Linnea Taube.

AVA Stories är inte ensamma på den svenska ljudappsmarknaden för erotik riktat till kvinnor. Ungefär samtidigt har Blanchestories och Ohcleo, som Di Digital har skrivit om tidigare, också släppt sina appar. Alla tre har hämtat inspiration från den amerikanska föregångaren Dipsea.

Läs mer: De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

”När vi började göra vår research till AVA Stories så visste vi inte om de andra”, säger Rosanna Thun.

Hon och Linnea Taube träffades för ett par år sedan i Steninge där de båda bor. Då jobbade Rosanna Thun som vice vd på den börsnoterade influerar-bolaget Tourn och Linnea Taube drev en lokal butik med ’country lifestyle´-kläder. De blev kompisar direkt och ett av samtalsämnena var sex där de tyckte att det saknades alternativ för kvinnor.

”Vi hittade till exempel Erika Lust som producerar feministisk porrfilm, men det mesta i porrbranschen är gjort för män”, säger Linnea Taube.

”Kvinnor har generellt alltid gillat erotiska noveller och det är till exempel därför boken Femtio nyanser av grått har gått så bra”, lägger Rosanna Thun till.

De hittade även den amerikanska appen Dipsea, men hade svårt att relatera till det som de beskriver som ”typiskt dramatiskt amerikanskt” innehåll. Därför valde de att ta saken i egna händer med AVA Stories.

”Vi ville göra något som var skalbart, men ändå relaterbart”, säger Linnea Taube.

Utvecklingen har tagit tid också för att de har valt att producera och äga allt innehåll själva. De jobbar med flera manusförfattare och skådespelare som läser in materialet.

I tjänsten finns, förutom erotiska noveller, intervjuer som ska motivera och inspirera kvinnor. Några exempel är samtal med gynekologer, Penny Parnevik som pratar om sex och relationer under en graviditet och Nordnets sparekonom Frida Bratt som pratar om kvinnor och ekonomi.

”Mycket handlar om rätt tid och tajming och just nu bubblar det kring kvinnor, erotik och ljud. Nu när vi även har konkurrenter i Sverige så visar det att vi har rätt på tajmingen”, säger Rosanna Thun.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera