1515
Annons

"Samarbeten livsavgörande för Spotify"


Både Telia och Spotify blir starkare tillsammans. För Spotify kan utökade samarbeten vara ett viktigt drag när Apple Music snart slår ned på marknaden.

Foto:Joey Abrait

För två år sedan valdes Spotifygrundaren Martin Lorentzon in i Telia Soneras styrelse. Det verkar ha blivit början på en kärleksaffär mellan de två bolagen. Matchingen är enkel att se redan vid en första anblick:

  • Spotify behöver växa rejält för att nå stordriftsfördelar. Inte minst nu när Apple, med en krigskassa på smått ofattbara 1630 miljarder kronor, kastar sig in på marknaden. 
  • Telia Sonera dras med operatörsmarknadens stora utmaning: Priset på datatrafik pressas nedåt och allt mer pengar går istället till så kallade OTT-tjänster (over-the-top) som Facebook och Spotify. 

Läs mer: Telia köper in sig i Spotify

Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare.

Tillsammans blir de båda starkare där de i dag är svaga. För Spotify är Teliaaffären ett rimligt svar på Apples lansering av Apple Music. Telia Sonera är, om än inte Apple-stort, så i alla fall ett stort bolag. Via sina intressebolag är Telia Sonera en av de största mobiloperatörerna i Norden och Baltikum men också i Ryssland och Turkiet. Daniel Ek gav själv en vink om vad som skulle hända i en DN-intervju häromveckan:

“Vi vill nå ut med vår plattform. Det enda fallet där vi skulle vara intresserad av att sälja företaget är om någon skulle erbjuda möjligheten till en större plattform”.  

Telia och Spotify samarbetar redan sedan fem år tillbaka. En trolig följd av affären är att Telia och Spotify i ännu högre utsträckning än kommer att sälja sina tjänster i paketlösningar. Telia ger Spotify en direkt kanal till hundratals miljoner mobilanvändare. Det kan användas av Spotify för att höja tillväxten av betalande, eller i alla fall via Teliaabonnemang betalande, användare avsevärt. Den typen av samarbeten kan vara ett livsavgörande drag för Spotify. Men trots det är det svårt att se att det skulle räcka för att behålla förstaplatsen på marknaden när Apple Music snart rullas ut. 

Det är lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa.

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify

Telia då? Till att börja med är det lätt att konstatera att Telias varumärke vinner betydligt mer på att förknippas med Spotifys än vice versa. Genom att baka in Spotifykonton i sina abonnemang får Telia också ett viktigt vapen för att värva nya kunder utan att ge sig in i priskrig med konkurrenterna. Telias vd Johan Dennelind har sedan han tog över för två år sedan satsat på närmarknaderna som Norge, Danmark och Sverige. Med Spotify i portföljen får Telia en starkare ställning i Norden där musiktjänsten har extremt många användare. 

En lite lustig konsekvens av affären är att en halv miljon svenskar, via sina Teliaaktier, nu blivit indirekta delägare i Spotify. Liksom svenska staten som nu (med lite god vilja) kan lista ett av internetindustrins hetaste bolag bredvid SJ och Systembolaget.  

Läs mer: Poddar och video i "nya" Spotify

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera