1515
Annons

Schibsted blir majoritetsägare i second hand-app

Norska mediejätten Schibsted investerar i svenska Plick som erbjuder en marknadsplats och app för att köpa och sälja second hand-kläder och accessoarer. Plick grundades 2013 och har idag över en halv miljon användare.

Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick.
Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick.Foto:Pressbilder.

”Det faktum att Schibsted har visat en sådan tro på oss, ger oss ett stort förtroende för att fortsätta den spännande resa vi har inlett. De besitter kompetens som vi kan ta till oss och gör att vi kan skala vår verksamhet på den svenska marknaden”, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick, i ett uttalande.

Bolagets omsättning fyrfaldigades under 2020 till 588 000 kronor. Förlusten landade samma år på 3,8 Mkr.

Plick är en investering i ett tidigt skede för Schibsted och kommer att fortsätta drivas som ett fristående företag.

”Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för ”preloved fashion” bland unga konsumenter i Sverige. Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor. Det kompletterar också vårt syfte att bidra till en mer hållbar värld genom att ge människor möjligheter och hjälpa dem att göra smartare val. Dessutom är de aktiva i Sverige som är Schibsteds största nordiska marknad, så det här är verkligen en bra match”, säger Christian Printzell Halvorsen, chef för nordiska marknadsplatser inom Schibsted.

Läs mer: Från skam till glam när het second hand-marknad stöps om: ”Framtidens industri”
Läs mer:
Traderas ledning köper ut bolaget från Paypal – ska växa i utlandet

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Spelutmanaren öppnar lyxkontor i London

LONDON. På bara några år har Sharkmob blivit en av Sveriges största arbetsgivare i spelsektorn, nu öppnar bolaget ett nytt kontor på exklusiv adress i London.

Med sin kinesiska ägare Tencent i ryggen skyndar bolaget på med att utveckla två nya spel samtidigt.

”Vi ska växa med upp till 200–250 anställda här”, säger Sharkmobs vd Fredrik Rundqvist.

Sharkmobs grundare vd:n Fredrik Rundqvist och Martin Hultberg, ip- och kommunikationschef, i ett gamingrum på nya kontoret i London.
Sharkmobs grundare vd:n Fredrik Rundqvist och Martin Hultberg, ip- och kommunikationschef, i ett gamingrum på nya kontoret i London.Foto:Richard Ryan
Medarbetare spelar Bloodhunt på Sharkmobs nya kontor i London.Foto:Richard Ryan
Medarbetare spelar Bloodhunt på Sharkmobs nya kontor i London.Foto:Richard Ryan
Cecilia Bäckman, finanschef på Avalanche.
Cecilia Bäckman, finanschef på Avalanche.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera