1515
Annons

SEB: Så här ser framtidens bankkontor ut

En barnhörna, rådgivare på videolänk och öppna välkomstytor. SEB testar just nu ett nytt koncept för hur bankens kontor ska se ut. Di Digital har testat.

Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.
Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse, testar det nya kontorets barnhörna.Bild:Oskar Omne

Sedan 2008 har det stängts mer än ett bankkontor varannan vecka i Sverige. Att de traditionella bankontoren är på väg bort råder det ingen tvekan om. Frågan är vad som kommer att ersätta dem? 

SEB testar just nu en ny typ av kontor med funktioner som skulle kunna peka ut riktningen för framtidens bankkontor, i alla fall om man får tro Christoffer Malmer, chef för SEB:s kontorsrörelse. 

"Vi fick tanken för ett år sedan och tog över de här lokalerna från Waynes Coffe. Vi har intervjuat kunder om hur de vill att upplevelsen ska vara och har tagit fram det här efter det", säger Christoffer Malmer.

Läs mer: När försvinner det sista bankkontoret?

SEB:s testkontor ligger vid Stureplan i centrala Stockholm. När man kliver in genom dörren är det första besökaren möts av en öppen, nästan caféliknande yta. 

Foto: Oskar Omne

"En av de saker som företagskunderna sa till oss var att de ville kunna träffa andra företagare. Ni har ju massa kunder, varför kan vi inte träffa dem?", säger Christoffer Malmer.

Därför finns också ett mötesrum för externa event vid entrén. När Di Digital är på besök är det investerarnätverket Keiretsu som lyssnar på bolagspitchar i rummet.

 Foto: Oskar Omne

En annan skillnad mot de traditionella kontoren är öppettiderna. Från klockan åtta på morgonen till klockan åtta på kvällen håller kontoret öppet.

"Vi testar längre öppettider för att se hur det mottas. Än så länge är det inte något stort tryck på kvällarna", säger Christoffer Malmer.

En av de vanligaste frågorna som kunder kommer in med till bankkontoren i dag rör teknisk support med till exempel mobilt bank-id. Arbetsverktyget för personalen är därför surfplattor som också finns integrerade i borden på kontoret. 

 Foto: Oskar Omne

Den personliga rådgivningen sker i enskilda rum där besökaren har en stor skärm framför sig. Rådgivarna man möter sitter i Göteborg och kopplar in sig via ett vidoekonferensverktyg. 

Foto: Oskar Omne

Hela lokalen täcks av beacons som med NFC-teknik känner av vilka som är i lokalen. När kunderna lämnar lokalen får de (om de har SEB:s mobilapp) ett meddelande där de uppmanas att betygsätta sitt besök. En av de viktigaste målsättningarna är enligt Christoffer Malmer just att öka kundnöjdheten. 

"Vi ser att vi får färre besökare på kontor, då är det viktigt att testa så att vi ger rätt upplevelse. Det här är ett led i att vi ska se till att alla får den service de behöver oavsett om de möter oss digitalt, via telefon eller på kontoret", säger Christoffer Malmer. 

Foto: Oskar Omne

Kontoret vid Stureplan utvärderas och ändras kontinuerligt, de delar som kunderna uppskattar kan sedan sprida sig till bankens kontor runt om i landet. 

Läs mer: Så ska storbankerna möta startuphotet

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera