1515
Annons

Schibsted tar in USA-advokater för att rädda Hemnet-affären

Schibsted tar hjälp från USA för att få igenom miljardbudet på Hemnet. Advokatjätten Cleary Gottlieb, som var med under Sonys köp av Ericssons mobilenhet, är med i processen, kan Di Digital avslöja.

Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.
Schibsted tar hjälp av New York-byrå för att ro hem Hemnet-affär.

Konkurrensverket hotade nyligen att stoppa Schibsteds uppköp av bostadssajten Hemnet, en affär värd 1,5 miljarder kronor. Myndigheten anser inte att affären ska genomföras ”i dess nuvarande form”.

Nu kavlar Schibsted upp ärmarna för att få sin vilja igenom. Förutom den svenska advokatbyrån Kastell har mediekoncernen anlitat den amerikanska advokatbyrån Cleary Gottlieb i uppköpsprocessen, enligt uppgifter till Di Digital.

Martin Frey, affärsområdeschef för Schibsteds marknadsplatser i Sverige, bekräftar informationen.

”Det stämmer. Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här och bidragit med sin erfarenhet från andra marknader”, säger Martin Frey.

Cleary Gottlieb är en av toppbyråerna inom förvärv och fusioner i USA men har även haft stora internationella kunder. Firman representerade exempelvis Sony under dess förvärv av Ericssons mobilverksamhet 2011, en affär som då värderades till strax under 10 miljarder kronor.

Schibsted har jobbat med Cleary Gottlieb i andra ärenden och byrån har gett en del input i det här.

Även advokatbyrån Vinge är inblandad i Hemnet-affären å Schibsteds vägnar, enligt uppgift till Di Digital. Advokatbyrån utsågs i fjol till Sveriges ledande inom förvärv och fusioner av Financial Times. Att Vinge skulle vara inblandad är däremot något som Martin Frey inte vill kommentera.

”Vi vill varken dementera eller bekräfta det. Men det här är en stor och komplex fråga så det är helt naturligt att man hämtar information eller input från flera olika håll”, säger han.


Martin Frey, affärsområdeschef på Schibsted, bekräftar att Cleary Gottlieb anlitats för att rådge i Hemnet-affären. Foto: Schibsted.

Schibsteds uppköpsbud på Hemnet föregicks av en utdragen budprocess där bland andra mediekoncernen Bonnier och riskkapitalbolaget Nordic Capital var inblandade.

”Vi är fortfarande övertygade om att vi är den bästa långsiktiga ägaren till Hemnet och att vi kan vidareutveckla marknadsplatsen och göra den riktigt bra för mäklare och slutkonsumenten. Vi är dessutom en neutral ägare i jämförelse med hur det ser ut i dag”, säger Martin Frey.

Hur mycket pengar Schibsted hittills har lagt ned för att få igenom Hemnet-affären är inte känt. Men av allt att döma rör det sig om ansenliga summor.

Enbart betalningen till  Fastighetsmäklarförbundet (FMF) för att få till en överenskommelse hamnade på 7,5 miljoner kronor, kunde Di Digital nyligen berätta.

Läs även: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Konkurrensverket befarar att Schibsteds köp av Hemnet skulle hämma konkurrensen på marknaden. Schibsted äger sedan tidigare bostadssajten Blocket Bostad. Inför Hemnet-affären licensierade mediekoncernen ut mäklardelen av Blocket Bostad till företaget Bovision, men bostadssajten är fortfarande i Schibsteds ägo.

I förra veckan lämnade Konkurrensverket in en såkallad ansökan om fristförlängning hos tingsrätten eftersom myndigheten anser sig behöva mer tid för diskussioner mellan parterna. Efter den 8 juli kommer Konkurrensverket besluta om det ska yrka på förbud eller inte.

Läs även: Ljusning för Schibsteds miljardbud på Hemnet


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?