1515

Sextech-appen för kvinnor lanserar med Silvana Imam

Erotikljudappen AVA Stories tar in 6 miljoner kronor i en investering från bland andra artisten Silvana Imam. ”Pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger medgrundaren Rosanna Thun.

Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.
Rosanna Thun (till vänster) har startat ljudtjänsten AVA Stories, med erotik för kvinnor, tillsammans med Linnea Taube (till höger). Artisten Silvana Imam är med både i lanseringen av appen och som investerare.

Linnea Taube och Rosanna Thun sitter på sitt kontor i centrala Stockholm. De jobbar med lanseringen av deras erotikapp AVA Stories som riktar sig till kvinnor. Det är en prenumerationstjänst med erotiska noveller, intervjumaterial och guider med sexuella anspelningar.

”AVA är en plattform av kvinnor för kvinnor som själva vill äga sin sexualitet och ser det som en självklar rättighet att få njuta på sina egna villkor. Vi vill öppna upp för fler kvinnor att våga ta plats även när det kommer till erotik – ett område som i dag tyvärr till största del styrs och ägs av män”, säger Rosanna Thun.

Hon visar upp ett kit de snart ska skicka ut till 66 influerare med tubstrumpor att mysa i när man lyssnar på en erotisk novell, ett kassettband med innehåll från AVA Stories och antingen en bandspelare eller freestyle att spela upp bandet i. Om de som får kitet ens kommer att veta hur man spelar ett kasettband är oklart, men det är en del av pr-tricket.

”Det kommer att bli superspännande att se hur det tas emot”, säger Rosanna Thun.

En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.
En del av innehållet i kitet som AVA Stories ska försöka locka influerares uppmärksamhet med.

Hon och Linnea Taube startade AVA Stories på riktigt förra sommaren och appen har smugits ut i Apples och Googles appbutiker för några veckor sedan. I dag består bolaget av ett team på runt tio personer och utöver det jobbar man med manusförfattare till noveller som läses in av skådespelare, programledarna Malin Gramer och artisten Mimmi Sandén som gör intervjuer och expertguider som till exempel om tantrasex eller sex under graviditeten.

Lanseringen av appen sker i samarbete med artisten Silvana Imam, som också är med och investerar i AVA Stories. Totalt är sju investerare med och lägger in 6 miljoner kronor i bolaget, bland andra också modellen och skådespelaren Frida Gustavsson, Helena Hedin som är del av Hedin Bil-familjen och Loppi-medgrundaren Katarina Bergegård.

”Målet är att börja i Sverige och vända och vrida på innehåll och marknadsföring för att hitta rätt mix. Sedan är tanken att pengarna ska ta oss till en internationell lansering”, säger Rosanna Thun.

AVA Stories finns än så länge på svenska och en prenumeration kostar 69 kronor i månaden.  Investeringen ska användas till att utveckla appen och även släppa den i engelsktalande länder.

”Vi jobbar redan med partners i Storbritannien och har fått bra kontakter där genom vår styrelseordförande och investerare Lotta Malm Hallqvist som bor i London”, säger Linnea Taube.

AVA Stories är inte ensamma på den svenska ljudappsmarknaden för erotik riktat till kvinnor. Ungefär samtidigt har Blanchestories och Ohcleo, som Di Digital har skrivit om tidigare, också släppt sina appar. Alla tre har hämtat inspiration från den amerikanska föregångaren Dipsea.

Läs mer: De tar fasta på ”sextech-vågen” med erotisk ljudapp: ”Ett hälsopiller”

”När vi började göra vår research till AVA Stories så visste vi inte om de andra”, säger Rosanna Thun.

Hon och Linnea Taube träffades för ett par år sedan i Steninge där de båda bor. Då jobbade Rosanna Thun som vice vd på den börsnoterade influerar-bolaget Tourn och Linnea Taube drev en lokal butik med ’country lifestyle´-kläder. De blev kompisar direkt och ett av samtalsämnena var sex där de tyckte att det saknades alternativ för kvinnor.

”Vi hittade till exempel Erika Lust som producerar feministisk porrfilm, men det mesta i porrbranschen är gjort för män”, säger Linnea Taube.

”Kvinnor har generellt alltid gillat erotiska noveller och det är till exempel därför boken Femtio nyanser av grått har gått så bra”, lägger Rosanna Thun till.

De hittade även den amerikanska appen Dipsea, men hade svårt att relatera till det som de beskriver som ”typiskt dramatiskt amerikanskt” innehåll. Därför valde de att ta saken i egna händer med AVA Stories.

”Vi ville göra något som var skalbart, men ändå relaterbart”, säger Linnea Taube.

Utvecklingen har tagit tid också för att de har valt att producera och äga allt innehåll själva. De jobbar med flera manusförfattare och skådespelare som läser in materialet.

I tjänsten finns, förutom erotiska noveller, intervjuer som ska motivera och inspirera kvinnor. Några exempel är samtal med gynekologer, Penny Parnevik som pratar om sex och relationer under en graviditet och Nordnets sparekonom Frida Bratt som pratar om kvinnor och ekonomi.

”Mycket handlar om rätt tid och tajming och just nu bubblar det kring kvinnor, erotik och ljud. Nu när vi även har konkurrenter i Sverige så visar det att vi har rätt på tajmingen”, säger Rosanna Thun.

Läs också: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?