1515

Sellpy växer snabbt ­– är nu Traderas största säljare

I höstas investerade klädjätten H&M i Sellpy som hjälper folk att sälja begagnade prylar på nätet. Nu har bolaget fått rejäl fart på affärerna och expanderar till Malmö.

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.
Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

Stockholmsbolaget Sellpy gör det enkelt för folk att sälja sina gamla prylar på Tradera. En affärsidé som hämtad från en skämtbutik i filmen The 40 Year Old Virgin. Men faktum är att det faktiskt verkar fungera i verkligheten.

Sellpy är grundat av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam och började sin verksamhet för 1,5 år sedan. Affären går till på så sätt att Sellpy skickar ut en kasse som folk kan fylla med saker de vill sälja, Sellpy hämtar sen upp kassen och säljer prylarna på Tradera. Bolaget tjänar pengar genom att man tar 60 procent av försäljningssumman (varav 20 procent går till skatt och Tradera) på de saker som säljs.

”Det är full rulle, vi har mer än dubblat volymerna sedan årsskiftet och har säkert tio gånger så mycket som för ett år sedan. I helgen hade vi över 10 000 saker till salu samtidigt”, säger Michael Arnör, medgrundare av Sellpy och tillägger:

"Vi är faktiskt Traderas största säljare nu". 

Läs mer: H&M:s vd investerar i ny budtjänst

Bolaget tog i höstas in 8,2 miljoner kronor i finansiering från bland annat klädjätten H&M. Sedan tidigare finns också Per Bystedt, före detta vd för TV3 på ägarlistan.

”För tillfället har vi inget kapitalbehov. Sen handlar det om hur fort man vill växa framöver”, säger Michael Arnör.

Hittills har lite drygt 5000 personer skickat in saker till försäljning via Sellpy. Eftersom verksamheten involverar en hel del logistik har mycket av det senaste årets arbete handlat om att skapa förutsättningar för att kunna växa snabbt.

”Vi är runt 50 personer som jobbar här och flyttade in i ett nytt lager nyligen”, säger Michael Arnör. 

Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma.

I dagsläget erbjuder Sellpy upphämtning i Stockholm och Uppsala men redan nästan vecka kommer de att börja med upphämtning i Malmö.

”Vår plan är att fortsätta växa så snabbt vi kan. Malmö är först ut när vi nu rullar ut i fler städer”, säger Michael Arnör.

Ambitionen är högt ställd för bolaget.  

”Det långsiktiga målet är att alla ska ha en Sellpy-påse hemma där man stoppar ned saker så fort man slutar använda dem”. 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?