1515
Annons

Salesforces megakonferens – ”lika galen som San Francisco”

I veckan pågår Salesforces megakonferens Dreamforce i San Francisco. Anders Kyhlstedt från bostadssajten Booli är en av de 170 000 deltagarna.

Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.
Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Den här veckan har en av gatorna i centrala San Francisco förvandlats till en tillfällig campingplats. 170 000 personer har rest hit för att trampa på konstgräs och gå på produktpresentationer bland pappbjörnar och träd.

Det är CRM-jätten Salesforce som har samlat sina kunder, ”trailblazers” som man kallar dem, på stans största årliga konferens – Dreamforce. En smått hysterisk tillställning när så många samtidigt ska ta sig fram och tillbaka mellan möten och till de 2 700 seminarier som anordnas.

”Det är lika galet här som San Francisco är galet”, säger Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli som numera har SBAB som majoritetsägare.

Han syftar på att det är här som mycket av teknikutvecklingen sker.

”San Francisco har blivit den fasta punkten för där världens moment bildas. Det är klart att det är hit 170 000 personer ska åka för att lära sig”, säger han.

Anders Kyhlstedt reflekterar också kring de stora kontrasterna i stan. Att det ligger hemlösa på gatan utanför konferensområdet samtidigt som folk kan plocka till sig mat och dryck som de vill härinne.

Dreamforce

Entrén till Dreamforce, vars deltagare har invaderat San Francisco den här veckan.

Till Dreamforce åker folk för att lära sig mer om bolagets olika produkter och hur de kan implementera dem på respektive marknader. Inträdet kostar en slant. Drygt 15 500 kronor för en ordinarie biljett, men lite billigare om man är ute i god tid.

Anders Kyhlstedt funderar en kort stund innan han svarar på frågan om det är värt det.

”Det tycker jag. Många av de sakerna som diskuteras här är inte helt intuitiva, men kommer samtidigt att driva kundupplevelsen”, säger han.

Salesforce har tryckt hårt på bolagets satsning inom artificiell intelligens, Einstein, under veckan. Den är numera en del av CRM-plattformen och ska hjälpa till att optimera kunddata. Anders Kyhlstedt tror att det kan ha betydelse för företagsvärlden. 

”När AI har implementerats och verkligen fungerar så tänker man inte på det, som till exempel när du använder Google Maps”, säger han.

Inom företagstjänster finns det dock fortfarande få lösningar, menar han, och tror att stora bolag som Salesforce fokus kan skynda på den utvecklingen.

”De teman som diskuteras här, det vill säga automatiseringsprocesser för digital upplevelse kring kunden, ligger nära det bankerna måste göra i dag”, säger han.

Läs också: SEB tar in robot på kundtjänsten


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?