1515

Sebastian Siemiatkowski reagerar på konkurrentens uppköp

Klarnagrundaren Sebastian Siemiatkowski är förvånad över att de stora uppköpen av betalbolag redan börjat. Men han tror samtidigt att fler är att vänta. Det säger han till amerikanska CNBC efter att konkurrenten Afterpay köpts upp.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.Foto:Josefine Stenersen

Under måndagen kom beskedet att Twittergrundaren Jack Dorseys betalbolag Square köper upp australiska Afterpay för ungefär 29 miljarder dollar, motsvarande 250 miljarder kronor. 

”Köp nu, betala senare”-tjänster som erbjuds av bland annat Afterpay, amerikanska Affirm och svenska Klarna har under de senaste åren vunnit stor mark inom e-handeln, särskilt i USA. Sektorn har därför dragit till sig intresse från flera av teknikjättarna. 

Att branschen var på väg mot stora uppköp var något Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski hade väntat sig. Men han var inte riktigt beredd på att det skulle ske nu.

”Jag är förvånad över att se en konsolidering så tidigt på den här nivån. Men samtidigt är den här typen av affärer helt i linje med vad vi kan vänta oss mer av framöver”, säger han i en intervju med CNBC.

Däremot uppger Sebastian Siemiatkowski att han själv inte har några tankar på att Klarna ska ingå i en affär för närvarande. Bolaget, som han uppger är på väg mot 20 miljoner användare i USA, är fokuserat på sin tillväxtresa. 

”Vi har ögonen fästa på att växa i USA och globalt samt att ge oss in på nya marknader. Sett från den aspekten är vi inte ledsna över att slippa vara fast ett år framöver med att lära oss att samarbeta med en annan aktör.”

Framöver väntar sig Sebastian Siemiatkowski att konkurrensen kommer hårdna ännu mer inom branschen.

”Vi tror starkt att det här årtiondet kommer innebära en stor omvälvning av bankindustrin. Vi kommer att få se många nya aktörer, bankerna själva kommer försöka forma om sig och nyligen har också de stora techbolagen tillkommit. Så det är spännande tider.”

Att stå ut i mängden, bland konkurrenter som Apple Pay, Google Pay och Paypal, kommer vara en nyckeluppgift för Klarna.  

”I Klarna har vi försökt skapa så många anledningar som vi kan till att välja just oss, däribland låga kostnader. Vi är en reglerad bank så vi har tillgång till insättningar till en låg avgift”, säger Sebastian Siemiatkowski.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?