1515
Annons

Selin-ägt bolag ska ge fler än chefen chansen

Zebrain vill öka medarbetares potential med hjälp av digital coachning. Nu plockar de in 27 Mkr i sin största runda hittills. 

”Vi vill bli en internationell spelare. Nu siktar vi på Norden som ett första steg”, säger vd:n Anna Bloth Karling. 

På bilden från vänster: medgrundaren och coach-chefen Jessica Huge, teknikchefen Håkan Djärv, medgrundaren och styrelseordförande Gustaf Karling samt medgrundaren och vd:n Anna Bloth Karling.
På bilden från vänster: medgrundaren och coach-chefen Jessica Huge, teknikchefen Håkan Djärv, medgrundaren och styrelseordförande Gustaf Karling samt medgrundaren och vd:n Anna Bloth Karling.Foto:Fotograf Mats Högberg
Balders grundare Erik Selin har investerat i Zebrain.
Balders grundare Erik Selin har investerat i Zebrain.Foto:Josefine Stenersen

I USA finns Betterup med Storbritanniens prins Harry i spetsen, och i Tyskland finns Coach Hub som växer snabbt. Det handlar om en ny typ av techbolag på framfart, som vill ta coachning och mental utveckling in i det digitala molnet. Men än så länge bär ingen ledartröjan i Norden, menar Anna Bloth Karling, vd på Zebrain. 

”Vi ser en ledig position och en jätteefterfrågan på marknaden. Med corona i ryggen har självledarskap och psykisk hälsa blivit ett allt viktigare tema för många företag. Vår ambition är att bli Nordens ledande techbolag inom medarbetarutveckling”, säger hon. 

Bolaget som hon leder lanserades i januari 2021 och har sedan dess knutit till sig kunder som läkemedelskoncernen GSK, organisationen RFSU och spelutvecklaren Paradox. På ägarlistan finns dessutom den välkända finansmannen Erik Selin. 

”Coachning är traditionellt något som främst chefer fått. Sex besök kan kosta 50.000 kronor. Genom att digitalisera processen gör vi den tillgänglig för hela organisationsledet, samtidigt som den är kvalitativ.”

Affärsidén bygger på en digital plattform som företag kan prenumerera på. Medarbetare får då tillgång dels till coachningfunktioner i plattformen samt videosamtal med en certifierad choach. 

För varje månad under det första verksamhetsåret har Zebrain växt med runt 20 procent. Enligt siffror från bolaget omsätter man 7 miljoner kronor och gör en förlust på 6 miljoner kronor under 2021. 

Nu fyller bolaget kassan med 27 miljoner kronor från investmentbolaget By Wit. 

”Nu ska vi få bolaget att växa. Vi kommer att satsa på sälj och marknad, att kommunicera och bygga varumärket för att få folk att förstå att det här är en tjänst som finns. Sedan kommer vi naturligtvis även lägga resurser på vår teknikutveckling”, säger Anna Bloth Karling. 

Härnäst väntar lanseringen av en freemium-modell, där privatpersoner kan testa delar av Zebrains plattform gratis. 

Bolaget fokuserar även på att göra plattformen redo att lanseras på andra marknader. Man finns i dag i Sverige, men ser en stor potential i andra Nordiska länder. Zebrain har redan coacher knutna till sig som talar åtta olika språk, och plattformen finns även på engelska. 

”Vi vill bli en internationell spelare. Nu siktar vi på Norden som ett första steg.” 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?