Annons

SEB investerar i miljardvärderat ”Tink för försäkringar”

Storbanken SEB ingår ett strategiskt partnerskap med Insurely – för att ”möta sina kunders föränderliga behov”. Samtidigt gör bankens riskkapitalbolag, SEB Venture Capital, en strategisk investering i den miljardvärderade försäkringsplattformen. 

Insurelys medgrundare Eric Lövinder-Sevelius, backendutvecklare, Martin Einemo, vd, Lotta Rauséus, operativ chef, och Johan Forsman frontendansvarig.
Insurelys medgrundare Eric Lövinder-Sevelius, backendutvecklare, Martin Einemo, vd, Lotta Rauséus, operativ chef, och Johan Forsman frontendansvarig.Foto:H. Björkman

Några finansiella detaljer kring investeringen framgår inte av pressmeddelandet som SEB skickat ut. Men för en månad sedan kunde Di Digital rapportera att Insurely uppnått en miljardvärdering i samband med en nyemission som tillförde bolaget 190 miljoner i nytt kapital.

SEB motiverar sitt beslut genom ett uttalande om att man ständigt strävar efter att ”möta sina kunders föränderliga behov” och att man de senaste åren haft ett ”stort fokus på att digitalisera (sina) produkter och tjänster”. Ett led i detta är att samarbeta med fintechbolag som erbjuder open banking-lösningar, heter det. 

”Vi tar nu nästa steg och är mycket stolta över att kunna presentera ett strategiskt partnerskap med Insurely inom insurtech och open Insurance-området”, säger Stefan Stignäs, chef för strategiska partnerskap på SEB.

Insurely grundades 2018 och har sedan dess byggt en så kallad open insurance-plattform som gör det möjligt för försäkringsbolag och finansiella aktörer att få tillgång till realtidsdata från försäkringsmarknaden. Datan skapar insikter som hjälper företagskunderna att personifiera och effektivisera den digitala kundresan. Det handlar bland annat om att optimera prissättning och utveckla produkter som konsumenterna efterfrågar.

När Di Digital intervjuade bolaget i början av mars jämförde man sig med Tink, som grundades redan 2012 och var tidigt ute med att utnyttja de nya möjligheterna med EU:s införande av betaltjänstdirektivet PSD2. Tink blev med tiden en av Europas ledande teknikleverantör inom ”open banking” – en framgångssaga som slutade med att Visa köpte dem för 18 miljarder kronor sommaren 2021. 

Läs mer: Teknikprofiler drar in storkovan i Tink-affären

Något förenklat vill Insurely nu göra en liknande resa på försäkringsmarknaden. 

”EU-kommissionen planerar att lägga fram ett förslag som gör det obligatoriskt att dela information på kundens begäran även i försäkringsbranschen. Det innebär att vår bransch kommer genomgå samma typ av förändring som när EU öppnade upp banksektorn med införandet av PSD2 för ett antal år sedan”, sa Insurelys vd och medgrundare Martin Einemo till Di Digital den 9 mars i år.

Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend växer så det knakar trots orolig marknad

Den 16 november släppte fintechbolaget SaveLend Group sin delårsrapport för årets tredje kvartal. Trots det osäkra världsläget, elkris och kraftig inflation visar rapporten att bolaget på en närapå fördubblad nettoomsättning jämfört med samma period förra året – från 23,6 miljoner till 40,7 miljoner.

Trots en orolig och rörlig marknad pekar bolagets siffror uppåt. Frågar man Ludwig Pettersson, vd på SaveLend, beror detta till stor del på att krediter som tillgångsslag ofta klarar sig bra även under stormiga tider. 

– För bara ett par månader sedan tog vi en fantastisk milstolpe, då vi nådde en miljard kronor på vår sparplattform – en ökning på 142 procent sen året innan! Sedan dess har tillväxten fortsatt; många har fått upp ögonen för vårt sparerbjudande och att vi levererar en stabil avkastning även under rådande omständigheter. Avkastningen låg också till grund för att vi utsågs till bästa P2P-plattform av Privata Affärer tidigare i år. 

Fördubblat antalet aktiva månadsspar

SaveLend har inte haft en negativ avkastningsmånad sedan 2016, men detta till trots är bolaget något av en doldis på finansmarknaden. Ludwig konstaterar att det finns en hel del att göra vad gäller varumärkeskännedom, men hos de sparare som känner till bolaget finns det inga tveksamheter. Ett bevis på detta är att SaveLend sett en fördubbling i antal aktiva månadsspar jämfört med föregående år, vilket är en snabbare ökning än antalet nya sparare. 

– Det är ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg. Vi letar alltid efter tillfällen att accelerera tillväxten och tar chansen när den dyker upp. Detta är en approach som jag bedömer är en stor framgångsfaktor och det är något vi kommer att fortsätta med. Nu, exempelvis, när vi kan konstatera att vår faktureringsplattform Billectahar växt med 48,9 procent med en lönsamhet på 28,6 procent sedan förra året blir det oerhört tydligt att vi bör investera mer i Billecta för att accelerera tillväxten än mer. Där avser vi att trycka på gaspedalen ordentligt – utan att tumma på resultatet i den delen av vår affär. 

Har attraherat nya ägare

Skalbarheten i plattformarna blir allt tydligare när det kan konstateras att kostnadsbasen inte växer i samma takt som intäkterna. Ytterligare ett viktigt framsteg under kvartalet är att SaveLend har kunnat säkra 10 miljoner kronor i utestående optionsprogram. Det sammantaget gör att bolaget fortsatt bedömer sig ha tillräckliga resurser för att bli kassaflödespositiva.

– Ett annat resultat av denna transaktion är att vi i samband med detta har attraherat nya långsiktiga ägare till bolaget som sedan tidigare var investerare på sparplattformen, säger Ludwig.

”Visade sin kollektiva styrka”

Med tanke på omvärldsläget betonar Ludwig att det är svårare att sia om framtiden än i normala fall, men han känner ändå trygghet såväl i bolagets plattformar och leveranssäkerhet som deras förmåga att anpassa sina investeringar efter behov. Hans attityd grundas bland annat i att bolaget under det senaste kvartalet kunde godkänna det hittills största lånet någonsin till en av sina låntagare. 

– Våra sparare visade sin kollektiva styrka genom att möjliggöra ett lån på 60 miljoner till en av våra återkommande låntagare. Det visar på styrkan i vår modell och att våra sparare har förtroende för vår leverans inför framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer och investera i SaveLends sparplattform här 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera