1515

Scannad post ska locka småföretagare till Kivra

All post scannad och levererad digitalt till din företagsbrevlåda för 99 kronor per månad. Med detta erbjudande hoppas Kivra, med H&M:s vd som delägare, snabba på digitaliseringen och nå en ny målgrupp.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Efter fem år och närmare 150 miljoner kronor i riskkapital börjar den elektroniska e-brevstjänsten Kivra nå ut på bred front. 

Hela 1,6 miljoner svenskar använder nu tjänsten för att ta emot räkningar och annan officiell post i en digital brevlåda där man loggar in med bank-id. Och över 1 000 stora bolag och drygt 20 myndigheter är anslutna till systemet.

All post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt.

I slutet av mars släpptes Kivras företagsbrevlåda, en ny tjänst som lockat 7000 småföretag. Nu hoppas vd och grundare Stefan Krook locka än fler med ett nytt erbjudande.

Läs mer: Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

Med tjänsten Kivra Plus kan småföretagare få all sin post scannad och levererad digitalt till en särskild företagsbrevlåda. Tjänsten medför en startkostnad på 950 kronor och kostar sedan 99 kronor per månad. 

”Att hantera inkommande post är kanske inte den roligaste biten för företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda en tjänst där all post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt. På så sätt kan företag förenkla administrationen och istället fokusera på att göra det de är bra på, säger Stefan Krook, medgrundare och vd på Kivra.

Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år.

Han betonar att scanningen är en temporär lösning.

”Med detta påskyndar vi digitaliseringen och flytten mot digitala porton”, säger han.

Trots det breda genomslaget brottas Kivra fortfarande med lönsamhetsproblem. I fjol uppgick bolagets omsättning till cirka 7 Mkr, med en förlust på 22 Mkr.

Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell.

Krook menar dock att lönsamheten är inom räckhåll.

”Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år. Och vi hoppas bli lönsamma 2019”, säger han.

För att bolaget ska gå runt måste myndigheterna börja betala för sina utskick.

”Det har tillsatts en regeringsutredning som har tagit fram ett förslag till ersättningsmodell för digitalt porto. Remissvaren kom in under sommaren. Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell och kan få lönsamhet i bolaget”, säger han.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.

Huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?