1515

SBAB köper mobiltjänst av KTH-företag

Den statliga bolånebanken SBAB har slutit en "hållbarhetsdeal" med det KTH-grundade energibolaget Greenely, vars mobilapp mäter hushållens elkonsumtion.

Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.
Greenely: Christina Skoglund, Business Developer, Tanmoy Bari, vd, Fredrik Hagblom, Product Manager och Muhammad Al Abassi, R&D Manager.

Affären kan sägas vara ett led i det hållbarhetsarbete som SBAB har velat profilera sig med under en tid och bankens vd Klas Danielsson är nöjd med det nya samarbetet.

"Vi har sedan ett år tillbaka valt att till 100 procent fokusera på vår bolåneaffär. För oss handlar det om alla aspekter på våra kunders boende och energiförbrukningen är en viktig del i den samlade hushållsekonomin. Därför har vi funderat på vilka mervärdestjänster vi ska kunna erbjuda framöver", säger han.

Greenelys mobilapp mäter användarnas elförbrukning genom att analysera den data som lagras i de smarta elmätarna som finns i många hem, samt ett antal andra parametrar. När man använder tjänsten syns ett träd på mobildisplayen, som vissnar vid en hög elförbrukning och grönskar vid en låg.

Tanken är att appen ska börja erbjudas SBAB:s kunder från och med årsskiftet och på Greenely ser man också fram emot samarbetet.

"Det känns givetvis stort. SBAB är vår första stora kund, samtidigt som vi i början hade lite svårt att förstå kopplingen mellan människors energiförbrukning och banksektorn. Men det blev tydligare med tiden", säger Greenelys vd Tanmoy Bari.

Vad SBAB betalar för användandet av Greenleys app vill ingen av parterna kommentera. Men givet affärens utformning är det högst rimligt att affären är värd ett sjusiffrigt belopp för energiföretaget. Exakt i vilken skala SBAB:s kunder inledningsvis ska få ta del av Greenleys tjänst är heller inte helt klart.

"Det är möjligt att vi börjar med ett mindre steg, till exempel med villakunderna", säger Klas Danielsson.

Totalt har banken i dag runt 160 000 hushåll som bolånekunder, samt ytterligare 100 000 hushåll på inlåningssidan. Greenely är ett relativt nystartat energiföretag, som är grundat av KTH-studenter och bildades så sent som februari 2014. Elmätarappen har helat tiden utgjort kärnan i startupbolagets verksamhet.

"Tjänsten är tänkt som ett verktyg för de som vill veta hur mycket pengar de kan spara genom minskad elförbrukning. Till skillnad från många andra liknande program krävs heller inte någon ytterligare hårdvaruinstallation, utan det räcker med att man har appen", säger Tanmoy Bari.

Läs mer: KTH-studenter bygger Snapchat för video.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?