1515

SEB:s investeringsboss tar över Industrifonden

Som ansvarig för SEB:s investeringar i startups har David Sonnek gjort sig ett namn inom den svenska riskkapitalmiljön. Men nu lämnar veteranen storbanken för att i stället basa över ett kapital på 5 miljarder kronor i den stora Industrifonden.

David Sonnek lämnar sin tjänst på storbanken SEB för att bli vd på Industrifonden.
David Sonnek lämnar sin tjänst på storbanken SEB för att bli vd på Industrifonden.Foto:Margareta Bloom Sandebäck

Efter 18 år på storbanken SEB lämnar riskkapitalprofilen David Sonnek sitt toppjobb för ett annat. Han har nämligen utsetts till ny vd för Industrifonden.

Med en storlek på ungefär 5 miljarder kronor är Industrifonden en av Sveriges största och mest aktiva investerare i startups inom life science och techsektorn.

”Jag är väldigt glad att få den här möjligheten. Industrifonden är en pionjär och en central spelare i den nordiska riskkapitalvärlden. I alla år har man besuttit en väldig kompetens och vågat satsa brett över olika områden och i tidiga bolag med hög innovationshöjd,” säger David Sonnek till Di Digital.

Under de senaste sex åren har David Sonnek varit chef för SEB Venture Capital. Det är storbankens riskkapitalgren som sedan starten 1995 investerat cirka 3 miljarder kronor i över hundra bolag.

”Det var ett väldigt tufft beslut att lämna SEB. Jag trivs bra på banken och det är här jag har byggt upp hela min kompetens inom riskkapitalinvesteringar. Men man måste våga utmana sig själv”, säger David Sonnek.

Läs mer: SEB satsar 100-tals miljoner på fintech-bolag 

Tidigare investerade SEB brett i högteknologiska bolag i olika sektorer, men sedan 2016 har mandatet från styrelsen varit att enbart fokusera på startups inom fintech.

Nu får David Sonnek, som har en doktorsexamen i experimentell atomfysik från KTH i bagaget, alltså möjlighet att bredda sin horisont igen.

”Varken life science eller tech är nytt för mig, men självklart kommer rollen att vara lite annorlunda på Industrifonden. Under de senaste åren på SEB har vi gjort investeringar för bankens affärsutveckling, medan det nu blir fokus på att utveckla svensk industri och innovation i sin helhet. Sedan ska vi så klart generera en god avkastning till fonden”, säger han.

Industrifonden grundades redan 1979 och har flera framgångsrika exits bakom sig. Man har bland annat varit med och sålt Soundtrap till streamingjätten Spotify – och varit ägare i 3D-bolaget Arcam som efter en sejour på börsen numera ägs av konglomeratet General Electric.

I den nuvarande portföljen finns en stor spridning mellan olika sektorer. Bland innehaven märks life science-bolaget Amra, e-handlaren Footway, e-bokstjänsten Nextory och läkemedelsbolaget Oncopeptides.

Läs mer: De tog in mest pengar under 2017 – här är årets 10 största rundor 

David Sonnek ber att få återkomma med en mer detaljerad beskrivning över hur han vill leda Industrifonden framåt – men betonar att han inte har rekryterats till vd-posten med ett specifikt uppdrag från styrelsen.

”Industrifonden ska finnas som en pålitlig investerare både när det är hög- och lågkonjunktur i branschen. Vi ska vara uthålliga oavsett om kurvorna pekar uppåt eller neråt på marknaden. Styrelsen förväntar sig nog att jag ska fortsätta förvalta denna stabilitet”, säger David Sonnek.

Industrifondens tidigare vd Anders Slettengren slutade nyligen för att ta upp en chefsposition på investmentbolaget Ratos. David Sonnek kommer att ta över rollen den 20 juni 2018, men fram till dess är han kvar på SEB och han beskriver avskedet från banken som smärtfritt.

Under det kommande året förväntar sig David Sonnek ett fortsatt gynnsamt klimat på den nordiska riskkapitalmarknaden.

”Aktiviteten kommer att vara hög eftersom att värderingarna har lugnat sig och förhoppningarna gällande tillväxttakten har blivit mer realistiska. Dessutom finns det en väldigt stark tillgång på investeringsobjekt”, säger David Sonnek.

”Marknaden har blivit det självspelande piano som alla har drömt om – där grundare som en gång tjänat stora pengar på framgångsrika försäljningar sätter igång nya bolag. Vi har också tillgång till affärsänglar i en omfattning som aldrig tidigare skådats i Sverige.”

Han tror att kapitalet under 2018 särskilt kommer att flockas runt startups som bygger sin affärsmodell på artificiell intelligens, AI, och blockkedjor.

”Det har länge pratats om AI och blockkedjor som en trend, men först nu börjar det komma bolag som verkligen använder tekniken på ett affärsmässigt sätt. Detsamma gäller för digital hälsa där startups växer fram på bred front”, säger David Sonnek.

Läs mer: Kartläggning: Här är storbankernas fintech-investeringar 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?