1515

Samlar dina försäkringar i sin app – tar in 4 miljoner: ”Har 6000 användare”

Den digitala försäkringsrådgivaren Insurely tar in knappt 4 miljoner kronor inför en bredare lansering av sin app. ”Det är väldigt svårt för konsumenter att ha koll på allting”, säger medgrundaren Lotta Rauséus.

Insurelys två grundare Lotta Rauséus och Martin Einemo.
Insurelys två grundare Lotta Rauséus och Martin Einemo.Foto:Press.

Techbolaget Insurely har byggt en app som låter konsumenter få tillgång till alla sina försäkringar. Målet med tjänsten är att kunderna ska kunna säkerställa att de inte har två eller fler försäkringar för samma ändamål, eller att man saknar en viktig försäkring. 

Nu tar bolaget bakom plattformen in 3,7 miljoner kronor i nytt kapital från en rad affärsänglar.

”Vi har lanserat en första version av tjänsten och har redan drygt 6 000 användare. Nu ska vi först och främst investera i fortsatt produktutveckling och marknadsföring för att nå ut bredare”, säger marknadschefen Lotta Rauséus.

Bland investerarna utmärker sig Elias Jacobson, som tidigare var vd på AI-bolaget Peltarion och Robert Chirico Willstedt, medgrundare av mobilspelet Quizkampen.

Bakom Insurely, eller The Great Collective som bolaget heter på pappret, står Martin Einemo och Lotta Rauséus. De båda arbetade tidigare som konsulter på Ernst & Young. Till medgrundarna räknas även Johan Forsman och Eric Sevelius som byggt den tekniska plattformen.  

Appen är gratis att använda för kunderna. Efter att de loggat in med hjälp av bank-id sammanställer Insurely en bild av konsumentens alla försäkringar.

”Vi är unika i Sverige. Det finns ett fåtal liknande aktörer utomlands men inga direkta konkurrenter, därför vill vi ganska snabbt expandera internationellt”, säger hon.

Lotta Rauséus säger att det inte är helt ovanligt att ett hushåll har upp till tio olika försäkringar, utspridda på ett antal olika bolag.

”I appen visualiserar vi både dina privata försäkringar och de som du har hos arbetsgivaren. Det är väldigt svårt för konsumenter att ha koll på allting. Vi vill bli den digitala försäkringsrådgivaren”, säger hon.

Läs mer: Här är startupbolaget som säkrar dina försäkringspengar 

Tanken är att under hösten lägga till en funktion som göra att kunderna även kan byta eller lägga till försäkringar direkt i appen. Det är också så bolaget ska tjäna sina pengar.

Insurely kommer ta en procentandel på varje försäkring som säljs genom plattformen, genom att ta betalt av försäkringsbolagen.

”Insurely kommer att vara en så oberoende och transparent aktör som möjligt. Det kommer att vara tydligt vilka bolag vi säljer från och inte, och alla erbjudanden syns och jämförs i appen”, säger hon.

Det finns andra digitala uppstickare på försäkringsmarknaden som vunnit mark den senaste tiden. Insurello är till exempel ett teknikbolag som hjälper användare att få ut sin rättmätiga ersättning från olika försäkringsbolag, medan Hedvig ger ut egna hemförsäkringar genom sin app till över 15 000 svenskar.

Lotta Rauséus menar att däremot inte är aktuellt för Insurely att ge ut egna försäkringar i ett första skede.

”Vi tror att konsumenter fortsatt vill köpa starka varumärken. Men det behöver bli mer lättillgängligt. Framöver kan vi titta på att ge ut egna försäkringsprodukter, om efterfrågan finns. Vi utesluter ingenting”, säger hon.

Läs mer: Försäkrar 15 000 svenskar – Hedvig tar in 100 miljoner kronor i riskkapital 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?