1515
Annons

Scooterstriden tätnar – Voi kniper toppchef från Lime

Voi fortsätter scooterexpansionen. Nu snor man åt sig en av konkurrenten Limes toppchefer i striden om vem som ska dominera gatorna i Europa och Norden.

Svenska Voi Technology lanserade så sent som i går sina scootrar i ytterligare en europeisk stad. Den här gången blev det Köpenhamn som fick se scootrarna inta stadens gator. 

Läs mer: Voi lanserar i Köpenhamn – det här är stadens hårda krav på scooterbolaget 

Köpenhamns stad har ställt höga krav på säkerhet och parkering, vilket resulterat i flera överenskommelser mellan Voi och staden som bland annat innebar att scooterbolaget måste ha personal som kan hämta upp scootrar som lämnats på platser de inte får stå på. 

Läs mer: Stjärninvesteraren: Det här är storheten i de miljardvärderade elscooterbolagen 

Scootrarna måste också parkeras på speciella parkeringsplatser runt om i staden.

Samtidigt förväntas även amerikanska jätten Lime inta fler europeiska städer under året och striden mellan bolagen, på en marknad som spås omsätta miljarder, tätnar. 

Läs mer: Limes Sverigechef: ”Vi ska finnas i alla urbana miljöer” 

Nu visar det sig att Voi rekryterat en av Limes toppchefer i Europa. Noa Khamallah var tidigare chef över Limes globala expansion, men går nu över till svenska konkurrenten. 

”Med sin (Noa Khamallahs reds anm) erfarenhet av att hjälpa städer med vår typ av 'last mile' transportering i Europa samt att han varit den första att skapa policys för scootrar i större städer globalt, kommer han bli en värdefull tillgång i teamet”, säger Vois vd och medgrundare Fredrik Hjelm i ett uttalande.

Noa Khamallah kommer att ta rollen som chef över Vois globala strategi och leda expansionen företaget tagit sig an, inte minst i och med att bolaget i november lyckades ta in en investering på 452 miljoner kronor.

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Men även Lime verkar vara på väg att stänga en ny investeringsrunda. Enligt tech-sajten recode kommer bolaget ta in 400 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, från mestadels befintliga ägare. 

Bland ägarna finns bland andra Niklas Zennströms VD-bolag Atomico. Rundan innebär att Limes investering ligger på 2 miljarder dollar, motsvarande 18 miljarder kronor, pre money.

Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden 

De närmsta veckorna kommer Voi fortsätta att lansera i fler nordiska länder, meddelar man. Det innebär att vi snart sannolikt kommer se scootrar även i Norge och Finland.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?