1515
Annons

Sämre än förväntat för MTG – aktien faller

Delningen av mediekoncernen MTG kommer inte att färdigställas under 2018. Det bekräftar vd:n Jörgen Madsen Lindemann i samband med att bolaget rapporterar en klart lägre vinst än förväntat för det andra kvartalet. Aktien faller som en sten efter missen.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTGFoto:Oskar Omne (Di)

Mediebolaget MTG:s resultat för det andra kvartalet blev klart sämre än väntat. Före skatt landade resultatet på 419 miljoner kronor mot analytikernas förväntningar på 502 Mkr.

Rörelseresultatet blev 426 Mkr, även det klart under SME Direkts väntade 517 Mkr. På årsbasis ökar dock vinsten från 369 Mkr motsvarande period i fjol.

I den inledande handeln på Stockholmsbörsen, strax efter klockan 10 på onsdagen, hade MTG:s aktie fallit med drygt 18 procent och handlades för cirka 312 kronor.

Omsättningen för koncernen uppgick till 5,01 miljarder kronor under det andra kvartalet 2018, en i sammanhanget rekordhög siffra som kan jämföras med 4,24 miljarder ett år tidigare. Intäkterna låg ungefär i linje med analytikernas förväntningar.

En stundande uppdelning väntar för Stenbeckssfärens mediekoncern. Det ena bolaget, Nordic Entertainment Group, ska ta hand om tv-verksamheten och streaming av serier och film. Det andra bolaget, som fortsatt kommer gå under MTG:s flagg, ska satsa på e-sport och spel. 

Läs mer: MTG köper resten av Zoomin.TV 

MTG:s vinst tyngs bland annat ner av transaktionskostnader på 32 Mkr som hänförs till den pågående uppdelningen, men även den tidigare föreslagna fusionen med det danska telekombolaget TDC som snabbt klappade ihop.

”Vi har naturligtvis kostnader i samband med omorganisationen inför uppdelningen, vilket har påverkat både jämförelsestörande poster och centrala kostnader”, skriver Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, i rapporten.

Tidigare har Jörgen Madsen Lindemann sagt att delningen av koncernen skulle ske under andra halvan av 2018. I rapporten bekräftar MTG att planerna har försenats, sedan storägaren Kinnevik i juni meddelat att de ska dela ut hela sitt innehav i MTG till sina aktieägare under tredje kvartalet i år.

Det innebär i sin tur att MTG:s plan att dela ut aktier i nya Nordic Entertainment Group inför en börsnotering bordläggs. Processen måste bland annat godkännas vid en extra bolagsstämma och "kommer nu inte vara genomförd under 2018", heter det.

Läs mer: MTG-chefen om framtiden: "Svårt att kopiera oss inom e-sport" 

Jørgen Madsen Lindemann uppger samtidigt att MTG fortsätter att leta efter nya investerings- och konsolideringsmöjligheter.

Divisionsmässigt kom försäljningen inom tv-verksamheten Nordic Entertainment in som väntat, eller till och med ett par procent högre än snittprognosen från SME Direkt. Däremot nådde MTGx, som i grova drag består av det som kommer att vara MTG efter uppdelningen, inte upp till förväntningarna.

"Vi förväntar oss begränsad försäljningstillväxt inom våra e-sportsverksamheter under andra halvåret men förlusterna förväntas minska", skriver Jörgen Madsen Lindemann i rapporten.


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?