1515

Sextech-appen för kvinnor lanserar med Silvana Imam

Erotikljudappen AVA Stories tar in 6 miljoner kronor i en investering från bland andra artisten Silvana Imam. ”Pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger medgrundaren Rosanna Thun.

Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.
Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.

Linnea Taube och Rosanna Thun sitter på sitt kontor i centrala Stockholm. De jobbar med lanseringen av deras erotikapp AVA Stories som riktar sig till kvinnor. Det är en prenumerationstjänst med erotiska noveller, intervjumaterial och guider med sexuella anspelningar.

”AVA är en plattform av kvinnor för kvinnor som själva vill äga sin sexualitet och ser det som en självklar rättighet att få njuta på sina egna villkor. Vi vill öppna upp för fler kvinnor att våga ta plats även när det kommer till erotik – ett område som i dag tyvärr till största del styrs och ägs av män”, säger Rosanna Thun.

Hon visar upp ett kit de snart ska skicka ut till 66 influerare med tubstrumpor att mysa i när man lyssnar på en erotisk novell, ett kassettband med innehåll från AVA Stories och antingen en bandspelare eller freestyle att spela upp bandet i. Om de som får kitet ens kommer att veta hur man spelar ett kasettband är oklart, men det är en del av pr-tricket.

”Det kommer att bli superspännande att se hur det tas emot”, säger Rosanna Thun.

En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.
En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.

Hon och Linnea Taube startade AVA Stories på riktigt förra sommaren och appen har smugits ut i Apples och Googles appbutiker för några veckor sedan. I dag består bolaget av ett team på runt tio personer och utöver det jobbar man med manusförfattare till noveller som läses in av skådespelare, programledarna Malin Gramer och artisten Mimmi Sandén som gör intervjuer och expertguider som till exempel om tantrasex eller sex under graviditeten.

Lanseringen av appen sker i samarbete med artisten Silvana Imam, som också är med och investerar i AVA Stories. Totalt är sju investerare med och lägger in 6 miljoner kronor i bolaget, bland andra också modellen och skådespelaren Frida Gustavsson, Helena Hedin som är del av Hedin Bil-familjen och Loppi-medgrundaren Katarina Bergegård.

”Målet är att börja i Sverige och vända och vrida på innehåll och marknadsföring för att hitta rätt mix. Sedan är tanken att pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger Rosanna Thun.

AVA Stories finns än så länge på svenska och en prenumeration kostar 69 kronor i månaden.  Investeringen ska användas till att utveckla appen och även släppa den i engelsktalande länder.

”Vi jobbar redan med partners i Storbritannien och har fått bra kontakter där genom vår styrelseordförande och investerare Lotta Malm Hallqvist som bor i London”, säger Linnea Taube.

AVA Stories är inte ensamma på den svenska ljudappsmarknaden för erotik riktat till kvinnor. Ungefär samtidigt har Blanchestories och Ohcleo, som Di Digital har skrivit om tidigare, också släppt sina appar. Alla tre har hämtat inspiration från den amerikanska föregångaren Dipsea.

Läs mer: De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

”När vi började göra vår research till AVA Stories så visste vi inte om de andra”, säger Rosanna Thun.

Hon och Linnea Taube träffades för ett par år sedan i Steninge där de båda bor. Då jobbade Rosanna Thun som vice vd på den börsnoterade influerar-bolaget Tourn och Linnea Taube drev en lokal butik med ’country lifestyle´-kläder. De blev kompisar direkt och ett av samtalsämnena var sex där de tyckte att det saknades alternativ för kvinnor.

”Vi hittade till exempel Erika Lust som producerar feministisk porrfilm, men det mesta i porrbranschen är gjort för män”, säger Linnea Taube.

”Kvinnor har generellt alltid gillat erotiska noveller och det är till exempel därför boken Femtio nyanser av grått har gått så bra”, lägger Rosanna Thun till.

De hittade även den amerikanska appen Dipsea, men hade svårt att relatera till det som de beskriver som ”typiskt dramatiskt amerikanskt” innehåll. Därför valde de att ta saken i egna händer med AVA Stories.

”Vi ville göra något som var skalbart, men ändå relaterbart”, säger Linnea Taube.

Utvecklingen har tagit tid också för att de har valt att producera och äga allt innehåll själva. De jobbar med flera manusförfattare och skådespelare som läser in materialet.

I tjänsten finns, förutom erotiska noveller, intervjuer som ska motivera och inspirera kvinnor. Några exempel är samtal med gynekologer, Penny Parnevik som pratar om sex och relationer under en graviditet och Nordnets sparekonom Frida Bratt som pratar om kvinnor och ekonomi.

”Mycket handlar om rätt tid och tajming och just nu bubblar det kring kvinnor, erotik och ljud. Nu när vi även har konkurrenter i Sverige så visar det att vi har rätt på tajmingen”, säger Rosanna Thun.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?