1515

Säljer spelbolag för 700 Mkr

Svenskgrundade Optimizer Invest säljer sitt bettingbolag Betit Group och innehavet i spelbolaget Igaming Cloud till norska Gaming Innovation Group. Affären är värd drygt 700 miljoner kronor i aktier.

Optimizer Invest-gänget från vänster: Mikael Riese Harstad, partner, Neville Pullicino, finanschef, André Lavold, partner, Christoffer Hartmann, juridiskt biträde, Bianca Samuelsson, vd-assistent, och Henrik Persson Ekdahl, partner.
Optimizer Invest-gänget från vänster: Mikael Riese Harstad, partner, Neville Pullicino, finanschef, André Lavold, partner, Christoffer Hartmann, juridiskt biträde, Bianca Samuelsson, vd-assistent, och Henrik Persson Ekdahl, partner.Foto:Optimizer Invest

Optimizer Invest (NTL), bolaget bakom noteringen av Catena Media, säljer sitt bettingbolag Betit Group och innehavet i spelbolaget Igaming Cloud. Köpare är norska Gaming Innovation Group, noterat på Olsobörsen. Betalning sker via aktier värda totalt drygt 700 miljoner kronor.

Betit Group grundades 2013 och står bland annat bakom casinosajterna Thrills, SuperLenny och Kaboo. I dag har koncernen 100 anställda och genererar cirka 470 miljoner kronor årligen i bruttospelintäkter.

Tanken är att vi ska ta en aktiv roll.

”Det känns superspännande. Vi startade Betit från scratch för tre år sedan och har byggt upp ett solitt team med tre bra varumärken sedan dess. Affären med är naturligt nästa steg i bolagets tillväxtstrategi,” säger Henrik Persson Ekdahl, partner på Optimizer Invest.

Optimizer Invests del i affären uppgår till cirka 130 miljoner Gaming Innovation Group-aktier. Vid onsdagens stängningskurs på 3,25 norska kronor uppgår de till ett värde av cirka 420 Mkr. Affären innebär att Optimizer Invest blir största ägare i Gaming Innovation Group med en ägarandel på 15,9 procent.

”Vårt lockupavtal är 18 månader. Men vi ser långsiktigt på detta. Tanken är att vi ska ta en aktiv roll i det gemensamma bolaget. Om det blir som rådgivare eller i form av en styrelseplats är ännu inte bestämt”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Gaming Innovation Group är ett internationellt internetspelbolag med starka marknadspositioner inom framför allt molntjänster, livebetting och kasinon. Bolaget är störst i Europa i sitt slag med totalt 300 anställda. Huvudkontoret finns på Malta.

”Betit får nu tillgång till alla dessa resurser, vilket möjliggör en ännu mer aggressiv expansionstakt”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Optimizer Invest är en slags kombinerad startupfabrik och riskkapitalbolag med kontor på Malta, i London och Marbella. Bolaget grundades 2012 av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Riese Harstad samt norrmannen André Lavold.

Samtliga var med och byggde upp Betsafe, som såldes till Betsson för cirka 70 miljoner euro i juni 2011, och alla har en bakgrund inom att starta, sälja och notera bolag inom den lukrativa bettingsektorn.

Bolaget noterade tidigare i år casinobolaget Catena Media, med ett börsvärde på 2,9 miljarder kronor. Man har även ett 20-tal bolag i portföljen.

Läs mer: Ringer in 310 Mkr till startup-köp

Optimizer har tidigare i år uppmärksammats för ett nytt hemligt projekt på Malta som ska ledas av Anders Berglund, tidigare vd för Google Sverige.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?