1515

Salesforce köper in sig i svenska Universal Avenue

Stockholmsbolaget Universal Avenue tar in 40 miljoner i riskkapital. En av de nya investerarna är amerikanska Salesforce. 

"En drömpartner", säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Teamet bakom Universal Avenue.
Teamet bakom Universal Avenue.

Det svenska bolaget Universal Avenue har tagit in 43 miljoner kronor i nytt kapital. Investerarna är riskkapitalbolaget Moor (som är tidigare investerare i bolaget), Northzone som lett rundan och amerikanska Salesforces riskkapitalgren, Salesforce Ventures. 

Universal Avenue erbjuder vad de själva kallar "sales-as-a-service" eller "sales-on-demand". Affärsidén är att koppla samman frilansande säljare med bolag som vill öka sin tillväxt. 

"Det kan vara ett bra extrajobb för till exempel studenter att vara brand ambassadors. För varumärkena är det en möjlighet att via ett gränssnitt hantera väldigt många marknader och accelerera tillväxten",  säger Johan Lilja, vd för Universal Avenue. 

Universal Avenue finns i dag i Sverige, Grekland och Storbritannien. Med den nya finansieringen är tanken att växa ytterligare.

"Vi håller på att automatisera processerna i England nu. Sen kommer vi att applicera det på andra ställen, i första hand i Europa och sen i USA under slutet av året eller nästa år", säger Johan Lilja.

Universal Avenue värderas till runt 120 Mkr i nyemissionen som alltså ger bolaget en krigskassa på 40 miljoner kronor. Att de fått med det amerikanska bolaget Salesforce ser Johan Lilja som en drömpartner. 

"De låg i topp på listan över de vi ville ha in men det var faktiskt de som hittade oss. De har en tradition av att 'disrupta' säljindustrin och har onlinesäljlösningar som vi kan ha nytta av. De har också en väldigt stark närvaro i USA. Det var den bästa strategiska partnern vi kunde få", säger Johan Lilja.  

Fördelen med Universal Avenues säljlösning jämfört med traditionella säljbolag är enligt Johan Lilja att de kan nå ut bredare.

"Ju svårare marknad desto mer nytta har man av oss. Vi bygger lokala nätverk och ska kunna hjälpa ett bolag att snabbt expandera på nya marknader. De kommer åt marknader de inte skulle komma åt annars", säger han.

"Vi har ett tiotal varumärken som vi säljer på nu och vi har över 200 på väntelistan".

Universal Avenue tar en andel av försäljningssumman och har ingen egen fast anställd personal utan de så kallade 'brand ambassadors' arbetar på frilansbasis. Bolaget fungerar alltså på liknande sätt som taxitjänsten Uber. 

"Det är riskfritt i modellen. Vi har inga fasta avgifter mot kunderna, de betalar bara för de nya kunder som de faktiskt får in", säger Johan Lilja. 

Var står ni om tre år?

"Vi bygger en global infrastruktur och jobbar mycket med att bygga ett community för säljarna. Vi samlar också på oss en värdefull databas över beslutsfattare, vad de köper och behov på olika marknader. Vi kan göra lösningar där vi hjälper till med den typen av information. På sikt kan man också tänka sig att vi lanserar egna produkter". 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?