1515

SEB och ekonomiappen Tink fördjupar samarbetet

Ekonomiappen Tinks användare kan för första gången byta bank direkt i appen. Storinvesteraren SEB ser fram emot att locka fler kunder till sig. SEB inför också Tinks teknik i sin egen app.

Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.
Tinks grundare Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg.Bild:Stellan Stephenson, Markus Dahlberg / TT

I fjol investerade SEB tillsammans med investmentbolaget Creades 85 miljoner kronor i ekonomiappen Tink (NTL). Det var storbankens första stora investering i ett startup-bolag inom fintech och långt ifrån den sista, enligt bankens investeringsarm SEB Ventures.

Enligt David Sonnek, chef över SEB Ventures, har man som uttalat mål att investera i startupbolag som kan ge mervärde till bankens kunder. Det fördjupade samarbetet med Tink är en del av den strategin.

Hittills har Tinks användare kunnat hålla koll på sin ekonomi via appen. Nu lanseras möjligheten att också göra vissa bankärenden direkt i appen, med SEB och andra samarbetspartners.

Utöver SEB deltar Lena Aplers nischbank Collector, den statliga banken SBAB, kreditkortsbolagen American Express och den spanska banken Santander i samarbetet.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

I ett första skede kan Tinks användare flytta sitt sparkonto från vilken bank som helst till SBAB eller Collector. Sitt bolån kan man flytta till SEB eller SBAB. 

Enligt SEB kan man påbörja flytten av bolånet i appen, men banken vill ändå vara i kontakt med kunden innan bytet sker.

"Det viktigaste för oss är att göra det svinenkelt för våra användare att få en enkel och smart ekonomi. Vi är jättestolta över samarbetet med de här fem bankerna", säger Tinks vd och medgrundare Daniel Kjellén.

Tink håller också koll på förändringar i snittbolåneräntan i området och säger till kunden när det är dags att se över alternativen. Daniel Kjellén säger att appen endast kommer att erbjuda byte till konton eller lån med bättre villkor än vad kunden har för tillfället. Senare i år kommer man också att erbjuda möjlighet att ansöka om kreditkort och få sin bostad värderad.

Han tror att fler banker kommer att ansluta sig till samarbetet, men i ett senare skede.

Christoffer Malmer, divisionschef på Företag och privatkunder på SEB, ser fram emot att kunna locka fler kunder till SEB via Tinks användarbas.

Tink har cirka 400.000 användare i Sverige och 30 anställda. Bolaget grundades av Daniel Kjellén och Fredrik Hedberg 2012.

Dessutom kommer SEB i mars att lansera en uppdaterad version av sin egen app, där de använder Tinks teknik.

Christoffer Malmer säger att SEB planerar fler investeringar i startup-bolag.

"Man kunde tänka sig att det finns rivalitet mellan startup-bolagen och banksektorn, men det är ett väldigt gott samarbetsklimat. Vi har träffat över hundra fintech-bolag det senaste året."


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?