1515
Annons

Salesforces megakonferens – ”lika galen som San Francisco”

I veckan pågår Salesforces megakonferens Dreamforce i San Francisco. Anders Kyhlstedt från bostadssajten Booli är en av de 170 000 deltagarna.

Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.
Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli, står bredvid Einstein - symbolen för Salesforce AI-satsning som bolaget försöker hajpa på jättekonferensen Dreamforce i San Francisco.Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Den här veckan har en av gatorna i centrala San Francisco förvandlats till en tillfällig campingplats. 170 000 personer har rest hit för att trampa på konstgräs och gå på produktpresentationer bland pappbjörnar och träd.

Det är CRM-jätten Salesforce som har samlat sina kunder, ”trailblazers” som man kallar dem, på stans största årliga konferens – Dreamforce. En smått hysterisk tillställning när så många samtidigt ska ta sig fram och tillbaka mellan möten och till de 2 700 seminarier som anordnas.

”Det är lika galet här som San Francisco är galet”, säger Anders Kyhlstedt, vice vd på bostadssajten Booli som numera har SBAB som majoritetsägare.

Han syftar på att det är här som mycket av teknikutvecklingen sker.

”San Francisco har blivit den fasta punkten för där världens moment bildas. Det är klart att det är hit 170 000 personer ska åka för att lära sig”, säger han.

Anders Kyhlstedt reflekterar också kring de stora kontrasterna i stan. Att det ligger hemlösa på gatan utanför konferensområdet samtidigt som folk kan plocka till sig mat och dryck som de vill härinne.

Dreamforce

Entrén till Dreamforce, vars deltagare har invaderat San Francisco den här veckan.

Till Dreamforce åker folk för att lära sig mer om bolagets olika produkter och hur de kan implementera dem på respektive marknader. Inträdet kostar en slant. Drygt 15 500 kronor för en ordinarie biljett, men lite billigare om man är ute i god tid.

Anders Kyhlstedt funderar en kort stund innan han svarar på frågan om det är värt det.

”Det tycker jag. Många av de sakerna som diskuteras här är inte helt intuitiva, men kommer samtidigt att driva kundupplevelsen”, säger han.

Salesforce har tryckt hårt på bolagets satsning inom artificiell intelligens, Einstein, under veckan. Den är numera en del av CRM-plattformen och ska hjälpa till att optimera kunddata. Anders Kyhlstedt tror att det kan ha betydelse för företagsvärlden. 

”När AI har implementerats och verkligen fungerar så tänker man inte på det, som till exempel när du använder Google Maps”, säger han.

Inom företagstjänster finns det dock fortfarande få lösningar, menar han, och tror att stora bolag som Salesforce fokus kan skynda på den utvecklingen.

”De teman som diskuteras här, det vill säga automatiseringsprocesser för digital upplevelse kring kunden, ligger nära det bankerna måste göra i dag”, säger han.

Läs också: SEB tar in robot på kundtjänsten

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera