1515
Annons

Säljer hälsningar från kändisar – fick idén efter möte med Elon Musk

Ett bröllop och en middag med Elon Musk lade grundidén till Memmo – en plattform där fans kan köpa en personlig hälsning av sin idol. Redan innan lansering har bolaget tagit in 20 miljoner kronor från flera namnkunniga affärsänglar. Nu rullar de för första gången ut tjänsten, med Sverige som start. 

Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.
Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.Foto:TT

Kunden går in på Memmos hemsida, väljer en kändis som passar, skriver ihop en förfrågan och håller tummarna för att profilen tackar ja till uppdraget. Är så fallet kommer det snart tillbaka en personlig hälsning – så låter grundidén till plattformen Memmo. 

”Den här typen av meddelanden är perfekta för ett bröllop eller en födelsedag, men också för den som vill skicka en annorlunda jul- eller nyårshälsning. Vi tror också att meddelanden som ska motivera ett idrottslag, peppande hälsningar eller roliga festinbjudningar kan bli populärt”, säger Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo.

Han har grundat bolaget tillsammans med Tobias Bengtsdahl, som tidigare har jobbat med den operativa verksamheten på budfirman Budbee och matleverantören Wolt – där han ansvarade för den svenska marknaden. Själv har Gustav Lundberg Toresson tidigare jobbat med marknadsexpansion på Boston Consulting Group i Mellanöstern och på videoplattformen Seenthis, vilket kvalade in honom på Forbes lista ”30 under 30 – Media & Marketing”.

Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.
Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.Foto:Press

Han berättar att grundidén till Memmo delvis är inspirerad av ett bröllop – och en middag med Teslagrundaren Elon Musk.

”Jag var på en middag i Los Angeles hos en vän när det visade sig att en av gästerna var gammal vän med Elon Musk, som kom dit senare på kvällen. Vi pratade, och det är ett minne som hängt med länge. Det fick mig att börja fundera på den här positiva känslan, den inspirerande effekten av att ha ett personligt möte med någon man ser upp till.”

När Gustav Lundberg Toresson några år senare var på ett bröllop i Frankrike, där en fransk fotbollsspelare hade spelat in en personlig hälsning till brudgummen, insåg han att det hade varit krångligt att få videon gjord.

Responsen hittills har varit överväldigande positiv

Det blev starten till Memmo, som i dag fredag rullar ut i Sverige som första land. Men redan nästa år finns planer på expansion inom Europa. 

”Memmo är ett av de allra första bolagen som testar den här typen av tjänst på europeisk mark, och förmodligen det första i Skandinavien”, säger vd:n. 

Fenomenet har vunnit desto mer mark i USA där kändisar som Snoop Dogg, som kammar hem 3 000 dollar per uppdrag, och realitystjärnan Caitlyn Jenner, som kostar 2 500 dollar, säljer personliga hälsningar. 

Priserna på Memmo sätts av profilerna själva. Hittills har arvodena satts på desto mer blygsammare nivåer än de amerikanska motsvarigheterna. I dagsläget kostar ett meddelande från 200 upp till 1 000 kronor

När den här intervjun görs har ni inte ens släppt tjänsten i Sverige. Vad är det som gör er så självsäkra att ni klarar av att expandera internationellt? 

”Det är en kombination av flera saker. Dels har vi samlat ihop ett starkt team med relevant bakgrund, dels har vi en såpass stark investerarbas som hjälper oss och rådgiver oss och dels har responsen hittills varit överväldigande positiv.”

Som en av nycklarna till att lyckas med en expansion nämner Gustav Lundberg Toresson att vara lokal på varje marknad. Till sin hjälp har de tagit in 20 Mkr i riskkapital.

Pengarna kommer till exempel från amerikanska Luxor Capital, Vostok New Ventures vd Per Brillioth, festivalen Way Out Wests grundare Niklas Lundell och Joel Borg, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson, samt Patrik Hedelin och Magnus Wiberg som driver riskkapitalbolaget Eequity.

”Jag och Tobias har jobbat inom startup-sfären och lärt känna en hel del människor. De har varit imponerade av teamet och vår bakgrund. Dessutom tror vi att idén kommer kunna växa snabbt, den är skalbar och den har visat sig vara populär när vi testat den.”

I dagsläget har ett fyrtiotal kändisar och profiler anslutit sig till Memmo, bland dessa Börje Salming, Carolina Gynning, Fridolina Rolfö och Bingo Rimér. Men biblioteket fortsätter att breddas och planen är att inom ett par veckor ha upp till 150 profiler knutna till plattformen.  

Själva namnet Memmo är en hopslagning av de engelska orden ”memorable”, på svenska minnesvärd, och ”memo”, på svenska meddelande. 

Vem är drömprofilen att ha på Memmo? 

”Barack Obama”, säger Gustav Lundberg Toresson med glimten i ögat.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera