1515
Annons

Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Koreanska mobiljätten Samsung lanserar sin mobila betaltjänst Samsung Pay i Sverige. Enligt bolaget accepteras tjänsten redan av de flesta befintliga betalterminaler. 

Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut
Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut

Antalet mobila betalalternativ fortsätter att växa. Nu lanserar koreanska Samsung en betaversion av sin ”blipp”-tjänst Samsung Pay i Sverige. Nyheten presenterades vid en välbesökt dragning vid Epicenter i Stockholm under torsdagsmorgonen. På plats var bland annat många av de banker och kortbolag som samarbetar med Samsung.

”Vi valde Sverige eftersom ni ligger mycket långt fram inom digitala betalningar. Jag har hört att färre än 2 procent av transaktioner i Sverige görs med kontanter här”, säger Thomas Ko, som är global chef, ”global vice president” vid Samsung Pay.

Läs mer: Samsung Pay utmanar Apple och Google i Europa

Sverige är det första landet i Norden och det andra landet i Europa att få ta del av Samsung Pay. Koreanska Samsung är världsledande inom så kallade Android-telefoner och marknadsledande i Sverige.

”Vårt mål är att bli en av de ledande mobila plånböckerna i Sverige och världen”, säger Thomas Ko, som är en amerikan, men med rötterna i Korea.

Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar.

Han antyder att det kan ta ett år innan Samsung Pay har lanserats på bred front i Europa. 

Än så länge har Samsungs ärkerival Apple inte hunnit lansera sin snarlika betaltjänst Apple Pay i Sverige.

”Vi har ett annat erbjudande än Apple Pay. Men vi hoppas att många mobiltillverkare rullar ut nya tjänster. Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar bland världens konsumenter”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay presenteras som en enkel och säker mobil plånbok för betalningar i handeln. Den fungerar genom att användaren registrerar sitt befintliga betalkort i Samsung Pay-appen. Därefter kan man betala med mobilen genom att ”blippa” telefonen mot butikens betaldosa och godkänna med ett fingeravtryck.

Läs mer: Ökenvandringen fortsätter för Seamless mobila betaltjänst Seqr

Tjänsten skyddar bankuppgifterna på flera säkerhetslager. De tre främsta är fingeravtrycksverifiering, tokenisering (som bland annat skyddar kortnumret) och bolagets egen lösning Samsung Knox.

”Samsung har det säkraste betalsystemet inom Android-systemet”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay bygger på den idag utbredda NFC-tekniken (Near Field Communication), samt Samsungs specialutvecklade lösning Magnetic Secure Transmission (MST). I dagsläget är NFC-penetrationen endast cirka 10 procent på svenska marknaden, medan närmare alla befintliga terminaler redan är kompatibla med MST-tekniken, enligt bolaget.

Enligt bolaget kan Samsung Pay synkas med i princip alla nya och befintliga betalterminaler i Sverige. Handlarna behöver därmed inte uppgradera den befintliga tekniken.

”Vi har investerat i MST-teknik i våra telefoner så att man även kan använda Samsung Pay hos mindre, familjeägda butiker på landsbygden”, förklarar Thomas Ko.

Betaversionen av Samsung Pay lanseras med stöd av flera svenska banker och kortnätverk. Med början under torsdagen kan användarna betala med anslutna kort från Eurocard, Mastercard, Nordea, SEB och Visa. Inom kort kommer fler partners att anslutas, bland annat Entercard, Handelsbanken, ICA Banken, Rikskuponger samt Swedbank och Sparbankerna. 

Fotnot:
Med NFC och MST kan Samsung Galaxy A5, Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge användas för att göra säkra och kontaktlösa transaktioner nästan överallt där du kan betala med kort, enligt Samsung. Inom kort ska Samsung Pay även att fungera med smartklockan Samsung Gear S3 samt fler mobilmodeller.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera