1515

Scannad post ska locka småföretagare till Kivra

All post scannad och levererad digitalt till din företagsbrevlåda för 99 kronor per månad. Med detta erbjudande hoppas Kivra, med H&M:s vd som delägare, snabba på digitaliseringen och nå en ny målgrupp.

H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.
H&M:s vd Karl-Johan Persson (tv) och vd:n Stefan Krook (th) är bland Kivras investerare.

Efter fem år och närmare 150 miljoner kronor i riskkapital börjar den elektroniska e-brevstjänsten Kivra nå ut på bred front. 

Hela 1,6 miljoner svenskar använder nu tjänsten för att ta emot räkningar och annan officiell post i en digital brevlåda där man loggar in med bank-id. Och över 1 000 stora bolag och drygt 20 myndigheter är anslutna till systemet.

All post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt.

I slutet av mars släpptes Kivras företagsbrevlåda, en ny tjänst som lockat 7000 småföretag. Nu hoppas vd och grundare Stefan Krook locka än fler med ett nytt erbjudande.

Läs mer: Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

Med tjänsten Kivra Plus kan småföretagare få all sin post scannad och levererad digitalt till en särskild företagsbrevlåda. Tjänsten medför en startkostnad på 950 kronor och kostar sedan 99 kronor per månad. 

”Att hantera inkommande post är kanske inte den roligaste biten för företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu kunna erbjuda en tjänst där all post som inte skickas via Kivra scannas och levereras digitalt. På så sätt kan företag förenkla administrationen och istället fokusera på att göra det de är bra på, säger Stefan Krook, medgrundare och vd på Kivra.

Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år.

Han betonar att scanningen är en temporär lösning.

”Med detta påskyndar vi digitaliseringen och flytten mot digitala porton”, säger han.

Trots det breda genomslaget brottas Kivra fortfarande med lönsamhetsproblem. I fjol uppgick bolagets omsättning till cirka 7 Mkr, med en förlust på 22 Mkr.

Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell.

Krook menar dock att lönsamheten är inom räckhåll.

”Vi ska minst trefaldiga omsättningen till 21 miljoner i år. Och vi hoppas bli lönsamma 2019”, säger han.

För att bolaget ska gå runt måste myndigheterna börja betala för sina utskick.

”Det har tillsatts en regeringsutredning som har tagit fram ett förslag till ersättningsmodell för digitalt porto. Remissvaren kom in under sommaren. Om vi får en lag har vi en hållbar affärsmodell och kan få lönsamhet i bolaget”, säger han.

Kivra (NTL) har funnits som varumärke sedan 2013. Bolaget har dock sina rötter i två andra företag, Brevo och Kreditkopia, som båda grundades 2011.

Huvudägare är 41:an Invest (NTL), som ägs av Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Bolaget har även Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM (NTL) bland storägarna.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?