1515

Säljer träningskläder till 150 länder – nu tar duon in 60 miljoner kronor

Nätbutiken Aim'n säljer egendesignade träningskläder med hög lönsamhet och växer med 80 procent på årsbasis.  ”Målet är att nå fler kvinnor världen över”, säger medgrundaren Helen Van efter bolagets första riskkapitalrunda.

Helen Van och Tekla Acs på Aim'n som säljer träningskläder till kvinnor på nätet.
Helen Van och Tekla Acs på Aim'n som säljer träningskläder till kvinnor på nätet.

Den svenska e-handelsbutiken Aim'n säljer i dag träningskläder till kvinnor i 150 länder. 

Nu tar bolaget – vars resa började för sex år sedan med en serie inlägg på Instagram av grundarna Helen Van och Tekla Acs – in sina första pengar utifrån.

Läs även: Sociala medier satte fart på Aim'n: ”Sålde slut på 4,5 timme”

Investeringen på 60 Mkr som kommer från Boo.com-veteranen Patrik Hedelins riskkapitalbolag Eequity är en av de större som har gjorts på senare år i ett svenskt startupbolag med ett helkvinnligt grundarteam.

”Vi är tacksamma över den här resan och jättetaggade inför framtiden. Vi ska fortsätta att sikta högt”, säger Helen Van.

”Vi hade båda länge drömt om att driva eget, designa träningskläder och kunna påverka kvinnor positivt. Eftersom Aim'n gick över förväntan från start tog det inte lång tid innan våra sambor sa upp sig från sina jobb och började jobba heltid med oss”, säger Tekla Acs, vars sambo Robin Mostacero i dag är vd för den svenska grenen av Aim'n.

För räkenskapsåret som slutar i mars räknar bolaget med en omsättning på 120 miljoner kronor och en marginal på omkring 25 procent. Enligt Eequity växer bolaget nu med 80 procent på nätet på årsbasis.

Investeringen ska bland annat användas till att bredda produktsortimentet, öka marknadsföringen och att nyanställa.

”Det är många projekt och drömmar vi inte kunnat genomföra för att vi inte har haft tid eller tillräckligt med kapital, men som vi kan lägga fokus på nu”, säger Tekla Acs.

”Målet är att nå fler kvinnor världen över”, lägger Helen Van till.

Huvudkontoret ligger i Halmstad och dessutom har man kontor i Kina och ett dotterbolag på Nya Zeeland. Det sistnämnda landet har jämte Sverige seglat upp som den viktigaste marknaden. 

Kontakten med kunderna sker fortfarande främst genom sociala medier som Instagram och Facebook. Sin spets har bolaget i den nära kontakten med kunderna, enligt grundarduon.

”Vi är väldigt värdestyrda och det har varit viktigare att kunna påverka än att tjäna pengar. Vi behöver inte låtsas för att bygga vårt varumärke utan har helt utgått ifrån vad som känns rätt”, säger Tekla Acs.

Patrik Hedelin, medgrundare på Eequity – som tidigare har investerat i snabbväxande svenska nätbutiker som Na-kd, Footway och Ideal of Sweden – har stora förhoppningar på sitt nytillskott.

”Det är kvinnliga grundare som säljer till andra kvinnor och vi gillar kombinationen av hög tillväxt och hög lönsamhet. Vi tänker att Aim'n ska kunna bli ett nytt miljardbolag i vår portfölj”, säger han.

Läs även: Boo.com-veteranen plockar in miljardbelopp i ny rekordfond


Fakta: Det här är Aim'n

Gör: Säljer träningskläder till kunder i 150 länder.

Grundare: Tekla Acs och Helen Van.

Var: Huvudkontoret ligger i Halmstad men bolaget har även kontor i Kina och ett dotterbolag på Nya Zeeland.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?