1515

Se upp mediebranschen – här är techjättarnas nya kassako

Reklam på mobilen är både Google och Facebooks nuvarande kassako. Men internetjättarna har siktet inställt på rörligt innehåll – och där verkar Amazon ha kommit längst.

Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.
Tv-serien ”Transparent" hör till Amazons egenproducerade innehåll.Foto:Amazon

Det var reklamintäkter i mobilen som stod bakom både Google och Facebooks starka resultat förra kvartalet. Men det råder ingen tvekan om vilket område som USA:s digitala jättar har i kikaren framöver. Det handlar om video på nätet.

”Vi är särskilt nöjda med våra framsteg inom video”‚ sa Facebooks vd Mark Zuckerberg efter att ha presenterat en kvartalsvinst på 18 miljarder kronor.

”Vi är på väg mot en värld där video står i centrum för alla våra tjänster.”

Läs mer: Rekordsiffror från Facebook – aktien rusar

Googles moderbolag Alphabets finanschef Ruth Porat:

”Våra fantastiska resultat för andra kvartalet... återspeglar de lyckade investeringar vi har gjort över många år i snabbt expanderande områden såsom mobilt och rörlig bild.”

Men inom video är det kanske e-handelsimperiet Amazon som har gjort störst framsteg under året.

Amazon kommer att investera dubbelt så mycket pengar i rörligt innehåll under senare delen av 2016 som under motsvarande period i fjol, uppger bolaget i samband med sin kvartalsrapport. Amazon kommer också att ”nära trefaldiga vårt kunderbjudande som avser egenutvecklade tv-serier och filmer”, enligt finanschefen Brian Olsavsky.

Amazon har redan flera egna tv-serier. Bland dem finns ”Transparent” och ”Mozart in the Jungle”. Därtill har Amazon köpt rättigheterna till det brittiska bilprogrammet Top Gear – för så  mycket som 2,2 miljarder kronor enligt sajten Geekwire – och inlett ett samarbete med stjärnregissören Woody Allen.

Techjättarnas framtidsspaningar antyder att den tuffast tänkbara konkurrensen väntar tv-branschen. Detta sedan Google och Facebook redan svalt merparten av mediehusens reklamintäkter. De två internetjättarna får idag 76 procent av alla annonsintäkter på nätet i USA, enligt undersökningar

Om Youtube var en tidig utmanare på området utvecklas nu fler tjänster på alla möjliga håll. Amazon lanserade till exempel i våras sin egen plattform för användargenererat innehåll, Amazon Video Direct, som utmanar Youtube.

Även Netflix får stå ut med Amazon som konkurrent sedan e-handlaren i år gjorde om sin Amazon Prime-tjänst så att prenumeranterna kan betala månadsvis för Amazons tv-serier och filmer.

Det återstår att se hur Googles och Facebooks planer tar form. Men räkna med att det blir något för tv- och filmbranschen att förhålla sig till.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?