1515
Annons

Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Koreanska mobiljätten Samsung lanserar sin mobila betaltjänst Samsung Pay i Sverige. Enligt bolaget accepteras tjänsten redan av de flesta befintliga betalterminaler. 

Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut
Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay. Foto: Jack Mikrut

Antalet mobila betalalternativ fortsätter att växa. Nu lanserar koreanska Samsung en betaversion av sin ”blipp”-tjänst Samsung Pay i Sverige. Nyheten presenterades vid en välbesökt dragning vid Epicenter i Stockholm under torsdagsmorgonen. På plats var bland annat många av de banker och kortbolag som samarbetar med Samsung.

”Vi valde Sverige eftersom ni ligger mycket långt fram inom digitala betalningar. Jag har hört att färre än 2 procent av transaktioner i Sverige görs med kontanter här”, säger Thomas Ko, som är global chef, ”global vice president” vid Samsung Pay.

Läs mer: Samsung Pay utmanar Apple och Google i Europa

Sverige är det första landet i Norden och det andra landet i Europa att få ta del av Samsung Pay. Koreanska Samsung är världsledande inom så kallade Android-telefoner och marknadsledande i Sverige.

”Vårt mål är att bli en av de ledande mobila plånböckerna i Sverige och världen”, säger Thomas Ko, som är en amerikan, men med rötterna i Korea.

Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar.

Han antyder att det kan ta ett år innan Samsung Pay har lanserats på bred front i Europa. 

Än så länge har Samsungs ärkerival Apple inte hunnit lansera sin snarlika betaltjänst Apple Pay i Sverige.

”Vi har ett annat erbjudande än Apple Pay. Men vi hoppas att många mobiltillverkare rullar ut nya tjänster. Än så länge har vi inte sett ett fundamentalt skifte mot mobila betalningar bland världens konsumenter”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay presenteras som en enkel och säker mobil plånbok för betalningar i handeln. Den fungerar genom att användaren registrerar sitt befintliga betalkort i Samsung Pay-appen. Därefter kan man betala med mobilen genom att ”blippa” telefonen mot butikens betaldosa och godkänna med ett fingeravtryck.

Läs mer: Ökenvandringen fortsätter för Seamless mobila betaltjänst Seqr

Tjänsten skyddar bankuppgifterna på flera säkerhetslager. De tre främsta är fingeravtrycksverifiering, tokenisering (som bland annat skyddar kortnumret) och bolagets egen lösning Samsung Knox.

”Samsung har det säkraste betalsystemet inom Android-systemet”, säger Thomas Ko.

Samsung Pay bygger på den idag utbredda NFC-tekniken (Near Field Communication), samt Samsungs specialutvecklade lösning Magnetic Secure Transmission (MST). I dagsläget är NFC-penetrationen endast cirka 10 procent på svenska marknaden, medan närmare alla befintliga terminaler redan är kompatibla med MST-tekniken, enligt bolaget.

Enligt bolaget kan Samsung Pay synkas med i princip alla nya och befintliga betalterminaler i Sverige. Handlarna behöver därmed inte uppgradera den befintliga tekniken.

”Vi har investerat i MST-teknik i våra telefoner så att man även kan använda Samsung Pay hos mindre, familjeägda butiker på landsbygden”, förklarar Thomas Ko.

Betaversionen av Samsung Pay lanseras med stöd av flera svenska banker och kortnätverk. Med början under torsdagen kan användarna betala med anslutna kort från Eurocard, Mastercard, Nordea, SEB och Visa. Inom kort kommer fler partners att anslutas, bland annat Entercard, Handelsbanken, ICA Banken, Rikskuponger samt Swedbank och Sparbankerna. 

Fotnot:
Med NFC och MST kan Samsung Galaxy A5, Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge användas för att göra säkra och kontaktlösa transaktioner nästan överallt där du kan betala med kort, enligt Samsung. Inom kort ska Samsung Pay även att fungera med smartklockan Samsung Gear S3 samt fler mobilmodeller.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?