Den dansk-svenska mobilitetstjänsten Cogo tar in ytterligare 8,5 miljoner i kapital. På sikt ska användarna av bolagets app kunna betala för och låsa upp fordon från över 250 operatörer i 700 städer. Först ut är Sverige och Danmark.
Per Mattsson
Text
Cogo, grundare: Martin Røssell, Bibi Blomqvist och Robin Eriksson.
Cogos grundidé är enkel och påminner ganska mycket om det vi blivit vana vid när det gäller bland annat hotell- och flygbokningar, nämligen att du ska kunna hitta och jämföra alla delade mobilitetstjänster på ett och samma ställe.
Tjänsten har växt rejält sedan Di senast skrev om Cogo. I appen samlas i dag elscootrar, cyklar, mopeder och bilar från cirka 250 olika operatörer, däribland Voi, Tier, Lime och Bolt, i över 700 städer. Tjänsten har i dag cirka 100.000 användare som har gjort runt en miljon sökningar.
”Vi har användare över hela världen, men framför allt i Sverige, Italien och Spanien. Vi har till och med haft en användare på Antarktis, men den lär inte hittat många fordon”, säger Robin Eriksson, medgrundare och vd, som tillsammans med Martin Røssell och Bibi Blomqvist driver bolaget.
Du kan alltså på ett och samma ställe se var alla lediga delade fordon befinner sig. Men appen saknar idag något som de flesta användare vill ha. Det ska det nya kapitalet råda bot på.
”Just nu startar du Cogo, hittar ditt fordon, men när det är dags att boka en resa skickas du till operatören för att låsa upp och betala. Nu integrerar vi en betallösning i appen”, säger han.
Det nya kapitalet, 8,5 miljoner kronor, kommer från både nya och gamla investerare. Nya är Morph Capital, EIT Urban Mobility, chefer från Valtech/eCapacity och eTraveli. Bland de tidigare investerarna återfinns PreSeed Ventures och Momondos tidigare VD Pia Vemmelund. Företaget har hittills tagit in totalt 20 miljoner kronor i två investeringsrundor.
Nu inleds arbetet med att bygga om tjänsten så att mobilitetstörstande stadsbor inte längre ska behöva ha en uppsjö av olika appar i sina mobiler. Men det är ett gediget arbete som ligger framför Cogo.
”Det kommer ju ta tid att få fatt på alla operatörer. Vi börjar i Danmark och Sverige och sen tar vi det steg för steg. man ska aldrig ge deadlines, men jag är ganska säker på att vi kommer ha det uppe innan årets slut”, säger Robin Eriksson.
Den europeiska marknaden för delad mobilitet har i dag ett uppskattat värde på runt 70 miljarder euro. Enligt konsultföretaget McKinseys beräkningar kommer den växa till mellan 150 och 200 miljarder euro till 2030. Cogos plan är att hänga med i den utvecklingen, och finnas på fler marknader framöver.
”Om några år vill vi gå in i USA, och i Asien där det finns galet många människor som använder delade cykeltjänster. Så det är en enorm marknad. Där vill vi vara”, säger Robin Eriksson.
Innehåll från ThriveDXAnnons
ThriveDX tillhandahåller ett människofokuserat tillvägagångssätt för säkerhetsmedvetenhet
Med den snabba tekniska och digitala utvecklingen är det en växande utmaning för varje organisation att hålla de anställda uppdaterade om säkerhet och de senaste cyberhoten. Det globala säkerhetsföretaget ThriveDX strävar efter att bygga upp en ny digital arbetsstyrka för att påskynda övergången till den digitala tidsåldern, med en unik utbildningsmodell som syftar till att fortbilda och omskola medarbetare.
Även om edgepoint-system genom åren har utvecklats för att bättre upptäcka ransomware- och malware-attacker ger ingen teknik ett 100-procentigt skydd. Den mänskliga faktorn är fortfarande den främsta säkerhetsrisken för företag av alla storlekar.
– Cyberbrottslighet har utvecklats till en sofistikerad verksamhet som omsätter flera miljarder dollar och vars huvudsyfte är att ta sig förbi etablerade försvarssystem, säger Roy Zur, vd för ThriveDX Enterprise. På dagens digitaliserade arbetsplats läggs allt mer ansvar på de anställda för att upprätthålla konto- och applikationssäkerheten och ändå är de flesta inte korrekt och konsekvent utbildade.
Detta vill ThriveDX ändra på med interaktiva, webbaserade utbildnings- och simuleringslösningar, vilka är utformade för livslångt lärande inom cybersäkerhet. Varje lösning är skräddarsydd för det aktuella företagets unika behov, med målet att ge de anställda nödvändiga kunskaper och färdigheter – oavsett förkunskaper.
ThriveDX erbjuder också program för studenter som vill etablera sig i cybersäkerhetsbranschen, med målsättningen att möta den digitala kompetensbrist som råder globalt. Aktuella studier visar att det för närvarande finns uppskattningsvis 3,4 miljoner lediga jobb inom branschen. Denna brist främjar digitala klyftor och skapar en fruktbar miljö för cyberattacker.
– Vi är det enda företaget som på ett heltäckande sätt tar itu med kompetensbristen via helhetslösningar som adresserar den mänskliga faktorn i cybersäkerhet. ThriveDX erbjuder sina kunder cybersecurity-lösningar för lärande, utbildning och simulering som går längre än att bara öka medvetenheten, säger Zur.
Baserat på verkliga tillämpningar
ThriveDX:s adaptiva utbildningsprogram uppdateras kontinuerligt med nytt innehåll för att hantera verkliga hot. Programmet – Enterprise Suite – erbjuder relevant cyberutbildning för alla positioner inom organisationen, allt från utbildning om phishing och säkerhetsmedvetenhet till specialiserad applikationssäkerhet för utvecklare och till och med Cyber Academy för nästa generations säkerhetspersonal. Sviten kombinerar praktiska övningar med en känslomässig reaktion för att befästa inlärningsupplevelsen och ändra de anställdas beteende genom förändrade vanor.
– Vår modell har skapats utifrån övertygelsen att utbildningar i cybersäkerhet måste anpassas till de anställda – vi kallar det för säkerhet med en mänsklig faktor, säger Zur. En storlek passar helt enkelt inte alla. Till exempel kommer icke-tekniska anställda i marknadsföringsteamet inte att ha samma säkerhetsförmåga, färdigheter eller utbildningsbehov som ingenjörer i utvecklingsteamet.
Investera i ökad konkurrenskraft
Att investera i sina anställda på det här sättet ger ThriveDX kunder en rad olika fördelar. Förutom minskad risk från cyberhot bidrar relevant expertis på området också till ökad trygghet och motivation bland de anställda, vilket i sin tur leder till stimulerad tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Chefer kan enkelt se sina anställdas framsteg genom en intuitiv instrumentpanel för rapportering i realtid. Automatiska månadsrapporter gör det möjligt för säkerhetspersonal att mäta framstegen, samtidigt som de behåller full kontroll och insyn i programmet. Detta ger insikter som är lätta att förstå, dela och agera på.
– Det ultimata målet för varje säkerhetsexpert är att få varje anställd engagerad i sin säkerhetsmedvetenhet och utbildning och skapa en kultur där hela teamet i princip bildar en mänsklig brandvägg inom organisationen, säger Zur. Generisk utbildning i säkerhetsmedvetenhet gör raka motsatsen. Den åstadkommer ingenting annat än att bocka i en checkbox för regelefterlevnad och kan vara potentiellt skadlig för din säkerhetskultur. ThriveDX utbildning är inriktad på verkliga tillämpningar och kombinerar kunskap, problemlösning och kreativitet.
Att bygga upp framtidens cyberpersonal
ThriveDX:s företagslösningar för cybersäkerhet har mer än 10 miljoner slutanvändare och över 500 företagskunder i 60 länder över hela världen. Förutom att erbjuda toppmoderna utbildningslösningar arbetar ThriveDX för att locka fler elever till det tekniska området genom en cyberbootcamp-utbildning och ett matchningsprogram för arbetsgivare. Bolaget är det enda företag som erbjuder denna resa från klassrum till styrelserum inom cybersäkerhet. ThriveDX har hjälpt nästan 50 000 studenter från bootcamps att få jobb inom cybersäkerhet.
– Det här är inget vi kan vänta på. Vi går in i en ny tidsålder och måste förändra den globala arbetskraften nu, med ett generationsöverskridande perspektiv. Vi har för avsikt att leda vägen.