1515
Annons

Scootern väcker ilska – Bird ökar miljardvärderingen

För ett par veckor sedan tog scooter-företaget Bird Rides in 1,3 miljarder kronor i nytt kapital. Men redan nu sparkar man vidare i en runda i kampen om el-scootrarna.

En av Bird Rides el-scootrar i Kalifornien, där den nu är förbjuden.
En av Bird Rides el-scootrar i Kalifornien, där den nu är förbjuden.Foto:Jeff Chiu

Startupbolaget Bird, som utvecklat en cykelpool för elektriska scootrar, kan öka på sin miljardvärdering ytterligare.

I slutet av maj tog man in 1,3 miljarder kronor i investeringar, en runda som leddes av Sequoia Capital. 

Läs mer: Kontroversiell scooter får miljardvärdering 

Men nu är det alltså dags igen. Enligt Financial Times satsar man på en ny runda och nu med målet siktat till nästan 1,7 miljarder kronor. Det skulle innebära en ny värdering på uppemot motsvarande 12 miljarder kronor för Bird, enligt Financial Times.

Kampen om el-scootrarna är tuff. På den nyknoppade marknaden finns, förutom Bird, jättar som Uber och utmanaren Lyft. 

Men det nya transportmedlet är kontroversiellt. Protester har väckts mot att el-scootrarna dominerar vägar och stadsmiljöerna och motståndare menar att scootrarna lämnas vind för våg på gatorna när brukarna är klara med dem för dagen. 

I staden San Francisco i Kalifornien hotas marknaden av ett förbud, enligt rapporter från bland andra Bloomberg har sparkcyklarna försvunnit från staden sedan förbudet trädde i kraft den 4 juni.

Innehåll från DeelAnnons

Svenska bolag anställer fler utomlands

Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.
Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Sverige är ett av de europeiska länder vars företag snabbast ökar sin anställningstakt utomlands. Det visar Global Hiring Report från Deel - ett bolag som möjliggör för företag att anställa vem som helst, var som helst.

– Vi märker en stor efterfrågan på våra tjänster, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Genom att använda data från över 100 000 kontrakt i 150 länder, och över 500 000 lönedatapunkter från Deel och tredjepartskällor, visar Deel vilka länder som anställer globalt, vem som anställs för vilka roller, och hur detta fenomen påverkar globala betalningar och löner. 

Trenderna granskades över sex månader, från januari till juni 2022. 

– Att Deel haft en rekordsnabb tillväxt ligger i linjer med flera större trender, som viljan till distansarbete i samband med pandemin, global brist på talang och en kulturförändring i vad en arbetsplats kan vara. Både arbetstagare och arbetsgivare tjänar på att gränserna suddas ut menar vi, säger Daniel Eisenberg, som själv leder Deels expansion i Norden på distans från Kenya. 

Deel hjälper i dagsläget över 50 svenska bolag att anställa och leda globala team. Sverige, som har en stark startup-sektor, har ett stort behov av att fylla positioner och hitta talang för att möjliggöra sina tillväxtresor. Svenska företag är, tillsammans med estländska och schweiziska, de företag i Europa som har snabbast växande anställningstakt utomlands, enligt Deels undersökning. 

– Svenska startups har problem med att anställa i den takt de växer i. I förlängningen hotar det Sveriges tillväxt, säger Daniel Eisenberg. 

– Genom att lämna över allt komplicerat pappersarbete och lokal arbetsrätt till oss kan bolagen fokusera på sin tillväxt och lyfta blicken från en svensk arbetsmarknad där det kan vara tufft att hitta rätt kompetenser. En duktig programmerare är en duktig programmerare, oavsett om hen sitter i Djakarta, Vasastan eller i Silicon Valley.

Letar i andra europeiska länder

Svenska företag vänder främst blickarna mot andra europeiska länder när de letar arbetskraft utomlands. Storbritannien, Polen, USA och Tyskland är populära arbetsmarknader bland svenska arbetsgivare, visar rapporten.  

– Hittar du en kandidat i Tyskland idag kan personen få lön via vår plattform redan i morgon. Vi har koll på de lokala lagarna. Om det till exempel sker en lagändring i Österrike en dag så uppdaterar vi dagen efter. Det måste gå fort, avslutar Eisenberg.

Utländska bolag vänder också blickarna mot Sverige när det är dags att anställa. De vanligaste rollerna företag från andra länder hittar i Sverige är dataanalytiker, mjukvaruutvecklare, designer, produktchef och affärsutvecklare. 

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera