1515

Samsung börjar sälja datorer i Sverige – har Apples kunder i sikte

Har Samsung samma dragningskraft i sitt varumärke som Apple? Det hoppas i alla fall den koreanska techjätten inför återlanseringen av laptops i Sverige. ”Vi positionerar oss för framtiden”, säger produktchefen Fredrik Pantzar.

Fredrik Pantzar på Samsung är ansvarig för pc-lanseringen i Norden. På bilden syns företagets nya Galaxy Book Flex.
Fredrik Pantzar på Samsung är ansvarig för pc-lanseringen i Norden. På bilden syns företagets nya Galaxy Book Flex.

Det var i samband med lanseringen av mp3-spelaren Ipod som Apple AAPL 0% Dagens utveckling lade grunden till sitt ekosystem. Den hett eftertraktade musikspelaren för ”tusentals låtar i din ficka” var länge låst till Apples datorer för synkronisering.

Snabbspolar vi 20 år framåt i tiden är Apples produktportfölj fortfarande – förmodligen – den mest eftertraktade totalt sett, trots att du i dag mycket väl kan ha en Iphone och samtidigt en pc.

”Operativsystemet som det var förr har spelat ut sin roll. I dag behöver du bara komma åt dina resurser, beroende på vad du använder. Det kan vara Googles mejl, Spotify eller dina bilder, men det spelar ingen roll vilket operativsystem du kör”, säger Samsungs Fredrik Pantzar.

Det talar för att det ekosystem han just nu marknadsför i Sverige kan lyckas.

Vi är redan störst i världen på mobiltelefoner och har varit ett tag

Samsung har förstås ett enormt ekosystem, sett till hela bolaget – från tv-apparater till tvättmaskiner.

Men kärnan i människors liv utgörs i dag av mobilen, surfplattan och persondatorn.  Möjligtvis går att argumentera för att även smarta klockor, hörlurar och tillbehör av den typen kan räknas in.

”Vi är redan störst i världen på mobiltelefoner och har varit ett tag”, poängterar Fredrik Pantzar.

Men efter några år utan datorer på den svenska marknaden är det nu alltså dags att börja erbjuda laptops igen – tre modeller, för att vara exakt.

Läs mer: Samsung rivstartar nya mobilåret – nu måste Apple jaga på riktigt

”Vi tycker inte riktigt att det är någon som tagit kommando på pc-marknaden. Ingen som gjort något folk verkligen vill ha och inga nyheter”, säger han och menar att Samsung tittar på pc-sidan på ett nytt sätt.

Det han framför allt nämner som nyckelfaktor bakom att ta tillbaka datorer till svenska kunder är trenden ”thin and light” – tunna och lätta datorer. En genre där bolaget tycker sig vara starka.

”Thin and light som segment har fördubblats de senaste fem åren. Även så kallade ’two in one’ växer, även om det inte går lika snabbt”, säger Fredrik Pantzar och syftar på datorer som också fungerar som surfplattor. Antingen genom att ta bort tangentbordet eller vrida skärmen så att tangentbordet göms.

Just surfplattor har inte rosat marknaden som många en gång förutspådde.

Läs mer: Test: Så bra är Apples nya Ipad Pro – ”Äntligen med muspekare”

”Vi ser att människor använder produkterna olika, men att de inte överger sin dator. På den är du mer kreativ och skriver, medan du kanske föredrar telefonen för sociala medier”, säger han och förklarar en annan trend: 

”Det vi också ser är att mobiloperatörerna börjar bli redo för ett abonnemang för kunderna, men över flera produkter. Det är något vi ser komma och en framtid vi vill positionera oss för”, säger han.

I ett sådant scenario skulle alltså Samsungs kunder kunna skaffa ett abonnemang – förmodligen 5g – och sedan ges tillgång till nätet i alla sina produkter.

Läs mer: Test: Det här behöver du för att få 5g – och så snabbt är det

Datorerna som släpps nu har dock varken 5g- eller 4g-kompabilitet, trots att samma produkter har det på andra marknader.

Känner ni att ert varumärke är starkt nog att locka in kunder som redan har era telefoner i det här ekosystemet?

”Ja, jag tror på vår ’fan base’. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på ekosystem som fungerar. Och vi får faktiskt frågor om var man kan hitta Samsungdatorer redan i dag, trots att vi inte haft dem på marknaden i Sverige på flera år.”

Hur ska ni sticka ut?

”Jag tycker att det finns ett hål på marknaden. Vi har funktioner som är unika, som till exempel att du kan ladda din telefon trådlöst genom att lägga den på datorns musplatta. Det ger en unik mobilitet. Och så är batteritiden väldigt bra i alla modeller – mellan 17 och 22 timmar.”

Datorerna kommer att lanseras med Windows 10 home edition. Processorerna är från Intel och Samsung säger att de siktar på det övre segmentet av laptops.

På andra marknader finns ännu fler modeller, några mobilprocessorer och operativsystemet Chrome os från Google. Om de kommer till Sverige vill Fredrik Pantzar inte spekulera i.

Läs mer: Börsraketen Beyond Meat öppnar fabriker i EU: ”Leder till lägre priser i Sverige”

Galaxy Book S
Galaxy Book S
Galaxy Book Ion
Galaxy Book Ion
Galaxy Book Flex
Galaxy Book Flex

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?