Annons

Sana Labs anställer AI-proffs till grundarteamet

Anders Huss har gått från pilot vid flygvapnet till expert på artificiell intelligens. Nu lämnar han Watty för att stärka AI-kompetensen på edtechbolaget Sana Labs.

AI-proffset Anders Huss går över till Sana Labs där han ska vidareutveckla bolagets artificiella intelligens.
AI-proffset Anders Huss går över till Sana Labs där han ska vidareutveckla bolagets artificiella intelligens.Foto:Jack Mikrut

Anders Huss är inte den som den genomsnittliga technörden. Samtidigt som han arbetade som helikopterpilot för flygvapnet studerade han teknisk fysik vid KTH. Men även efter att han var klar med sin utbildning fortsatte han att intressera sig för artificiell intelligens. Till slut blev intresset så pass stort att Anders Huss sa upp sig för att återvända till KTH för att vidareutbilda sig inom maskinlärning. 

”Min drivkraft har alltid varit att pusha gränser, dels som stridsbåtschef i försvaret eller om det gäller att landa en helikopter när man flugit i hög fart på låg höjd. Men min absolut största passion är att pusha gränser inom AI”, säger Anders Huss när Di Digital träffar honom i ett av mötesrummen på Sana Labs kontor på kontorshotellet Alma i Stockholm.

Läs även: AI-teknik en utmaning för investerarna 

AI-bolaget Sana Labs specialanpassar utbildningar på nätet efter individens kunskaper och förmåga med hjälp av artificiell intelligens. Intresset för Sanas lösning har dragit till sig flera stora kunder men även investerare. Bland annat har Lundbergssfärens Katarina Martinson gjort sin första startupinvestering i utbildningsbolaget. 

Däremot har Sana velat förstärka kompetensen inom deep learning, som är en del av området maskininlärning genom artificiella neuronnät.

”Att sätta deep learning-modeller i produktion och kunna driva det allra senaste inom forskningen, det är en väldigt unik kunskap som få i Sverige har. Det är den som Anders delvis adderar till teamet”, säger Sanas vd och grundare Joel Hellermark.

Sanas grundarteam med vd Joel Hellermark, CTO Anders Huss och CMO Anna Nordell.
Sanas grundarteam med vd Joel Hellermark, CTO Anders Huss och CMO Anna Nordell.Foto:Jack Mikrut

Sana Labs grundarteam: Vd Joel Hellermark, tekniska chef Anders Huss och marknadschef Anna Nordell.

För Anders Huss är det här inte första AI-utmaningen inom en startup. Genom att välja att bli teknikchef på Sana Labs väljer han bort sin roll på AI-bolaget Watty, som har en tjänst för att minska elförbrukningen, men har under tiden fungerat som en rådgivare till Sana-teamet. 

”En aspekt är att jag har varit ganska delaktig som rådgivare och bollplank i Sana sedan starten. När jag nu går in i grundarteamet handlar min roll om att driva på den forskning som görs för förbättring av algoritmerna. Men även se till att vi får en bra match mellan det tekniska och produkten som kunden använder”, säger Anders Huss.

Läs även: Finansgräddan lockas till hans AI-bolag – ”Det här är framtiden” 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera