1515

Schibsted tar in USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Schibsted tar hjälp från USA för att få igenom miljardbudet på Hemnet. Advokatjätten Cleary Gottlieb, som var med under Sonys köp av Ericssons mobilenhet, är med i processen, kan Di Digital avslöja.

Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.
Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.

Konkurrensverket hotade nyligen att stoppa Schibsteds uppköp av bostadssajten Hemnet, en affär värd 1,5 miljarder kronor. Myndigheten anser inte att affären ska genomföras ”i dess nuvarande form”.

Nu kavlar Schibsted upp ärmarna för att få sin vilja igenom. Förutom den svenska advokatbyrån Kastell har mediekoncernen anlitat den amerikanska advokatbyrån Cleary Gottlieb i uppköpsprocessen, enligt uppgifter till Di Digital.

Martin Frey, affärsområdeschef för Schibsteds marknadsplatser i Sverige, bekräftar informationen.

”Det stämmer. Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här och bidragit med sin erfarenhet från andra marknader”, säger Martin Frey.

Cleary Gottlieb är en av toppbyråerna inom förvärv och fusioner i USA men har även haft stora internationella kunder. Firman representerade exempelvis Sony under dess förvärv av Ericssons mobilverksamhet 2011, en affär som då värderades till strax under 10 miljarder kronor.

Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här.

Även advokatbyrån Vinge är inblandad i Hemnet-affären å Schibsteds vägnar, enligt uppgift till Di Digital. Advokatbyrån utsågs i fjol till Sveriges ledande inom förvärv och fusioner av Financial Times. Att Vinge skulle vara inblandad är däremot något som Martin Frey inte vill kommentera.

”Vi vill varken dementera eller bekräfta det. Men det här är en stor och komplex fråga så det är helt naturligt att man hämtar information eller input från flera olika håll”, säger han.


Martin Frey, affärsområdeschef på Schibsted, bekräftar att Cleary Gottlieb anlitats för att rådge i Hemnet-affären. Foto: Schibsted.

Schibsteds uppköpsbud på Hemnet föregicks av en utdragen budprocess där bland andra mediekoncernen Bonnier och riskkapitalbolaget Nordic Capital var inblandade.

”Vi är fortfarande övertygade om att vi är den bästa långsiktiga ägaren till Hemnet och att vi kan vidareutveckla marknadsplatsen och göra den riktigt bra för mäklare och slutkonsumenten. Vi är dessutom en neutral ägare i jämförelse med hur det ser ut i dag”, säger Martin Frey.

Hur mycket pengar Schibsted hittills har lagt ned för att få igenom Hemnet-affären är inte känt. Men av allt att döma rör det sig om ansenliga summor.

Enbart betalningen till  Fastighetsmäklarförbundet (FMF) för att få till en överenskommelse hamnade på 7,5 miljoner kronor, kunde Di Digital nyligen berätta.

Läs även: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Konkurrensverket befarar att Schibsteds köp av Hemnet skulle hämma konkurrensen på marknaden. Schibsted äger sedan tidigare bostadssajten Blocket Bostad. Inför Hemnet-affären licensierade mediekoncernen ut mäklardelen av Blocket Bostad till företaget Bovision, men bostadssajten är fortfarande i Schibsteds ägo.

I förra veckan lämnade Konkurrensverket in en såkallad ansökan om fristförlängning hos tingsrätten eftersom myndigheten anser sig behöva mer tid för diskussioner mellan parterna. Efter den 8 juli kommer Konkurrensverket besluta om det ska yrka på förbud eller inte.

Läs även: Ljusning för Schibsteds miljardbud på Hemnet


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?