1515
Annons

SEB-vd:n under attack från finans-startups

Banksektorn utmanas av nya startups inom finansiell teknologi. På Sthlm Tech Fest fick SEB:s vd Annika Falkengren rena uppläxningen av uppstickarna. "Om jag drev en bank skulle jag vara stressad", sa Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Annika Falkengren, vd för SEB.
Annika Falkengren, vd för SEB.Foto:Jonathan Bylars

Fintech är det område som hittills i år lockat mest investeringar i Norden. Det är ingen tvekan om att bankerna är under attack på mängder av fronter samtidigt. På Sthlm Tech Fest fick SEB:s vd Annika Falkengren en rejäl omgång av de övriga paneldeltagarna när ämnet diskuterades.

Läs även: Miljarderna flödar in i fintech

”Det är en massiv global distruption som sker just nu. Alla de här nya företagen är små och snabba. Problemet för bankerna är att de fortfarande är inställda på underhåll. SEB söker just nu mängder av cobol-programmerare, det är ett programmeringsspråk som var populärt på 1950-talet, det är knappast förnyelse”, sa Jacob De Geer, vd och grundare av Izettle.

Annika Falkengren menade att svårigheten att förnya sig bland annat handlar om att kunderna förväntar sig att banken alltid ska vara öppen. Ett exempel är att SEB så sent som 2012 stoppade arbetet med att skapa en ny internetbank. 750 investerade miljoner fick skrivas av.

”Vi letar efter gammaldags programmerare eftersom banken måste vara säker och fungera dygnet runt. De gamla systemen måste fungera samtidigt som vi förnyar oss. Vi kan inte stänga banken i två år och sen komma tillbaka med en ny bank”, sa hon.

 Men den invändningen verkade inte ha någon större effekt. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski skickade istället en ny känga mot storbankerna.

”Dagens banker har en väldigt stark lokal närvaro. De har lagt mer och mer nya produkter på de kunder de redan har. Men alla nya bolag är fokuserade på en specifik nisch snarare än en marknad. Utmaningen för bankerna är att det kommer att finnas globala, specialiserade aktörer som Klarna där vi jobbar på att bli bäst i världen på betalningar snarare än att ha många kunder i Sverige”, sa han.

Annika Falkengren kontrade med att höja ett varningens finger för hur det ska gå för de nya startupbolagen i en sämre konjunktur.

”När bostadslånemarknaden i Baltikum rasade 2008-2009 använde vi våra lärdomar från tidigare kriser. Vi såg till att våra kunder inte behövde sälja sina hus. De fick sälja motorcyklar och sommarhus men de kunde bo kvar. Vi höll ut i sex år tills det löst sig. Jag tror inte att alla nya, nischade aktörer klarar av att vara så långsiktiga. Vi vet inte hur det kommer att se ut när det blir sämre tider för de nya aktörerna, som nu har tillgång till mängder av kapital. Vi vet inte hur långsiktiga de har råd att vara då”, sa Annika Falkengren.

Sebastian Siemiatkowski hade dock mer att säga om storbankerna och uppmuntrade åhörarna att ge sig in på marknaden.

”De fyra storbankerna i Sverige gjorde i fjol 10 000 kronor i vinst per invånare i Sverige. Det visar vilken potential som finns för alla som vill starta ett nytt bolag i sektorn. 10 000 kronor per invånare, det är inte en effektiv marknad”, sa han.

Det finns en uppenbar risk att jag snart aldrig behöver logga in på min bank. 

Liksom Jacob De Geer gav Sebastian Siemiatkowski en relativt dyster framtidsbild för bankerna.

”Vi använder Tink för en sak, Klarna för en annan och så vidare. Det finns en uppenbar risk att jag snart aldrig behöver logga in på min bank. Om jag drev en bank skulle jag vara stressad över det här”, sa han.

Även om SEB dras med underhåll av gamla it-system och förändringsarbetet inte gått så snabbt som de önskat menade Annika Falkengren att SEB nu ökat tempot.

”Det är alltid en utmaning med innovation i en stor organisation. Men vi har ändrat så att IT-avdelningen jobbar mer agilt. Jag själv lägger en dag i veckan på IT, för några år sedan var det säkert bara en timme i veckan”, sa hon.

Sam Cole, vd för bitcoinbolaget KNC Miner, avslutade med att jämföra dagens bankdebatt med hur man en gång pratade om papperstidningar.

”Det känns som att det är 1995 och vi pratar om mediebranschen. Precis som att jag har Netflix på tv:n så kommer internationella leverantörer av finansiella tjänster att ta över det bankerna gör idag”, sa han

Annika Falkengren avböjde en intervju med Di Digital efter paneldebatten.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera